Romain Grosjean, Formel 1 racingförare 2012 – hur låter det?
En Formel 1 förare! Wow! Det är en dröm som uppfylls. Det är svårt att hitta rätt ord för det jag känner. Det är fantastiskt helt enkelt och jag kan inte vänta till att vara på startlinjen för Australiens Grand Prix den 18:e Mars nästa år!
När du fick höra att du skulle köra under FP1 i Abu Dhabi och Brasilien, beskrev du det som att känna sig som ett barn på julafton – detta måste vara en helt ny nivå av spänning?
När jag kom tillbaka i bilen efter två år, jämförde jag den känslan med hur ett barn känner sig på Julafton. Nu när jag har fått platsen för nästa år så har jag fortfarande svårt att beskriva allt jag känner. Det är lite som en eld som tänts inuti mig som växer i intensitet. Jag vet att den kommer att göra mig glad varje dag och jag är väldigt väl medveten om chansen jag har blivit given för att komma tillbaka till Formel 1 - det är extraordinärt!
Hur mycket tror du att din vinst i GP2 Serien spelade in, och hur mycket spelade din körning i de två FP1 sessionerna in för sätta dig i nästa års bil?
Jag tror att min säsong i GP2 hjälpte mig att bli nominerad som förare till platsen, eftersom att det folk förväntade sig av mig var att jag visade att jag hade växt upp och mognat – att jag på den nivån redan var kapabel att vara en ledare. De två fria träningarna i Abu Dhabis och Brasiliens GP var också en sorts riktigt test för att se om jag hade blivit bättre, om jag kunde hantera press bättre och ifall jag fortfarande var snabb. Alla dessa faktorer tillsammans med mina två GP2 titla med DAMS var helt klart stora faktorer som hjälpte mig landa platsen hos LRGP 2012.
Du har alltid gillat den tekniska sidan av F1 och motorracing – hur användbar kommer denna färdighet vara?
Med minskningen av antalet testtillfällen i F1, blir förarens tekniska kunnande än viktigare. Något jag gillar väldigt mycket är att arbeta med ingenjörerna, försöka förstå hur man kan förbättra bilen och peka arbetat i rätt riktning: allt det intresserar mig väldigt mycket. Jag har kunnat lära mig och fördjupa mina kunskaper i de olika delarna av sporten som jag tävlat i och även under Pirelli testerna. Jag hoppas, och är övertygad om, att teamet och jag kan lyckas göra ett bra jobb, och att vi hittar rätt vägar att utforska för att uppnå en väldigt bra nivå för första racet.
Bredvid dig nästa säsong kommer du att ha ingen mindre än före detta världsmästaren Kimi Räikkönen – du måste börja bli van med att köra tillsammans med mästare…
Jag börjar bli van med att ha en världsmästare som stallkamrat! Efter Fernando Alonso, nu är det Kimi Räikkönen. Men det är en riktig tur då du lär dig väldigt mycket från dessa människor. Och eftersom vi har samma bil är det ett bevis på kvalitet att kunna matcha deras nivå.
Vad kan du lära dig av Kimi, och vad kommer det att ha för inflytande på din körning att ha honom som stallkamrat?
Kimi Räikkönen är en fantastisk förare, han har ingenting att bevisa längre och jag är jätte glad över att få chansen att få jobba med honom. Jag tror att jag också kan komma med något till stallet med min förståelse av Pirelli däcken. Han känner till dem i rally men inte de i Formel 1. Jag tror vi bildar ett bra par och att fart blir ett av de stora plussen i stallet.
Ambitioner och förväntningar för nästa år?
Mina största förväntningar och ambitioner för nästa säsong är att njuta av min säsong. Man ska inte glömma att vi lever en dröm, och precis hur extraordinärt är det att vara en F1 förare. Det är huvudtanken plus hur mycket jag kommer att njuta av varje stund jag är i bilen genom säsongen. Självklart är vi med för att få resultat. Mitt mål är att alltid stiga ur bilen med ett stort leende på läpparna!