Ungerns GP: Förarkommentarer efter fredagens träning

McLaren

Lewis Hamilton
T1 – 1:22.554, 3:a | T2 – 1:22.079, 1:a
”För det första, jag älskar att köra här: det är en ganska komplicerad bana, mycket teknisk, massor av gupp och du behöver en bra rytm. Den är definitivt i min topp fem av banor i kalendern. Vi har förfinat de förbättringar som vi hade till Nurburgring och de verkar fungera, men vi har fortfarande mycket arbete att göra för att slå Red Bull bilarna speciellt. Men det är uppmuntrande att kunna pusha bilen – jag är mer nöjd med den än jag har varit hela säsongen. MP4-24 saknar tempo över gupp och vid utgången av kurvorna: till skillnad från Red Bull och Brawns får vi bara inte ut kraften lika snabbt som dem. Det är farten ur kurvorna ut på rakan där vi förlorar. Ändå har killarna på fabriken gjort ett fantastiskt jobb, jag ser fram emot att träffa dem nästa vecka, bara för att uttrycka hur tacksam jag är för allt det hårda arbete de har gjort. Kvala i främre ledet skulle vara fint, men för att vara ärlig, jag är glad bara att komma till Q3. Bilen är mycket konkurrenskraftigare – vi kommer från 2.5s bakom, men vi är fortfarande ungefär fyra-fem tiondelar efter ledarna, så vi måste bara fortsätta jobba för att ta igen det innan vi kan börja tänka på att vinna.”

Heikki Kovalainen
T1 – 1:22.278 1:a | T2 – 1:22.126, 2:a
”Jag har fullt uppgraderade paketet som Lewis tävlade med på Nurburgring och bilen känns mycket bättre att köra nu. Vi har fått ett nytt golv, ny framvinge, uppdaterad kaross och några mindre ändringar i fjädringen. Det är ett stort paket – och jag vet hur svårt teamet har arbetat för att få hit allt. Det finns fortfarande delar som anländer till banan idag! Greppet är så mycket bättre nu. Stabiliteten vid inbromsning är mycket bättre, och killarna har gjort ett fantastiskt arbete för att förbättra balansen i bakdelen. Vi måste fortsätta att arbeta hårt för att göra ytterligare förbättringar – men detta är en bra utgångspunkt. Jag tror fortfarande att vi måste titta på datat och analysera styrkan hos motståndarna. Naturligtvis skulle det vara fantastiskt att överföra detta över till kvalat och tävlingen, men vi måste vara realistiska: jag är säker på att morgondagen kommer att ge oss en mycket tydligare bild av läget hos Brawn och Red Bull. Men efter dagens resultat,ska  jag definitivt gå för det. ”

Williams

Nico Rosberg
T1 – 1:22.337, 2:a | T2 – 1:22.154, 3:e
”Vi har gjort bra framsteg i dagens session, men jag känner mig inte helt nöjd i bilen och jag tror att vi kan hitta några fler förbättringar imorgon. Däcken kommer att vara intressant att få grepp om de är ganska lika varandra, option däcket mot slutet av en en stint är naturligtvis lite långsammare än prime. Vi måste noggrant analysera vilken väg vi skall gå i loppet och jag tror inte att svaret är alltför uppenbart. Vi har också spenderat lite tid med att testa nya aero delar vi har här. ”

Kazuki Nakajima
T1 – 1:22.619, 5:e | T2 – 1:22.426, 5:e
”Det var en bra träning idag. Vi klarade några bra lång serier och även om våra korta serier inte var riktigt lika bra, så om vi kan åtgärda dessa genom att gå igenom det data vi samlat in,  kommer vi se bra ut för imorgon. ”

Red Bull

Mark Webber
T1 – 1:22.615, 4:e | T2 – 1:22.369, 4:e
”Vi har haft en bra dag hittills. Det är normalt för Budapest att vara ganska varmt, så vi har upplevt de normala egenskaper och de problem som Budapest kastar för ingenjörer och förare. Bilen verkar gå bra just nu – vi får se vilka bränsle laster folk kör, som vanligt imorgon och på söndag. Vi har lite att göra med vår bil, men i allmänhet har det varit en ganska positiv dag, med undantag för uppehålet i slutet av den andra sessionen med ett hydraulik problem. ”

Sebastian Vettel
T1 – 1:23.283, 15:e | T2 – 1:22.550, 6:e
”En varm, varm fredag, självklart är solen framme i Ungern, vilket gör det varmt i bilen, men det är okej. Överlag tror jag att vi fortfarande kämpar för att hitta balansen – jag är ännu inte 100 procent nöjd, så vi måste titta på det noga över natten för att se var vi är. Förhoppningsvis kan vi göra ett steg framåt imorgon och då handlar allt om kvalet som vanligt. Jag tycker det är mycket tätare här än i tidigare lopp, andra stall är mycket konkurrenskraftiga, så vi får se! ”

Brawn GP

Rubens Barrichello
T1 – 1:23.209, 13:e | T2 – 1:22.641, 7:e
”Vårt program idag var att arbeta med de två däck föreningarna för att helt förstå deras arbetsområde och påverkan på utformningen och balansen i bilen. Huvuddelen av min dag var inriktad på att utvärdera prime däcket som visade sig inte ha så bra grepp så det var viktigt att fastställa vissa set-up antaganden. Vi försökte välja det däck senare under eftermiddagen som verkade vara snabbare. Överlag är jag ganska nöjd med våra framsteg idag.”

Jenson Button
T1 – 1:23.130, 10:e | T2 – 1:22.806, 13:e
”Det har varit en mycket bättre fredag för oss än i de senaste två tävlingarna. Uppenbarligen är temperaturerna högre här vilket är till vår fördel och vi har några bra aerodynamiska uppdateringar på bilen till detta race. Vi har uppnått ett mycket viktigt arbete idag med däcken och samtidigt som vi har en bit kvar för att få dem att arbeta optimalt, är det en bra start på helgen.”

Toyota

Jarno Trulli
T1 – 1:22.705, 6:e | T2 – 1:22.663, 8:e
”Det var en svår dag för mig och jag hade lite problem. Det var en besvikelse att vi inte kunde göra allt det arbete som vi hade planerat i andra träningen på grund av problemet, men teamet gjorde ett bra jobb för att få bilen klar igen så snabbt. Det är inte lätt att säga var vi står när det gäller konkurrenskraft eller set-up eftersom det inte gick lika bra som vanligt. Banans karaktär utvecklades ganska mycket under dagen, som väntat, och i slutet av den andra träningen var det mycket mer grepp än på morgonen. Nu är det viktigt att göra det bästa möjliga av morgondagens träning så vi är väl förberedda för kvalet.”

Timo Glock
T1 – 1:23.234, 14:e | T2 – 1:22.751, 10:e
”Dagen var ganska positiv för mig och övergripande är jag definitivt gladare än i detta skede under helgen på Nurburgring. Bilen kändes ganska bra, särskilt senare i andra träningen när banan hade fått gummi på sig. Det var inte mycket grepp imorse eller under de första varven på eftermiddagen så det var lite knepigt men det blev bättre efter det. Jag är nöjd med hur det har gått för mig, men naturligtvis har vi fortfarande arbete att göra för att förbättra inställningarna ännu mer. Vi har tagit ett steg i rätt riktning och jag hoppas på ett starkt kval imorgon. ”

BMW Sauber

Nick Heidfeld
T1 – 1:23.154, 12:e | T2 – 1:22.690, 9:e
”Vi gör framsteg, även om jag inte är nöjd med balansen i bilen ännu. Det är inte precis som jag vill att det ska vara – varken på ett enda varv eller på lång sikt. Du kan känna att däck föreningarna är nu mer lika varandra än vad de varit hittils, men jag är rädd att däcken fortfarande inte är riktigt bra. Trots trafiken på banan, hade jag tur denna gång och hade en hel del fria varv. ”

Robert Kubica
T1 – 1:23.146, 11:e | T2 – 1:22.870, 14:e
”Idag var det mycket varmt. Bilen på morgon träningen kändes bra direkt.Under första försöket framför allt var jag ganska nöjd. När det var mer gummi på banan testade vi lite nya delar och en modifierad fram vinge. På eftermiddagen var jag inte så nöjd med bilen. Vi ska nu jämföra data från de två träningarna och hitta rätt balans. ”

Ferrari

Kimi Räikkönen
T1 – 1:22.796, 7:e | T2 – 1:22.763, 11:e
”Idag, var bilen inte så illa. Det finns fortfarande några små saker som vi kan arbeta med för att göra den snabbare, men totalt sett är jag tämligen nöjd. I år har det supermjuka däcket alltid varit mycket svårt att hantera, men här verkar läget vara lite mer okomplicerat. Vi får se vad vi kan göra imorgon, men detta är definitivt en bättre fredag än de under den senaste tiden. Med tanke på hur nära folks tider är måste försöka få ut det maximala för att få en bra start position. Jag tycker att resultatet hos de olika bilarna på den här banan är mycket närmare varandra. ”

Felipe Massa
T1 – 1:22.855, 8:e | T2 – 1:23.156, 18:e
”Jag är inte nöjd med hur det gick idag. Jag kämpade mycket för att få balansen i bilen till en acceptabel nivå och fann däcken erbjuda lite grepp, speciellt de hårdare, till den nivå att jag inte kunde göra någon riktigt lång körning på något av däcken. Utöver detta, i den sista delen av andra träningen hade jag ett problem med den bakre fjädringen efter att ha kört utanför banan, vilket kostade mig värdefull tid. Här ändras villkoren mycket från en dag till nästa och jag hoppas verkligen att det blir så igen den här gången. ”

Renault

Fernando Alonso
T1 – 1:23.001, 9:e | T2 – 1:22.793, 12:e
”Det var en ganska normal dag av träning, även om det inte var lätt att hantera den ständigt förändrande banan. Morgonen handlade om att bli van med bilen igen och på eftermiddagen koncentrerade vi oss på att förstå de två olika däck typerna, som gav oss en del användbar information för racet. Vi lyckades slutföra vårt program och jag tror att vi kan vara nöjda med det arbete vi har gjort idag. Till imorgon bitti måste vi bli klara för kvalet eftersom en bra start position kommer att vara mycket viktigt till söndagen.

Nelson Piquet
T1 – 1:23.678, 17:e | T2 – 1:22.927, 15:e
”Det var inte en lätt dag eftersom jag var tvungen att lära mig om de nya delar som jag har på min bil till helgen, samt arbeta med inställningen. Då Fernando redan hade dessa uppdateringar i Tyskland har jag haft möjlighet att få feedback till inställningar från hans data. Oftast är Hungaroring en bana där det är ganska svårt att hitta rätt set-up, särskilt när banan är så smutsig och ojämn. Hittills har vi massor av information som vi kommer att titta över ikväll för att förbereda oss för imorgon. Det är svårt att säga om det är möjligt att kvala sig bland de tio bästa, men vi gör allt vi kan för att få en snabb bil för morgondagen. ”

Force Indien

Adrian Sutil
T1 – 1:23.845, 18:e | T2 – 1:22.978, 16:e
”Idag var en ganska tuff dag. Greppet var så lågt på banan och det var svårt att bedöma däcken. Balansen i allmänhet är svår att få till och bilen är svår att köra. Vi fick lite överstyr och sedan understyrt i mitten av kurvan med mycket ryck över guppen. Det blir också svårare eftersom greppet förändras ständigt, men vi har massor av data att arbeta med så jag är övertygad om att vi hittar lite mer i morgon. ”

Giancarlo Fisichella
T1 – 1:23.484, 16:e | T2 – 1:23.029, 17:e
”Allt gick ganska bra idag eftersom vi gick igenom vårt program. Balansen för mig var inte så dålig, särskilt på det längre försöket jag gjorde under eftermiddagen, men banan är fortfarande ganska låg på grepp. Tyvärr under mitt sista försök med nya däck hade jag en del trafik på första varvet så jag kunde inte värma däcken tillräckligt och jag låste upp i kurva ett och fick en flatspot och lite vibrationer efter. Jag kunde inte förbättra min varvtid med nya däcken mot slutet, men vi vet att det finns mer attta ut. ”

Toro Rosso

Sebastien Buemi
T1 – 1:23.998, 19:e | T2 – 1:23.176, 19:e

”Vi har det nya paketet på bilen här, men det är inte ett magi trick, där du lägger något på bilen och den går mycket snabbare omedelbart. Just nu försöker vi förstå vad det innebär i form av balansen i bilen. Den är definitivt bättre och nu är vår uppgift är att få ut det mesta möjliga av den. Mellan träningspassen fanns det inte tillräckligt med tid att gå på djupet med den data vi samlat in, så ikväll kommer vi att få en bättre bild. Generellt har det varit en positiv dag, och jag tror vi kan ha ett högt förtroende för kvalet. Att ha en ny stall kamrat påverkar inte mig så mycket eftersom jag kör min bil på egen hand! Teamet verkar lyckliga och han producerade ett bra resultat. ”

Jaime Alguersuari

T1 – 1:24.228, 20:e | T2 – 1:23.942, 20:e
”Jag är ganska nöjd med hur dagen har gått, framför allt imorse, när jag hade ett bra tempo och kände mig ganska säker. I den andra sessionen, min varvtid  kunde ha varit bättre, men jag fick inte ett retn varv på option däcket. Jag lär mig hela tiden. Den svåraste delen var ingången i snabba kurvor, som jag måste ta mycket snabbare, men det kommer när mitt förtroende växer och jag har flera kilometer under mig. Varje gång jag gick ut från garaget, lärde jag mig något och kände mig mer bekväm med situationen. ”