I helgen var det premiär för Formel 2, för första gången på 25 år. Man kör 2 race per racehelg, en på lördag och en på söndag (läs mer här). Inför premiärhelgen tog vi ett exklusivt snack med svenske föraren Sebastian Hohenthal.
Säsongspremiär i Valencia i helgen. Hur känns det såhär några dagar innan? Och är det skönt att komma igång?
Seb: Det grymt skönt att säsongen är i startgroparna. Det har varit ovant att ha premiär i slutat av maj. Det är med viss okunskap vi åker till Valencia, ny bil, ny serie, nya idéer och konkurrenter. Får se var vi står jämtemot de andra. Det har varit en lång och tuff vinter som vi tagit oss igenom, snart är det game on.
Vad är dina målsättningar för säsongen?
Seb: Målsättningen är som vanligt. Jag kör inte bara för att delta.
Hur ser möjligheterna för att vinna?
Seb: Förhoppningsvis borde möjligheterna vara lika för alla. Det är mer rättvist än andra serier då team slåss mot team. Här är det mer öppna kort och ingen kan utveckla bilen bara för att de har mer pengar.
Största konkurrent(er) i serien?
Seb: Red Bull förarna och Andy Soucek som hotade Danielsson om segern i WSR 3.5 2006. Han är rutinerad och snabb.
Det ligger några superlicenser i vinstpotten. Tror du dessa kan öka chansen för dig/F2-förarna att kunna ta en plats i F1?
Seb: Dessa superlicenser kommer att vara mer betydande än man kan tro. Det visar även att FIA pushar på och samtidigt gör dessa att serien blir än mer attraktiv. Historien har visat att varje gång en ny serie startas brukar de första tre åren producera nya F1 förare. Detta är jag övertygad om att F2 kommer att se till blir fallet. Det är mycket mycket mer politik än du kan ana även i juniorklasser som denna. En sån här serie överlever endast om den producerar F1 förare, det är trots priset därför vi förare är där.
Det verkar bli ett gäng nya mindre stall i F1 till nästa år, kan dessa bidra till att chanserna för en plats ökar? Eller tror du platserna fylls av ”gamla” förare?
Seb: Svår fråga. Brawn hade några snabba juniorer han kunde tagit in till årets säsong, men ändå valde han Barrichello för all rutin han har. Barrichello har långt ifrån gjort bort sig. Årets F1 visar att du kan vara ”gammal” men ändå snabb. Dock tror jag att det kommer vara lockande för nya team att ta in nya juniorer. Folk vill hitta den nya Vettel. Kanske är åldern på väg uppåt i F1 efter många år av en ung hysteri.
Kostnaden för F2 deltagande är uppenbarligen en lockande anledning till att välja serien. Vad, förutom möjligtvis detta, var det som gjorde att du valde F2?
Du var ganska tidigt ute med det
Seb: Jag har alltid kört min egen väg. När jag skrev på som en av de första förarna i F2 hade jag haft personlig kontakt med Jonathan Palmer, jag visste att serien skulle bli en succe när andra sa att detta bara var en budget serie. Kolla hur vinden har vänt nu, Jonathan har en kölista och kan köra 32 bilar om han skulle vilja. Vilken annan serie kan skryta med fulla griddar??
Livesänt på Eurosport, extremt fina bilar och namnet F2 är några andra fördelar. Jonathan är en businessman och kommer inte att göra bort sig. F2 är här för att stanna, tro mig.
Var några andra serie på tänkta, som t.ex GP2?
Seb: GP2 producerar bara segrare som redan har en massa pengar. Att betala femton millar för att köra i en serie där konkurrenternas pappor flyger helikoptrar till banorna är otänkbart. GP2 är på tok för dyrt.
Jag tror att årets GP2 säsong visar tydligt att det är för dyrt i GP2. Enda fördelen är att loppen går samtidigt som F1. I höstas var jag över och såg IRL finalen i Chicago. Jag gillar att hålla dörrar öppna överallt.
Om vi ser till racingen och bilarna i F2, hur mycket får ni ändra i bilen?
Vilka sköter dessa ändringar åt dig, d.v.s har alla ett eget crew?
Seb: När jag såg F2 bilen för första gången i Bedford Autodrome där bilarna prepareras blev jag förvånad över hur pass välbyggda bilarna verkligen är. Bilarna byggs av Williams F1 och har alla inställningsmöjligheter man kan önska sig. Faktum är att dessa bilar kan du i mångt och mycket ändra mer på än till exempel en F3:a som är känd för att lära förare mycket om setup på formula bilar. Extra kul är att jag från cockpit kan ändra framvingens lutning elektriskt, vidare kan jag justera den främre krängaren manuellt i tre olika lägen. Allt detta gör att vi som förare måste fokusera extra mycket på just setup biten. Jag har en fast mekaniker som alltid jobbar på min bil, vidare har serien åtta ingenjörer som tar han om tre förare var, vilket har visat sig vara i tufft. En ingenjör på tre förare är i kortaste laget. Detta betyder ännu en gång att föraren får mer att tänka på och hålla reda på själv. Det tycker jag är mycket bra. Det skall inte vara för lätt.
Förutom farten och kraften, vad är största skillnaden i bilen jämfört med tidigare racebilar?
Seb: Förutom farten och kraften i F2 bilen är nog inställningsmöjligheterna i cockpit den största skillnaden. För mig blir det även en ny bekantskap med ”boost button” växlingspaddlar på ratten är också nytt för mig. Sen blir det helt nytt att ha 24 teamkompisar istället för två eller tre stycken. Måste dock påminna många om att den allra bästa racingen jag kört har alltid varit i Formula Ford.
Sen måste vi också fråga, med all politik som omger F1 cirkusen för tillfället och förstör dess och FIA’s rykte lite . Vad anser du om bråket? Tror du serien skulle överleva utan de stora, som Ferrari, RedBull, Renault som hotat att hoppa av?
Seb: Jag tycker om att det blåser i F1. Detta behövs för sporten och det kommer att visa sig bra på längre sikt. Jag tror inte på folk som säger att F1 måste vara hightech och att en ratt skall kosta fem miljoner kronor. Det är bara de teknik sugna ”racing nördarna” som tycker om att prata om vem som har bäst utvecklade bromsar eller motorer. Vad får mig att tro detta då? Jag har haft förmånen att se ett Nascar race och det slår F1. Showen är fenomenal, publiken älskar det och läktarna innehåller mellan 150.000 till 250.000 jublande fans. Bilarna har V8or som matas med en gammal hederlig förgasare. Det är den sportsliga racingen som skall vara och är det intressanta inte om Button har KERS eller inte. Overtaking speaks, not hightech.
Snabb frågor!
Högsta farten du varit uppe i med nya F2 bilen?
Seb: 270km/h
Placering i Valencia?
Seb: Top 10
Dricker helst?
Seb: Coca Cola
Äter helst?
Seb: Grillat och kina mat
Kostym eller slappt?
Seb: Både och, man måste smälta in i alla kretsar
Trappor eller hiss?
Seb: Trappor
Bok eller film?
Seb: Film
xbox – ps3 – wii?
Seb: PS3
Kör privat?
Seb: Lincoln continental 64a med kidnappardörrar
Finland eller Sverig i VM?
Seb: Sverige
Favorit förare F1 (alltime-nuvarande)?
Seb: Schumacher. Har ingen favorit för tillfället.
Favorit stall F1?
Seb: Ferrari