När gryningen börjar på en helt ny era för Formel 1, lanserar Mercedes-AMG Petronas F1 Team idag sin utmanare för säsongen 2022 – Mercedes-AMG F1 W13 E Performance.
Efter 18 månaders hårt arbete är W13 slutresultatet, en bil som är 98 % ny och ny designad från topp till tå med minimal överföring från sin föregångare.
Bakom ratten på W13 för säsongen 2022 kommer ett nytt förarsamarbete mellan Lewis Hamilton och George Russell, som tar examen från Mercedes Young Driver Program för att ta steget upp till den åttafaldiga världsmästaren MercedesAMG Works Team.
Med sportens största tekniska regelförändring på en generation, har fabrikerna i Brackley och Brixworth varit fulla av aktivitet för att svara på utmaningen och identifiera alla möjliga
möjligheter för att hitta prestanda.
“Mot slutet av året när bilbyggnadsprojektet verkligen kom samman, kände jag en djup passion över hela organisationen, inte bara på den tekniska avdelningen utan över våra baser i Brackley och Brixworth som anammade ett tänkesätt ”vi kan göra detta’”, sa Toto Wolff.
Förändringar för 2022
Enligt tidigare tekniska reglementet var komponentdetaljerna på bilarna mycket större och små ”ving-bitar” som arbetade unisont bidrog med en stor mängd aerodynamisk prestanda. För 2022 kommer stallen att hitta prestationsvinster i mer grundläggande formförändringar och större komponenter än tidigare år.
En slående skillnad på 2022-bilarna kommer att vara de nya 18-tumsfälgarna, som ersätter de tidigare 13-tumsfälgarna. Deras inverkan på racingen återstår att se, men de tidiga tecknen är positiva.
Ett annat avgörande element som ingenjörerna har haft att kämpa med i utvecklingen av 2022 års bil är frysningen av vissa komponenter som nu är låsta i flera år, inklusive växellådan och Power Uniten. Insatserna för att få båda komponenterna så starka som möjligt, med bibehållen tillförlitlighet, har sällan varit högre.r sällan varit högre.