Det börjar verkligen kännas som att det amerikanska USF1 stallets öde är just det, öde! Fler och fler uppgifter dyker upp kontinuerligt som pekar mot att stallet förblir en amerikanske dröm.
En anonym anställd berättade någon dag sen om läget inne i stallet och saker man blev lovade från början nu gjorts klart inte kommer hända och aldrig ens varit en del av planen. Bland sakerna källan nämnde var att man från början sade sig ha finansiering för tre år, men att man nu i själva verket haft svårt att ens betala ut lönerna till de 60 anställda i Charlotte.
Problemen ska ha börjat redan i December då alla beslut plötsligt skulle gå genom Ken Anderson, där de flesta besluten också blev fast och dröjde ut på tiden gång på gång. Man hade gjutformerna för chassit klara innan Januari men sedan blev de liggandes i flera veckor, när man väntade på beslut om andra delar från Ken.
Ken Anderson själv delar inte den anställdas syn och tycker den är vinklad för mycket från dennes egen syn.
”Med tanke på den sena starten på grund av FIA / FOTA situationen 2009, bad jag alla att hålla bilen enkel, stark och tillförlitlig. Kommentaren om att chassit formen blev liggandes medan vi väntade på annat i schemat är just sådant som skadar oss. Alldeles för komplex och tidskrävande. Jag var frågande varför den var så komplex om det inte var nödvändigt.”
Österrikiska investment företaget Locstein AG, som sägs ha varit tänkt som huvudsponsor, har också dragit in sitt sponsorskap.
”Som en självklarhet, utvärderar Locstein en mängd olika affärsmöjligheter över hela världen, inklusive sponsring i F1 Racing. Locstein var engagerade med USF1 angående sponsring, men när det var uppenbart att teamet inte skulle delta under hela säsongen 2010, valde Locstein att dra tillbaka all ytterligare involvering med USF1.”
Dessutom bekräftar nu stallets enda förares manager att samtal mellan Carabante, som tog över Campos, och Chad Hurley pågår om att lösa situationen, så att Jose Maria ’Pechito’ Lopez kan köra i F1 under 2010.
Chansen finns alltså fortfarande att stallen mer eller mindre slår ihop sina påsar för att ta sig till F1, vilket skulle lämna en potentiell dörr öppen för serbiska Stefan GP.
Lopez manager: ”Både Chade Hurley och Jose Carabante pratade i flera timmar för att hitta en lösning på budget problemen som båda stallen har. För oss är den här ihop slagningen väldigt viktig eftersom det ökar Lopez chanser för racing i F1 i år.”