Veckans F1 nyheter i korthet.

Brawn säkrar sponsring

Ross Brawn och hans Brawn GP har säkrat sin ekonomisk framtid för de kommande tre säsongerna, säger Nick Fry. Det är ganska allmänt känt att Brawns nuvarande uppbackning från Virgin kommer inte fortsätta efter 2009. Virgin ryktas istället byta till nya stallet Manor,  där man ska ha fått bättre avtal och större kontroll. Fry fortsatte med att säga att Virgin har varit en bra samarbetspartner både för dem och för hela F1, och de hjälper gärna på vilket sätt möjligt med Manor.
Vilka de klara sponsorerna för Brawn GP är för de kommande åren får vi vänta med.
”Det får ni veta när vi lanserar 2010 bilen” – Nick Fry. Enligt Brittiska Daily Express, och andra medier, tros en av dem vara flygbolaget Emirates.

Renault, KERS och förare 2010

Renault bossen Flavio Briatore säger att Renault kommer meddelade sin förar uppställning för 2010, snart…
Renaults uppställning hänger troligen mycket på vad som händer med Alonso, blir han Ferrari-man finns det ledigt hos Renault för en förste förare, i annat fall behåller de nog dagens två förare.

F1start tippar: Romain Grosjean stannar kvar i den sits han sitter i nu. Som ny förste pilot får vi se utbytte Ferrari mannen Kimi Räikkönen, med reservation för Robert Kubica.

Renault stallet övervägar att köra med KERS i Monza. Enligt teknisk direktör Bob Bell skulle KERS ge en  märkbar fördel på de långa raksträckor som finns på Monza banan.
Däremot säger Red Bull Racing att de har inga som helst planer på att introducera KERS i sina bilar, som det ryktades om under förra helgens Europeiska GP i Valencia.

En chans till för Badoer

Luca Badoer kommer köra Felipe Massas Ferrari även i helgens grand prix i Belgien. Men hans plats hänger ganska löst enligt  alla källor och rykten. Redan efter förra fredagens första träningspass i Valencia började folk erbjuda sina tjänster för att ta stackars Lucas plats. Det har snackats, medier har skämtat, men än verkar han sitta någorlunda säkert, enligt Ferrari. Och även om Ferrari redan skiftat fokus mot 2010, och mer eller mindre ”gett upp” den här säsongen. Så betyder en tredje plats i mästerskapet mer för dem än en femte eller sjätte plats. Och Kimi ensam kan inte hålla kvar Ferrari på den tredje plats stallet för tillfället har i konstruktörsmästerskapet. Speciellt inte med en mycket förbättrad McLaren MP4-24 och Toyota som försöker vända trenden till vad den var i början av säsongen.
Från den synvinkeln behöver Ferrari alltså någon som kan ta iallafall något enstaka poäng eller hålla vissa av motståndarna bakom sig så inte de tar poäng. Luca Badoer, som det verkade i Valencia, klarar helt enkelt inte av denna uppgift. Det finns två stycken förare som kört årets bil och skulle med all trolighet göra mycket bättre ifrån sig än Luca, Sebastien Bourdais, f.d Toro Rosso och nyligen kickade Nelson Piquet jr. Förre Super Aguri föraren Anthony Davidson och även David Coulthard har sagt sig kunna hoppa in som ersättare.
Men sen igen, vem vill inte köra en Ferrari en gång i sin karriär, om så bara för något enstaka race.

[poll id=”27″]

Motorleverantörs byten på gång

Redan förra veckan dök nyheter upp om att Williams är ute efter en ny motor-partner till nästa säsong. Efter Sebastian Vettels dubbla motorhaverier förra helgen vill nu Red Bull byta sina Renault motorer för kommande säsong.
Källor gör gällande att det är Mercedes motorer som gäller för energidrycks stallet, men detta kan bli problematiskt. Mercedes bossen Norbert Haug uttalade sig i dagarna att de har kapaciteten att tillhandahålla fyra stall med motorer. Problemet ligger i att för att Red Bull ska få Mercedes kraft nästa år, måste FIA ge dispans till Mercedes. Enligt gällande regler för en leverantär bara ha fabriks stallet och ett stall till som man levererar motorer till. Mercedes har redan fått dispans en gång för att Brawn affären skulle gå i lås. Nu skulle de alltså behöva det igen.
I normala fall tror vi inte detta skulle vara så svårt, såvida ingen annan tillverkare sa ifrån. Men, nu har FIA anlitat Cosworth som ”officiell” motor-leverantör f.o.m 2010, och vi tror det är där skon kommer klämma. FIA kommer nog göra allt de kan för att Red Bull byter till Cosworth motorer, alternativt att de försöker få Toro Rosso att göra det och på så vis kan Red Bull istället ta Ferrai motorer om de så önskar. Det låter kanske lite långsökt, men tänk på hur det varit senaste tiden. Vi får hoppas på en enkel fredlig lösning dock.

Williams sägs istället att vara på väg att byte till just Renault motorer från Toyota. Detta kan i sin tur äventyra Kazuki Nakajimas säte i Williams, som var ett önskemål från Toyota. Försvinner Toyota, försvinner kravet på honom i stallet, och för att vara ärliga har han inte presterat värst mycket. Alla poäng denna säsong som Williams har kommer från Nico Rosberg.

Ledaren i Brittiska F3 att testa för Red Bull

Red Bull funderar på att ge ledaren i brittiska Formel 3 serien, Daniel Riccardio , en test session i RB5:an. Trots hårda testförbud denna säsong, har alla stallen tre dagar i slutet av säsongen reserverade för s.k ’young-driver training’ då man får låta unga förare testköra för stallet i årets bil.
Riccardio har fem vinster, fyra pole och tio pallplatser i årets Formel 3 serie och kommer automatiskt få en Superlicens ifall han lyckas vinna serien.