Samtidigt som Paul Hembery uttryckte sin frustration över situationen i F1, bara dagarna efter ”tyre-gate” skandalen och FIA’s straff, så går Pirellis nuvarande tre-års kontrakt snart ut. Det har satt igång rykten att Michelin, tydligen med stöd av FIA presidenten Jean Todt, skulle kunna hitta sin väg tillbaka till F1 depån.
Men Pirellis motorsportchef Hembery sa under tisdagen: “Vi har skrivit avtal med den stora majoriteten av stallen. Vi borde vara klara med alla kontrakt inom två veckor. Så vi stannar kvar i Formel Ett”, sa han till italienska La Gazetto dello Sport
Trots det fortsätter Pirellis kontroversiella 2013 kampanj. Senaste attacken har kommit från Lotus, som har anklagat den italienska leverantören för att göra för konservativa däckval till de kommande loppen.
“Vi får inte glömma”, svarade Hembery, “att bilarna är snabbare än vad vi förväntade oss tidigt under säsongen. Och våra blandningar är mer aggresiva än 2012.”
Han nekade till att ha vikt sig för press från Red Bull och Mercedes, som har klagat bittert över 2013 däcken som försämras snabbt.
“Nej”, svarade Hembery när han blev tillfrågad ifall de konservativa valen gjordes för att hjälpa de stallen.
“De bilarna är fortfarande aggresiva med däcken. Det är sant att Lotus är bättre i hetten, och vi förväntar oss typiskt Silverstone väder med moln, kallt och lite regn. Vårt mål är inga fler än två eller tre depåstopp, så vi går i den riktningen.”
Hur som helst, med stall som Lotus som vägrat ge med på Pirellis ändringar mitt i säsongen, erkände Hembery att förvirrande fyra stopp per förare är en möjlighet på Silverstone.
“Förra året var det två stopp, så med mjukare blandningar blir det säkert tre, kanske fyra”, sa han.
Han medgav också att den planerade ändringen på däcken, som skulle få ett kevlar band instället för stål, har skrotats.
“Om det inte dyker upp några överraskningar, kommer de inte att ses igen.” sade britten.
”Istället använder vi ett nytt lim som binder slitbanan, det borde ha löst problemet med delaminering. Vi kommer även att prova en prototyp av en hårdare blandning som har en längre livslängd på Silverstone”, tillade Hembery.
(GMM)