För det första kan vi meddela att Felipe Massas tillstånd efter kraschen och operationen tidigare ikväll är bra. Allt gick bra under operationen och han ska ligga kvar på sjukhuset för observation under natten och söndagen.
Mer informationen om Massa olyckan finns här.
Efter en något orolig tid efter Massas krasch kom Q3 igång, inte helt utan dramatik.
Under sista minuterna av kval om gången försvann tidtagningen från FIA. Varken tv eller f1.com hade några tider. Det tog flera minuter efter Q3s slut medan förarna var i parc ferme och vägde sig innan man fick reda på att det var Alonso som var snabbast och tog sin första pole sedan Kinas GP 2006. Bredvid honom startar Sebastian Vettel, och bakom Mark Webber och Lewis Hamilton. Tre Renault bilar i topp alltså och efter det tre KERS bilar och en Nico Rosberg som tog säsongs hittils bästa start position.
Dagens överaskning var Sebastien Buemi i en uppgraderad Toro Rosso, som var med långt upp i varje kval del. Han slutade till slut just utanför Q3, men på grund av Massas tragiska olycka, får han starta från tionde start ruta.
Pos. | Förare | Stall-Konstru | Q1 | Q2 | Q3 | Startvikt |
---|---|---|---|---|---|---|
grön = dagens snabbast / lättast bil Felipe Massa struken på grund av sin olycka. |
||||||
1. | Fernando Alonso | Renault F1 | 1:21.313 | 1:20.826 | 1:21.569 | 637.5 kg |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull – Renault | 1:21.178 | 1:20.604 | 1:21.607 | 655 |
3. | Mark Webber | Red Bull – Renault | 1:20.964 | 1:20.358 | 1:21.741 | 652 |
4. | Lewis Hamilton | McLaren – Mercedes | 1:20.842 | 1:20.465 | 1:21.839 | 650.5 |
5. | Nico Rosberg | Williams – Toyota | 1:20.793 | 1:20.862 | 1:21.890 | 654 |
6. | Heikki Kovalainen | McLaren – Mercedes | 1:21.659 | 1:20.807 | 1:22.095 | 655.5 |
7. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:21.500 | 1:20.647 | 1:22.468 | 651.5 |
8. | Jenson Button | Brawn – Mercedes | 1:21.471 | 1:20.707 | 1:22.511 | 664.5 |
9. | Kazuki Nakajima | Williams – Toyota | 1:21.407 | 1:20.570 | 1:22.835 | 658 |
10. | Sebatien Buemi | Toro Rosso – Ferrari | 1:21.571 | 1:21.002 | 671.5 | |
11. | Jarno Trulli | Panasonic Toyota | 1:21.416 | 1:21.082 | 671.3 | |
12. | Rubens Barrichello | Brawn – Mercedes | 1:21.558 | 1:21.222 | 689 | |
13. | Timo Glock | Panasonic Toyota | 1:21.584 | 1:21.242 | 679.2 | |
14. | Nelson Piquet | Renault F1 | 1:21.278 | 1:21.389 | 667.7 | |
15. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:21.738 | 658 | ||
16. | Giancarlo Fisichella | Force India – Mercedes | 1:21.807 | 680.5 | ||
17. | Adrian Sutil | Force India – Mercedes | 1:21.868 | 683.5 | ||
18. | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:21.901 | 666 | ||
19. | Jamie Alguersuari | Toro Rosso – Ferrari | 1:22.359 | 675.5 | ||
20. | Felipe Massa | Ferrari | 1:21.420 | 1:20.823 | ——- |
Kommentarer från topp tre i kvalet till Ungerns GP
Fernando, en kaotisk session. Och speciellt ett kaotiskt slut. Du var tvungen att vänta ett tag för att få reda på att du tagit pole. Hur känns det? Är du back in business?
Fernando Alonso: Ja absolut. Det var ett ganska stressigt kval för att vara ärlig. Under Q1 hade vi den gula flaggan från en Toro Rosso tror jag i kurva 13, vi var P15 just då och vi var tvungna att få varvet för att gå igenom kurva ett. Vi gjorde det i slutet och sedan i slutet av Q3 som ni sa så fungerade inte tiderna, så vi väntade i parc ferme, pratade mellan oss förare, fråga vilken tid du gjorde, vilken tid du gjorde och försök lista ut vilken position man hade. Nu kom bekräftelsen att vi är i pole. En fantastisk insats av teamet. Vi hade en del nya grejer på bilen på Nürburgring som fungerat mycket bra och här bekräftade vi att gjort ett steg framåt. Men uppenbarligen är det inte tillräckligt. Vi måste fortsätta arbeta men till slut fann vi riktningen att gå på.
Sebastian, du var ett par tiondelar bakom Mark i den första delen av kvalet. Du måste vara nöjd att vara före nu.
Sebastian Vettel: Ja, definitivt. Det var en ganska svår start på helgen. I gårdagens träning kämpade jag med balansen i bilen, så inte väldigt nöjd. Men över en natten tycker jag att vi gjorde bra framsteg, och också väldigt säker för racet, så vi bör vara ok imorgon. Men självklart, tror jag att den största utmaningen, oavsett om du är första, andra eller tredje kommer att vara hotet bakifrån med bilarna utrustade med KERS. Det är stort eftersom det är en bra bit nertill kurva ett. Men för att komma tillbaka till kvalet, första och andra kval delen var jag hela tiden på gränsen. Uppenbarligen, som Fernando nämnde, ibland gula flaggor och två gånger fick jag trafik på andra tidv varvet, så det var inte optimalt men jag kände mig säker till den sista omgången. Jag tror i slutändan att det var ungefär en tiondel. Vi vet fortfarande inte exakt tid. Vi körde omkring 21.5, 21.6, 21.7, så det är ett bra resultat så får se imorgon. Det borde vara en bra tävling för oss.
Mark, en stark position ännu en gång för Red Bull-teamet. Men makt kampen mellan dig och Sebastian?
Mark Webber: Oh, det var Seb’s dag. Han gjorde ett rent varv och jag gjorde ett misstag i kurva två och tappade ganska mycket tid, så det var hans kval. Men det blir ett bra lopp imorgon tror jag mellan oss alla. Bra gjort Fernando, ännu en Renault motor här med oss längst fram och pole för honom. Med Brawn, jag vet fortfarande inte ens var Jenson kvalade. Vi vet att Rubens inte gick vidare. Sebastian och jag är i en position imorgon för att dra nytta av några bra poäng förhoppningsvis. KERS bilarna kommer att komma fram på rakan någonstans, vi vet inte var. Men det är så det är. Det är olyckligt men det är lika för alla i grund och botten.