F1 kan föra tillbaka väldigt sofistikerade ”aktiv-fjädring” för att dra ner på kostnaderna.
Telegraph reportern Daniel Johnson rapporterar från Shanghai att idén är bland ett utkast till förslag av FIA efter stallen blockerade Jean Todt’s planer på ett budgettak.
Aktiv-fjädring förbjöds efter att Williams var helt överlägsna 1993, men att föra tillbaka dem skulle kunna skära ner på kostnaderna genom att göra det lättare och billigare att ställa in dagens komplexa bilar.
Johnson sa att varje bil skulle vara utrustad med ”standard FIA aktiv-fjädring” senast 2017, och tillsammans med andra fördelar skulle stallen klara sig utan så mycket personal på grand prixen.
Bland några av de andra idéerna för att skära ner kostnader, en del av en tre-årig plan, finns förslag att förlänga livslängden på växellådan och depåförbud och att förenkla designen på framvingen.
Förändringarna kanske inte blir så populära med Adrian Newey däremot, då F1’s bästa designer nyligen ifrågasatte riktningen som sporten har tagit.
Inför Bahrains Grand Prix var han kritisk till F1’s nya ”gröna” referens, med argumentet att om batterierna som samlar in hybrid kraften för att mata de mindre turbo V6 motorerna tillverkas ”på en koldriven kraftverk, då är det helt klart inte så grönt överhuvudtaget”.
”Det här konceptet att en hybridbil automatiskt är grön är en grov förenkling”, sa britten. ”Så för att vara ärlig tror jag att det, rent tekniskt, är lite diskutabelt.”
Newey sa också att ”nya” F1 är mer som sportbils racing än traditionell F1.
”Formel Ett borde handla om spänning”, sa han. ”Det borde vara om människa och maskin som presterar sitt maximala varenda varv.”
Tillfrågad på onsdag om Neweys åtagande till nya och ”diskutabla” F1 fortfarande är lika hög som alltid, insisterade Red Bulls stallchef Christian Newey: ”Absolut”.
”Adrian är en av de mest drivna personerna, om inte den mest drivna personen, jag någonsin har mött”, citerades han av Sporting Life.
”Han är passionerad om Formel Ett, en purist, och han talar från hjärtat”, tillade Horner.