Ungerns GP: Torsdagens FIA presskonferens

Deltagare vid torsdagen FIA presskonferens var Jaime Alguersuari – Toro Rosso, Robert Kubica – BMW Sauber, Kimi Raikkonen – Ferrari och Mark Webber – Red Bull.

Robert, du anordnade en Kart tävling förra helgen. Kan du berätta om den och vad den har för relation til Formel 1?
Robert Kubica: Att säga att jag anordnade den är lite för mycket. Vi hade en idée med Timo (Glock) om att gå köra Kart under en längre tid men det gick aldrig under ett år. Sedan spikade vi äntligen ett datum. Vi visste att Michael (Schumacher) kanske skulle komma, så vi frågade några förare och de anslöt sig , så vi hade roligt, en bra dags körning. Det blev lite tävling, naturligt eftersom du har race förare på banan, även om det inte är en F1 bana, men i karting finns alltid konkurrans. Det finns alltid någon som vill vara snabbast men generellt tycker jag det var bra roligt. Det fanns förare som körde kart  för första gången, de märkte verkligen att det är ett hårt jobb och det var roligt.

Vilka var där och vem var snabbast?
RK: Michael var snabbast. (Vitantonio) Liuzzi var också mycket bra.

Och du?
RK: Jag var inte dålig. Det beror på vad du testade. Vi körde bara tester med chassitefter som vi förbereder oss för ett VM som kommer att äga rum i september. Jag hade också min förare där nere och han var snabbast förutom F1 förarna. Vi försökte tester, bara att förbereda material och chassi för världs mästerskapet.

Vi byter till denna tävling.
RK: Tillbaka till verkligheten.

Du var där två dagar och körde.
RK: Ja, två dagar.

Du gjorde din debut här och tog en poängplats tills du blev diskad. Detta är ditt 50:e grand prix. Dina känslor för dena här banan?
RK: Ja, jag menar som du nämner, jag gjorde min debut här, så det är en bana som jag kommer att minnas särskilt länge. Alltid fantastisk atmosfär på grund av de polska fansen som alltid kommer hit med god stämning, bra jubel. Tyvärr har jag aldrig fått goda resultat här. Jag gjordedet förra året och året innan en poängplats men aldrig 100 procent vad vi kunnat göra. För i år tror jag vi har den minsta chansen att få ett bra resultat i det Ungerska Grand Prixet, så jag hoppas på att kunna göra ett bra lopp.

Din bästa placering är fjärde i kvalet och femma i loppet. Det är en bana som många människor verkligen gillar dock, är det inte det?
RK:
Ja, jag tror det är den typ av bana som man antingen gillar eller inte gillar alls. Jag är en förare som tycker om den. Den är lite annorlunda. Det är sant att den är kanske lite för liten för en F1 bil, men den är mycket krävande fysiskt och även för bilarna. Du måste hitta den bästa balansen möjligt. Den är alltid väldigt krävande för däcken, så det finns många saker som du måste ta hand om.

Jaime, välkommen till Formel Ett. Hur vill du att ditt namn uttalas, i hela världen?
Jaime Alguersauri: Jag vet att det är lite tufft. Mitt namn är ”Heimi Al-gay-shuari”.

Vad känner du om att komma in i Formel 1 i detta skede, halvvägs genom säsongen? Hur många Formel Ett kilometer har du redan gjort?
JA: För att vara ärlig, jag har bara gjort två aero tester. Självklart är jag verkligen glad över att vara här, att lära mig bilen och lära sig en ny situation, men i slutändan är det bara en bil för mig, en ny bil i min racing karriär, i mitt liv. Jag är väldigt glad över att få köra och jag ser fram emot det.

Man skulle kunna misstänka att eftersom du inte kört i GP2 att du inte känner till banorna. Hur ser det ut?
JA: Jag känner till den här banan. Jag har tävlat här förut. Jag är glad för det. Jag känner till de Europeiska banorna mer eller mindre men naturligtvis de utomeuropeiska känner jag inte till riktigt, som Japan, Singapore och Brasilien, så självklart är det att bra år att lära sig banorna i Formel 1 också.

Vad har reaktion varit i Spanien?
JA: Jag tycker mycket bra. De ville ha en till spansk förare, så de har det nu.

Kimi, låt oss se mot nästa helg och Finlands Rally. Vad är dina tankar om det?
Kimi Räikkönen: Jag tror att det kommer bli en helt annan sak. Jag har kört några rallyn men de är som klubb tävlingar jämfört med Finska Rallyt. Jag ska bara åka dit och ha kul och förhoppningsvis kommer vi att klara det i mål och det skulle vara trevligt.

Det finns en hel del ändringar på bilen den här helgen. Vad förväntar du dig av dem?
KR: Ja, jag menar min bil har en del nya saker. En ny framvinge från vad vi hade i senaste loppet, men tyvärr hade vi bara en. Vi har några nya golv delar och en bakvinge. Förhoppningsvis kommer det att hjälpa oss. Denna bana är mer som Monaco och bilen verkade fungera ganska bra där, så förhoppningsvis kan vi ha en lite bättre helg än den förra.

Du har varit på pallen här de senaste två åren. Och du har vunnit och du har varit i pole position, så dina tankar om banan som helhet?
KR: Det är en ganska trevlig bana. Körmässigt är det en ganska bra utmaning. Det är inte lätt att få till bilen rätt här men för racing kan det lätt bli lite tråkigt. Det är lite mer som Monaco men här är det lite lättare att köra om, men du måste vara ganska mycket snabbare än killen framför dig för att komma förbi honom. Vi får se hur det går men det är ett trevligt ställe att komma till.

Hur är det med fördelen med KERS när man kommer ut genom sista kurvan och ner till första jurvan? Är det bästa platsen för omkörning?

KR: Ja, om du får en bra utgång i den sista kurvan och sedan definitivt hjälper KERS dig. Istarten kommer det hjälpa dig eftersom det är en ganska lång raksträcka innan förstakurvan. Visst kommer vi att hitta fördelar med KERS och överhuvudtaget med den verkar vi alltid vara snabbare, så för oss är det bara bra.

Mark uppenbarligen senaste loppet var en fantastisk seger för dig. Vad har hänt sedan dess? Vilka är dina känslor nu inför denna? Har det varit en stor vikt från dina axlar?
Mark Webber: Det har varit fullt upp sedan Tysklands Grand Prix. I Australien har det varit mycket press. Jag hade faktiskt en ganska hektisk vecka inplanerad ändå utan segern. Det har fullt upp, ingen tvekan om det. Det är lite av en tyngd från mina axlar, naturligtvis är det alltid trevligt att få förstsa vinsten. Det hade varit trevligare att få den tidagare, men hade egentligen inte chansen. Tyskland var en fantastisk möjlighet för mig att göra det från pole position och det fungerade bra för mig och det var en stor dag för mig och stallets dubbelseger. Det är också vad vi fokuserar på, så det var jättebra.

Och sedan en stor nyhet idag att du har skrivit på för nästa år?

MW: Ja, ser fram emot att vara med killar igen nästa år. Vi har haft ett gott förhållande ända sedan vi började tillsammans och vi har gått igenom en del ganska hårda tider i form av utveckling. Men just nu fick vi tag i de nya reglerna ganska väl. Bilen har varit snabb på alla banor. Vi vet att det kommer att bli en del stall som kommer mot slutet av mästerskapet. Jag tror också det startar denna helg med Renault, Ferrari och McLaren. Dessa killar är på väg men jag är väldigt glad att vara kvar hos Red Bull i framtiden. Jag tror vi kan ha bra 18 månader tillsammans och vi får se vad som händer i slutet av nästa år.

Vilka är dina känslor om denna  bana? Du har kvalat trea som bäst och sjätte plats under 2003.
MW: Ja, som Kimi redan har nämnt är den ganska lik Monaco. Det är inte precis Spa eller Suzuka eller Silverstone men det är en bana på kalendern som vi måste handskas med. Det är inte så illa. Rytmen i den andra sektorn är ibland ganska givande, försök få till det bra i början där. Det är en annorlunda bana, ingen tvekan om det, jämfört med många av de andra. Det är mycket annorlunda än andra race vi kör, väldigt snävt och kurvigt. Det har alltid varit detsamma. Jag har inget emot att köra här faktiskt, det är en ganska bra liten bana och en man måste försöka få grepp om den. Det är ingen mening att ständigt gnället om det, alla har samma bit av asfalt och vi måste göra det bästa jobb vi kan.

Om man tittar på de senaste två tävlingarna, hur mycket tror du Red Bull Racing gjorde ett steg framåt och hur mycket tror du att det var Brawn som hade tapp i prestanda? Vilket är förhållandet mellan dessa två?

MW: Ja, Jenson (Button) hade ett mycket starkt lopp i Turkiet. Det var senaste gången vi körde i lite varmare väder. Silverstone och Nurburgring var lite svalare och vi tog våra dubbelsegrar. Vi vet att vi har ökat prestandan i bilen. Vi vet inte vad Brawn har gjort till sin bil men vi vet att vi går snabbare. Om de börjar kommer närmare den här helgen så kommer de att göra det. Vi gör vårt bästa och de gör sitt bästa. Vi tror faktiskt inte att folk går långsammare. Vi tror att våra resultat de senaste två tävlingarna harkommit eftersom vi har gått snabbare.