Sju förare samlade totalt på sig 168 bestraffningar tillsammans, de flesta p.g.a. byten av power-unit komponenter. Marcus Ericsson fick 3 platsers nedflyttning för att ha hindrat Nico Hülkenberg i Q1 och Max Verstappen fick ytterligare 10 platser för att stallet släppt ut honom på banan utan att motorkåpan satt fast ordentligt och sedermera lossnade.
Det hela organiserade om startgridden ordentligt, mesta dels på nedre halvan men ändock. Det gav också Manor Marussia sin bästa startposition någonsin sedan de kom till F1. Manor bilarna startar nu från sjunde raden på 13:e respektive 14:e plats.
Vi tror på ett bra och spännande lopp på Monza där Ferrari har ett gyllene läge att störa Mercedes paret, bara man lyckas med en grym start och kan ta Lewis Hamilton in i första chikanen.
Det är även viktigt för banan i sig att det blir ett bra lopp, förhoppningsvis kan det stötta samtalen om Monza-banans framtid i Formel 1 kalendern.
Rad 1 | 1. Lewis Hamilton Mercedes |
|
2. Kimi Raikkonen Ferrari |
||
Rad 2 | 3. Sebastian Vettel Ferrari |
|
4. Nico Rosberg Mercedes |
||
Rad 3 | 5. Felipe Massa Williams |
|
6. Valtteri Bottas Williams |
||
Rad 4 | 7. Sergio Perez Force India |
|
8. Romain Grosjean Lotus |
||
Rad 5 | 9. Nico Hulkenberg Force India |
|
10. Pastor Maldonado Lotus |
||
Rad 6 | 11. Felipe Nasr Sauber |
|
12. Marcus Ericsson(7) Sauber |
||
Rad 7 | 13. Will Stevens Manor |
|
14. Roberto Merhi Manor |
||
Rad 8 | 15. Jenson Button(5) McLaren |
|
16. Fernando Alonso(1)s/sup> McLaren |
||
Rad 9 | 17. Carlos Sainz(4) Toro Rosso |
|
18. Daniil Kvyat(2) Red Bull |
||
Rad 10 | 19. Daniel Ricciardo(3) Red Bull |
|
20. Max Verstappen(6) Toro Rosso |
Bestraffningar
(1) Alonso: 10 platser
– Första gången en nionde power-unit komponent användes
(2) Kvyat: 35 platser
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes (15)
– Första gången en sjätte och sjunde power-unit komponent användes (15)
– Byte av växellåda (5)
(3) Ricciardo: 50 platser
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes
– Första gången en sjätte och sjunde power-unit komponent användes
(4) Sainz: 35 platser
– Första gången en femte power-unit komponent användes (10)
– Första gången en femte och sjätte power-unit komponent användes (25)
(5) Button: 5 platser
– Ytterligare en nionde power-unit komponent användes
(6) Verstappen: 30 platser
– Första gången en femte och sjunde power-unit komponent användes
– Farlig release, man släppte ut Max utan att motorkåpan satt fast ordentligt
(7) Ericsson: 3 platser
– Hindrade en annan förare