Barcelona var din andra pallplats för stallet, hur var det från ditt perspektiv?
För att vara ärlig så var jag lite besviken. Jag förväntade mig oss att vara lite starkare i loppet, speciellt i början. Under sista stinten var vi riktigt bra, men det var försent. Vi var inte snabba nog för till loppet och därför kunde vi inte slåss för vinsten. Men vi visade i slutet att vi har bra fart.
Du flög mot slutet – fanns det något mer du kunde ha gjort för att ta ikapp Fernando?
Vår strategi var att vara snabba under slutet av loppet, och det var vi. När du är i den situationen önskar du att loppet var lite längre, men om det var längre skulle de andra stallen använt en annorlunda strategi.
Jag körde så hårt jag kunde och att ta igen 20 sekunder kändes bra, men man har ändå en liten känsla av besvikelse, eftersom om det funnits några varv till hade man slagits om första platsen. Sådant är racing och vi tog åtminstone bra med poäng. Vi går i rätt riktning.
Andra och tredje redan, känner du att en vinst är runt hörnet?
Att vara på pallen två gånger redan är bra. Tyvärr kommer man inte alltid att komma dit. Om man får chansen borde man ta den därför att du kommer inte att kunna slåss för den positionen i varje lopp. Förhoppningsvis kommer vi att kunna göra det vi gör nu och vid en viss punkt är jag säker på att allt kommer att gå helt rätt och vi kommer dit. Hittills har vi gjort bra steg framåt och bilen har varit stark överallt.
Hur ser dina utsikter ut inför Monaco?
Monaco är lite annorlunda och det är svårt att säga hur det kommer att gå där. Teamet har gjort ett bra jobb hittills och vi har fortfarande saker att göra och saker att förbättra. Hittills går det bra och jag är nöjd över det. Okej, vi är inte 100% nöjda med det eftersom vi inte vinner men det är ganska normalt och jag är nöjd med stallet.
Hur definierar du Monacos Grand Prix?
Det är onödigt att sätta loppen i olika kategorier, därför att de är alla lika viktiga för mig. Däremot, som ett speciellt lopp finns det ingenting som Monaco. Det finns ingen bättre känsla än att få saker att gå rätt där. Att tävla på Monacos gator är helt annorlunda än någon annanstans, en utmaning jag ser framemot varje år. Det är väldigt, väldigt svårt, nästan omöjligt att ha en ren helg där.
Du vann I Monaco 2005 – hur kändes det?
Jag har bara lyckats få allt rätt en gång tidigare, man får verkligen den bästa känslan när man vinner det. Min vinst 2005 är med där bland de mest minnesvärda. Så att vinna den igen skulle vara lika speciellt.
Vad är utmaningen bakom ratten?
Det är en så kurvig och smal bana. Man måste vara extra skarp och fokuserad i varenda meter man kör snabbt där. Det ger en så bra känsla ett bra varv i Monaco. Omkörning har varit nästintill omöjligt där förut så för att verkligen njuta av racingen där måste man ligga längst fram.
Vad säger du om atmosfären?
Monaco är alltid speciellt. Det är en intressant plats att åka till, med mycket fans och många fester som pågår – eller så sägs det. Det är en helt annan atmosfär jämfört med alla andra platser.
Vad är din strategi för helgen?
Vi måste fokusera på kvalet. Det är en väldigt svår plats att tävla då det är så smalt och nästan omöjligt att köra om. Jag var fast bakom Rubens (Barrichello) 2009 och då hade vi KERS, men man kom bara inte förbi. Vi måste se hur däcken presterar och om det finns några bra strategier man kan göra, men det viktigaste är att kvala bra. Det är svårt att veta hur bra bilen kommer att gå i Monaco eftersom dess karaktär är svår att simulera, speciellt inte på någon av banorna vi varit på hittills i år. Vi kan säga att E20 har varit snabb överallt annars vi varit i år så vi kan hoppas den är det på Monaco också.