Turkiets GP: Startordning, vikter och kommentarer från kvalet.

Ännu ett underbart kval under årets F1 säsong, som avgjordes av sista bilen igen.
Men vi kör direkt igång med startlistan och bilarnas vikter.

Pl. Förare Stall Vikt
fakta från FIA (* = deklarerad vikt)
01 Sebastian Vettel Red Bull 649
02 Jenson Button Brawn GP 655.5
03 Rubens Barrichello Brawn GP 652.5
04 Mark Webber Red Bull 656
05 Jarno Trulli Panasonic Toyota 652
06 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 658
07 Felipe Massa Scuderia Ferrai 654
08 Fernando Alonso ING Renault 644.5
09 Nico Rosberg Williams F1 660
10 Robert Kubica BMW Sauber 664
11 Nick Heidfeld BMW Sauber 681.5*
12 Kazuki Nakajima Williams F1 680.4*
13 Timo Glock Panasonic Toyota 689*
14 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 665*
15 Adrian Sutil Force India 668.5*
16 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 696.5*
17 Nelson Piquet ING Renault 689.6*
18 Sebatien Buemi Toro Rosso 686.5*
19 Giancarlo Fisichella Force India 688.5*
20 Sebastien Bourdais Toro Rosso 701*

Red Bull

Sebastian Vettel (1:a, Q3 – 1.28.316)
”Vi har en bra bil här och en bra chans till racet. Jag förväntade mig större svårigheter i kvalet idag, jag menar inte att det var lätt, men vi tog pole. Vi har nu de bästa förutsättningarna att starta ifrån och det är definitivt en fördel att vara på den rena sidan av banan när det gäller grepp nivå. Detta är bara hälften vägen, den viktigaste uppgiften kommer imorgon. Det är en lång tävling här, mycket hård och mycket varmt så det kommer inte att bli lätt för bilarna eller förare – men det ska bli spännande. Jag ser fram emot det. ”

Mark Webber (4:e, Q3 – 1.28.613)
”Det var en bra kvalsession för oss, jag är nöjd med hur Q3 gick och det är sätter oss i en rimlig position inför starten av loppet. Vi är också på den högra sidan av fältet, vilket är bra. Jag tror inte att jag kunde ha kvalat mycket längre upp. Jag är nöjd med prestandan i bilen, det fungerade bra i dag och jag siktar på en pall plats imorgon. Teamet gjorde ett bra jobb i dag. ”

Brawn GP

Jenson Button (2:a, Q3 – 1.28.421)
”Med de ändringar i set-up som vi gjorde över natten, kändes bilen mycket bättre idag och vi klarade verkligen av att förbättra farten i bilen. Kul att starta från främre raden, även om jag skulle föredra att vara på pole, men Sebastian gjorde ett bra jobb. Det var ganska svårt att välja mellan däcken idag eftersom deras resultat var ganska likartade. Det hårda var lite för ryckiga för min smak, så jag fortsatte att köra option däcken (de mjuka) i Q3 som hade en mer gradvis och rullande känsla. Det borde vara ett bra lopp imorgon eftersom jag verkligen gillar den här banan och det finns bra omkörnings platser här så det kommer förhoppningsvis att bli några bra fighter ute på banan. Vi kommer att försöka mycket hårt för att ändra den statistik som finns här att alla som har startat från pole har vunnit tävlingen! ”

Rubens Barrichello (3:e, Q3 – 1.28.579)
”Teamet har gjort ett bra jobb efter träningssessionerna igår med förbättringar och bilen kändes genast bättre imorse. Kvalet gick riktigt bra även om jag hade en orolig stund i Q2 när trafiken påverkade mitt andra försök och tiden var så nära mellan första elva förarna. Huvudfrågan i kvalet idag var att försöka förstå vilka däck som klarar sig bättre. Jag hade en bättre känsla genom de snabba kurvorna med prime däcken (de hårda) och det var det bästa valet för mig så jag gick för bara en stint med primes i Q3. Jag förlorade min första två flygande varv till trafik men det tredje varvet var riktigt bra. Jag har fördelen att starta från en ren sida imorgon så jag kommer att sträva efter en bra start och ta det därifrån. ”

Toyota

Jarno Trulli (5:e, Q3 – 1.28.666)
”Jag är nöjd med detta goda resultatet, särskilt efter den svåra tid vi haft under de senaste race helgen. Vi har gjort stora förbättringar och det är trevligt att vara tillbaka i toppen där vi hör hemma. Däck valet var lite svårt idag eftersom jag var väldigt snabb på hårda däck samtidigt som jag kände att jag inte fick ut det mesta av de mjukare alternativet. Vi måste analysera detta för att ge oss bästa möjliga chans imorgon, jag förväntansfull och ser fram emot tävlingen. Vi var inte långt borta från pole position vilket är väldigt uppmuntrande och ger oss höga förväntningar till tävlingen imorgon. Det är naturligtvis en lång tävling och det är svårt att förutsäga vad som kommer att hända, men jag kommer att kämpa för att avsluta på pallen ”.

Timo Glock (13:e, Q2 – 1.27.795)
”Det var inget lätt kval för mig och det är tråkigt att vara utanför top 10. Imorse var vi snabba och set-upen kändes riktigt bra, så jag var nöjd med bilen innan kvalet. Men när vi satte på option däcken med en lätt bränsle belastning hade bilen lite överstyr och det kändes inte precis som det gjorde på morgonen. Vi var fortfarande konkurrenskraftiga och förväntade att vara i topp 10, men på mitt sista varv i Q2 gjorde jag ett fel i den sista sektorn och det var det, jag förlorade tid och kvalade inte som förväntade mig. Men det är lättare att köra om här än i Monaco så jag kommer inte ge upp loppet. ”

Ferrari

Kimi Räikkönen (6:e, Q3 – 1.28.815)
”I kvalet var bilen bättre balanserad än under fria träningen, men även med en lätt bränsle belastning, var vi idag lite långsammare än de bästa. Hela helgen har vi kämpat lite för att få däcken att arbeta på bästa sätt under första varvet. Att starta från den smutsiga sidan av banan kommer inte att bli lätt, speciellt på en bana som denna, vilken nästan aldrig används för racing, vilket innebär att banans yta ger lite grepp utanför racinglinjen. Vi har gjort framsteg på senare tid, men de andra har också gjort samma sak, vilket alltid händer. ”

Felipe Massa (7:e, Q3 – 1.28.858)
”Med lite bränsle var bilen väl balanserad och hade bra grepp, men när vi hade tävlings bränslet ombord, blev situationen värre och vi drabbades av överstyrt, främst på de mjukare däck. Ärligt talat, jag förväntade mig starta högre upp i fältet, särskilt eftersom vi var ganska konkurrenskraftiga i Q1 och Q2. Från sjunde blir det svårt att sikta på toppen, så vi måste vara realistiska. Men vi får inte glömma att det här kommer att bli en lång tävling och allt kan hända. Som vanligt kommer jag att ge mitt bästa. ”

Renault

Fernando Alonso (8:e, Q3 – 1.29.075)
”Jag har blandade känslor från denna kval session. Q2 var väldigt svårt och vi klarade oss igenom till Q3 bara som tionde , men vår nivå av prestanda och brist på fart innebar att vi bara kunde ta en åttonde plats, vilket är en liten besvikelse. Tyvärr kommer jag att starta från den smutsiga sidan av banan, vilket kommer att göra starten av loppet svårt, men jag hoppas fortfarande att jag kan utmana för en del bra poäng i tävlingen. ”

Nelson Piquet (17:e, Q2 – 1.28.582)
”Jag visste att jag hade ett broms problem från början av kvalet och jag var försiktig, men det var inte lätt eftersom banan var så hal. På sista försöket blev problemet värre och jag snurrade av. Jag kommer emellertid att förbli positiv för imorgon eftersom det är en bana med bra omkörnings möjligheter och förhoppningsvis kan vi ha ett starkt lopp. ”

Williams

Nico Rosberg (9:e, Q3 – 1.29.191)
”Det var verkligen inte lätt att välja mellan den mjuka och den hårda blandning för däck för att göra sitt snabbaste varv idag, eller att hålla en balanserad bil när du byter mellan de två. Det slutade med lite understyrt för mig och kanske en förlorad position på grund av detta, men jag är på den rena sidan av startfältet imorgon, vilket kommer att hjälpa oss att få en bra start och kanske vinna en del positioner. Sedan har vi också en bra race bil, vi kommer att rikta in oss på poäng, vilket är viktigt för oss som ett stall. ”

Kazuki Nakajima (12:e, Q2 – 1.27.629)
”Det var en ganska svår kvalsession eftersom däcks valet var ganska hårt. Vi var inte helt säker på om prime eller option skulle vara bättre eftersom det var inte mycket som skiljde mellan de två och morgonens träning klargjorde inte riktigt saken. Under Q1 kämpade jag med options, vi valde prime för Q2, men tyvärr var det inte mycket av en förbättring, och jag fick inte det resultat jag ville. Det kommer bli svårt att ta poäng, men P12 är ok och jag kommer att kämpa hårt. ”

BMW Sauber

Robert Kubica (10:e, Q3 – 1.29.357)
”Starta från P10 är definitivt bättre än från p18 som jag gjorde i Monaco. Men vi saknar fortfarande lite tempo jämfört med topp bilarna. Banan passar vår bil klart bättre än Monaco gjorde. Men vi måste verkligen kämpa imorgon. Även om avståndet till tät bilarna är ganska liten, så finns det många bilar mellan oss och den främre raden. Det kommer att bli svårt. ”

Nick Heidfeld (11:e, Q2 – 1.27.521)
”Jag har blandade känslor för dagens kval. Ã… ena sidan är det irriterande att missa topp tio med en placering, men å andra sidan är jag glad att se de framsteg vi har gjort. Bilen var snabb nog för Q3. Jag var sjunde totalt innan mitt sista försök i Q2 men sedan var jag fast i trafik i den sista sektorn av mitt ut varv. Med tanke på hur 2009 däcken är, är det tillräckligt för att förhindra dem från att värma upp ordentligt och därmed förstöra ditt flygande varv. Vårt nya aero paketet med dubbla diffusorn är naturligtvis ett steg framåt. Detta är inte bara i förhållande till Monaco, men också till Barcelona där jag fick två poäng efter att startat 13:e. ”

McLaren

Heikki Kovalainen (14:e, Q2 – 1.28.207)
”Jag pushade till max imorse. Men jag flat-spottade vänster framhjul på ett försök och kämpade hela tiden med ryckigheten i bakdelen. Genom kurva åtta var bilen mycket svår att köra smidigt. Vår bil har inte tillräckligt med grepp för oss att anfalla snabba kurvor. De andra verkar få bättre grepp genom helgen och kan på ett bättre sätt använda option däcken samtidigt som vi använder prime och förlora prestanda. Broms och acceleration är fortfarande mycket bra men vi förlora grepp allt eftersom bantemperaturen ökar. Klyftan till ledarna är fortfarande för stort så vi måste göra lite mer arbete tillbaka vid MTC för att närma oss dem. Vi kommer aldrig ge upp, men morgondagens race kommer att bli svårt. ”

Lewis Hamilton (16:e, Q1 – 1.28.318)
”Bilen kändes bra imorse – den var mycket välbalanserad på framsidan men vi arbetade fortfarande för att få bakdelen att fungerar. Vi förväntade oss att den här helgen skulle vara lite som Barcelona och det ser ut att vara fallet. Vår bil verkar ha blivit långsammare i förhållande till de andra då greppet har blivit sämre på banan. Jag pushade så hårt jag kunde idag men jag hade inget grepp där ute. Vi måste se till att vi inte rusar iväg och gör för många ändringar i bilen för de kommande tävlingarna: vi får ta vår tid, förfina saker och reda ut problemen med vår bil. Teamet har gjort ett fantastiskt arbete dock, de har verkligen arbetat dag och natt med samma beslutsamhet och kör som vanligt. Detta kommer helt klart att bli ett utmanande år för oss, men jag har inga tvivel om att vi studsar tillbaka. ”

Force Indien

Adrian Sutil (15:e, Q2 – 1.28.391)
”Det var en riktigt bra kvalsessionen för oss och jag är mycket nöjd med min 15: e plats och Q2 igen för andra tävlingen i rad. Vi hade inte förväntat oss det eftersom vi hade ett par små frågor i helgen, men vi lyckades med ett bra varv när det gällde. Jag är glad för stallet och jag tror vi kan vara riktigt stolta nu. Jag ser fram emot ett bra lopp nu imorgon, vi får se vad vi kan göra. ”

Giancarlo Fisichella (19:e, Q1 – 1.28.717)
”Jag har haft problem med bromsarna idag och har haft några front låsningar sedan imorse, men vi gjorde vissa ändringar mellan morgonens träning och kvalet som hjälpte. Då, tyvärr var det på mitt bästa varv en gul flagga eftersom Piquet hade spunnit och jag var tvungen att lyfta av och kunde inte få den tid tillbaka. Det var möjligt att vara bland topp 15, men så är det – ibland funkar det för dig och ibland inte. På de mjuka däcken kommer det vara lite knepigt imorgon, särskilt i värmen, men jag hoppas vi kan få ett bra lopp från där vi är i fältet. ”

Toro Rosso

Sebastien Buemi (18:e, Q1 – 1.28.708)
”Vi hade en mycket tuff tid, speciellt med mjuka blandningen, som vi aldrig kunde få ut mesta möjliga ur. Så det bästa vi kan göra nu är att tänka till om loppet och se till att vi har bästa möjliga strategi. Det kommer att bli en svår eftermiddag, att starta så långt bak och förvalta däcken, särskilt med det oundvikliga nedbrytningen av höger fram. Okej, börja från artonde så tänker jag egentligen inte på ta poäng, men vi kommer fortfarande att göra vårt bästa. ”

Sebastien Bourdais (20:e, Q1 – 1.28.918)
”Allt jag vet är att vi saknar grepp och vi har inte farten, tillochmed två tiondelar från Seb. Mitt första försök var inte alltför dåligt, men jag hade nedbrytning under mitt nästa. Sedan ändrade vi däck trycket en bit, men allt eftersom sessionen utvecklades verkade option började fungera bättre och jag körde primes som vi ansåg passade oss bättre. Vi har gått tillbaka lite ihelgen som är svårt att fatta. I loppet, jag tror inte att skillnaden mellan däcken kommer att vara så stort och i varje fall, det är inte bara däcken som är vårt problem i helgen. ”