Sista lanseringen för dagen var i form av pånyttfödda Force India, Force India Racing Point, Racing Point, ja ni vet den där vit-orange-gröna bilen som blev rosa.
Stallet presenterade idag sig själva och sin nya look, så vi vill härmed presentera F1’s nyaste stall SportPesa Racing• F1 Team [Racing• = Racing Point].
It’s not even a new chapter, it’s a new book. It’s the most exciting time for the team and the vision the shareholders have for the company is incredible.
I can’t wait.
Andy Green – Teknisk Direktör
Av alla F1-förarna hittills under lanseringarna så måste jag säga att ingen har varit så taggad som Lance Stroll såg ut att vara i eftermiddags. Det verkligen strålar om honom och han såg extremt glad ut. Förhoppningsvis kan han ta all den glädje han känner just nu och omvandla till bra prestationer på banan också.
Sergio Perez
Vi har ett nytt namn, men jag jobbar fortfarande med samma människor och vi har spenderat fem år tillsammans nu. De har hjälpt mig bli en bättre förare och vi har njutit av en del bra stunder tillsammans förut. Det jag tycker är mest spännande är potentialen för framtiden. Jag tror att vi kan uppnå något speciellt tillsammans under de kommande åren.
Lance Stroll
Saker känns jättebra. Jag kan se hur mycket pontential vi har i det här stallet och det är en otrolig atmosfär på fabriken och så mycket entusiasm. Jag känner mig hemma redan och alla har varit väldigt välkomnande. Det är nästa kapitel i min racing karriär och jag kan inte vänta på att få hoppa in i bilen och börja jobba på riktigt.
RP19 – Teknisk Specifikation
Chassi | Carbon fibre composite monocoque with Zylon legality side anti-intrusion panels. |
|
Fjädring | Aluminium uprights with carbon fibre composite wishbones, trackrod and pushrod. Inboard chassis mounted torsion springs, dampers and anti-roll bar assembly. |
|
Hjul | BBS Fr : 13” x 13.7” Rr: 13” x 16.9” |
|
Koppling | AP Racing |
|
Däck | Pirelli P Zero |
|
Bromsar: | 920E brake calipers and in house design brake by wire system with Carbon fibre discs and pads |
|
Elektronik: | FIA single ECU with in house design electrical harness |
|
Bredd | 2000mm |
|
Längd | 5600mm |
|
Vikt | Overall vehicle weight 743kg (including driver, excluding fuel) Weight distribution between 45.4% and 46.4% |
|
PU leverantör | Mercedes HPP |
|
PU spec | Mercedes-AMG F1 M10 EQ Power+ 1.6L v6 Turbo charged + energy recovery system |
|
Växellåda | Mercedes GP 8-speed, semi-automatic |
|