I veckan signade Williams F1 Valterri Bottas som testförare för 2010.
Vem är denna unga finländare och vad har han att säga efter sin ny utnämnda roll?
Kort fakta
Nationalitet: Finsk
Födelse datum: 28 Augusti 1989
Födelse ort: Nastola, Finland
Bor: Oxford, UK och Villähde, Finland
Längd: 1.73m
Vikt: 70kg
Hobbys: Gym, rullskridskor, springa
Hemsida: www.valtteribottas.com
Statistik i ensitsare
Starter: 74
Vinster: 23
Poles: 24
Hur började du i motorsport?
Jag började med racing när jag var fem, när jag körde en kart för första gången i Lahti, Finland. Vi var i Lahti sommaren innan med min pappa och såg skyltar för Kart race, så vi bestämde oss för att gå se. Vi spenderade hela dagen med att titta på race, och när allt var slut sa jag till pappa att jag verkligen ville testa på själv. Tyvärr var jag lite för kort för att nå pedalerna så pappa tvingade mig vänta ett år, men han höll sitt löfte. Året efter testade jag på och var fast efter första gången. Efter det tjatade jag på pappa varje dag att jag ville gå köra igen och ville inte göra något annat. På ett sätt var det helt av slump att vi stannade på banan den dagen,eftersom jag hade ingen annan koppling eller motivation att tävla. Min pappa minns dock att medan jag såg mitt första race var det första gången jag satt still vid den åldern, jag var totalt fast vid vad som hände på banan!
Med ett sådant engagemang för racing vid en så ung ålder, gick du inte miste om andra saker när du växte upp?
Jo, det var en uppoffring i vissa avseenden, men det var nog mer mina föräldrars vy än min egen därför att det var allt jag ville göra.
Det är en vanlig fråga, men med din erfarenhet, varför tror du Finland producerar så många racing och rally förare av världsklass?
Det måste ha något att göra med mentaliteten här. Det drivs till viss del på avde hårde vintrarna och de svåra kör förhållanden som finns, så du måste aktivt engagera dig i körningen, du kan inte bara ta dig runt på auto-pilot. Det utvecklar naturlig bilkontroll och kanske det går från det.
Vem står ut för dig som den främsta finska tävlings föraren?
Mika Häkkinen antar jag. Han var den som uppnådde resultat när jag växte upp som liten, så jag var verkligen ett stort fan. Mika är nu involverad i mina karriär som manager tillsammans med Didier Coton och Toto Wolff. Efter Mika, har Finland så klart producerat många Formel Ett stjärnor som Räikkönen och Kovalainen.
Förutom motorsport, vad mer tycker du ditt hemland är känt för?
Vi är bra på många vintersporter. När jag var upptagen på kart banan, var mina skolkamrater upptagna med att syssla med alla möjliga traditionella vintersporter och för samma anledningar, lyckas vi ganska bra inom dessa också. Trots att vi har få invånare på en ganska stor landmassa, är det kanske förvånande att våra industrier är så välkända i världen, företag som Wihuri, Kemppi och Nokia är väldigt berömda.
Vilka är dina första minnen av att följa racing på TV?
Jag började titta på F1 seriöst när Mika körde för McLaren. Man kan inte glömma den ikoniska röda och vita bilen från de dagarna. Saker fastnar i minnet självklart, som hans hemska krasch ’95, men det mesta var bra saker!! Jag fick aldrig se ett F1 race live på den tiden, men på grund av min upptagna karriär, har jag fortfarande inte sett ett Grand Prix som åskådare. Förhoppningsvis blir det ändring på det snart!
Och när upptäckte du Williams första gången?
Följer man Formel Ett så kan man inte hjälpa att lägga märke till Williams, som har haft så många kända förare och framgång, så jag har känt till Williams hela mitt liv egentligen.
Efter att ha besökt Williams nu, vilket intryck har du av stallet?
Jag har blivit så imponerad av att komma hit. Faciliteterna är fantastiska och all aktivitet, speciellt eftersom den nya bilen håller på byggas ger en väldigt dynamisk känsla över hela platsen. På en mänsklig nivå dock, är det en väldigt vänlig plats, jag antar därför att alla i företaget är så fokuserade på samma sak.
Vilka är dina planer för i år?
Jag ska köra för ART i Formula 3 Euroseries, och jag ska försvara min Masters titel igen. Macau GP är också med i mina planer för den här säsongen. Jag ska spendera så mycket tid jag kan i fabriken, med allt från att vara i simulatorn till att jobba på de olika avdelningarna i företaget. På det sättet får jag en inblick i alla olika delar av att designa och bygga bilen. Jag kommer vara hos Williams i princip varje dag förutom när jag har tävling och på grund av att mitt schema är så hektiskt, var en del av anledningen till att jag bestämde mig för att flytta till Oxford.
Vad är bra med att flytta till England?
Det är mycket enklare att resa till mina Formel 3 race och framför allt, är jag i bättre kontakt med Williams. Jag har ingen aning om vad jag kommer sakna hemifrån, förutom mina vänner och min familj i Finland, självklart.
När förväntar du dig finnas bakom ratten på en F1 bil?
Nå, i simulatorn! Förutom det, finns det testerna för juniorer i år och vem vet ifall jag får chansen. Vi får se.
Vilka är dina ambitioner för Formel 3 den här säsongen?
Förra året var jag rookie och slutade trea, så i år måste jag sikta på seger. Det är också viktigt för mig att försvara min Masters titel. Det skulle uppehålla det momentum jag har uppnått hittills i min karriär.