I början på veckan slutförde AT&T Williams F1 de första testerna under tre dagar på Ricardo Tormo banan utanför Valencia i Spanien. Det var också de första riktiga testerna för Cosworths nya CA1020 V8-motor, som används även kommer köras av alla nya stallen. Igår testkörde Virgin Racing sin nya VR-01, som är helt digitalt designad utan vindtunnel tester, på Silverstone. På plats fanns även Mark Gallagher som är general manager för Cosworth F1’s affärsenhet.
Hur viktigt har veckans aktivitetar varit för Cosworths försäsongs förberedelser?
”Det har varit glädjande att komma igång med försäsongens testerna i Valencia med Williams denna vecka eftersom det har varit vår första möjlighet att köra CA2010 i en racerbil med alla de följder som detta medför. Utveckla och testa en motor i våra lokaler i Northampton är en sak, men att få ut den på banan tar oss in i en helt ny fas av vårt program.”
Vilket sorts arbete gjorde ni med AT&T Williams i Valencia denna vecka?
”Vårat jobb med Williams har varit väldigt viktigt för att samla in data, feedback från förarna och uppskatta de första resultaten från den nya CA2010 motorn och FW32 chassit. De första måtten på resultatet skulle alltid vara hållbarheten och det faktum att Rubens och Nico körde över 1.200 kilometer mellan sig visade att motorns tillförlitlighet har legat i linje med våra förväntningar. Vi tittade också på installationen i stort, hur motorn fungerade med Williams växellåda, och associerade system, tryck, kylning, och temperaturer. Från en mänsklig synpunkt, var Valencia första gången vår support av tekniker och ingenjörer på banan jobbade som en del av Williams teamet, som är en viktig aspekt av arbetsförhållandet, så i det avseendet var det en viktig milstolpe. Vi ser nu framemot nästa veckas test i Jerez där vi kan ta vårt tekniska-program med teamet till nästa nivå.”
Vad tycker du om nyligen lanserade Virgin-Cosworth VR-01?
”Det var mycket givande att se Virgin-Cosworth VR-01 avtäcktes denna vecka och att välkomna den första av våra nya team i Formel 1. Vi har utvecklat ett nära samarbete med Virgin Racing de senaste månaderna och jag vill gratulera Nick Wirth och hans design team för resultatet de uppnått. Vi gör allt vi kan för att stödja dem från starten av deras F1 aktiviteter och när de anluter till Williams i Jerez nästa vecka kommer vi ha två stall på banan vilket kommer utöka vår förssäsongs aktivitet.
Vad gör Cosworth för jobb med Virgin Racing på Silverstone?
”Vi är på Silverstone med Virgin Racing för att genomföra en grundläggande shakedown inför testerna i Jerez. Även om vädret inte har varit det bästa idag, har bilen gått som planerat och det har varit en användbar möjlighet att börja första det nya motor-chassi paketet. Det hjälper oss att vara säkra på att få ut det mesta från nästa veckas viktiga test i Spanien.”
Statistik från Cosworths motorer fyra årtionden i Formel 1
176 race vinster – inklusive alla race säsongerna 1969 och 1973, tillräckligt för tre konsekutiva förarmästerskap i början på 1980 talet, den första vinsten för Michael Schumacher 1992 och de senaste för Giancarlo Fisichella 2003
10 Konstruktörsmästerskap – inklusive den legendariska Lotus prestationerna från 1960-talet och 70-talet, och Williams första mästerskap 1980 och 81.
13 Förarmästerskap – med stora namn som Graham Hill, Jackie Stewart, Mario Andretti, Nelson Piquet och Michael Schumacher