Turkiets GP: Fredagens presskonferens.

2009 Turkiets Grand Prix
Presskonferrens Fredag – 5 juni 2009

Stallhefer:
Flavio Briatore (Renault),
Stefano Domenicali (Ferrari)
John Howett (Toyota)

Fråga: Till att börja med kan du berätta om ditt eget stalls resultat hittills iår, om och när du räknar med att förbättra. Vad tycker du om det hittills.
Flavio Briatore: Vi är inte nöjda alls. Vi förväntade oss ett annat mästerskap och vi väntade ett mycket bättre resultat från vår bil. Från början när vi anlände till Australien kände vi att det var en stor skillnad mellan oss och Brawn. Jag tror alla kände det. Jag tror att ni visste vad som pågick (blir ohörbart). Vårt team tror jag närmade sig 2009 bilen från en helt annan syn, men vi förväntar oss att förbättras race för race om det är möjligt. Men nu är frågan om vi ser vad som händer. För mig är mästerskapet redan färdigt. Brawn är mycket, mycket svåra att slå för någon. Kanske Red Bull har en god möjlighet att sluta som tvåa och jag tror alla andra kämpar för tredje och fjärde platsen. Det är den ärliga situationen. Vi ger aldrig upp och vi försöker att förbättra bilen men alla förbättrar sina lika mycket och det är den situation där vi är.

Fråga: När vi hade den första diffusorn för Renault i Kina, trodde vi att det skulle vara svaret. Men det verkar inte ha gjort någon skillnad.
FB: Jag tror inte det bara är diffusorn. Det handlar om konceptet med bilen. Alla har diffusorn nu. Jag tror att även Brawn för närvarande har en eller två tiondelar till i fickan. Vi försöker mycket hårt men det är den situationen. Teamet förbättrar bilen, och vi har en chans nu när vi är i juni och juli, vi vill verkligen pusha den här bilen och se vad som händer. Men situationen är väldigt, väldigt svår för oss.

Fråga: Stefano, samma sak till dig faktiskt. Det såg bättre ut i Monaco men Monaco brukar vara lite av ett wild card.
Stefano Domenicali: Ja, jag tror att, först och främst, naturligtvis, början på säsongen var inte riktigt den start som vi ville ha eller vad vi förväntat. Vi visste att vi var tvungna att betala priset för vår kamp till slutet förra året med vår konkurrent McLaren. Men vad man behöver göra är att försöka betrakta verkligheten och reagera och det är vad vi gör med alla människor hemma. Jag tror att bilen har förbättrats och vårt mål är att se till att vi gör max under helgen för att komma tillbaka till vår normala standard. Detta är det tillvägagångssätt som vi kommer att ha varje dag. Vi tog ett steg redan i Spanien och vi hade ett mycket bra resultat i Monte Carlo, och vi hoppas kunna göra ett bra lopp här i Turkiet och vi kommer inte att ge upp förräns det ögonblick då vi verkligen känner att vi inte kan göra det längre. Det är vår strategi.

Fråga: Hur är det med indikationerna hittils då ni har ett stort rykte att försvara. Felipe (Massa) har vunnit de tre senaste åren från pole och Kimi (Räikkönen) vann året innan, visserligen inte i en Ferrari.
SD: Jag tycker att det var ganska svårt att exakt förstå bilden idag eftersom banan var ganska konstig. Banan var mycket växlande. Vi såg att både ”hårda” (däck) och även den mjuka inte fungerade som vi förväntade oss genom att bli bättre och bättre. Det hårda förbättras varv för varv men utan något riktigt grepp på vår bil. Men även med mjuka så förbättrade vi inte precis tiderna som vi tänkt. Men totalt sett måste vi överväga gapen idag och vi måste förstå vad bränslenivåerna på alla bilar är. Det vore fel att ta något beslut innan man förstår bilden. Jag tror att imorgon bitti med banan i ett bättre skick, borde vi få en bättre uppfattning om vad som kommer i loppet på söndag.

Fråga: John, för Toyota var Monaco bara en engångsföreteelse? Har du förstått vad som hände där?
John Howett: Tja, vi hade fyra starka race. Barcelona, vissa frågetecken men relativt var vi inte fullt så konkurrenskraftiga, särskilt i sektorn tre. Monaco var mer eller mindre oacceptabelt och vi måste se var vi befinner oss i helgen. Vi förväntar oss återigen vara i en konkurrenkraftig position.

Fråga: Indikationerna så här långt?
JH: Ja, jag tror precis som Stefano säger att det är ganska svårt i dag. Banan var ganska grön. Däcken har varit svåra troligen på grund av banans skick och vi måste se imorgon. Men vi har sett klart starkare ut än i Monaco.

Fråga: En fråga angående ett annat ämne. Det har förekommit rykten om att det Japanska Grand Prixet inte kommer gå tillbaka till Fuji. Vad är den officiella linjen från Toyota?
JH: Ärligt så är det verkligen inte Toyota Motorsports position. Jag är inte alls involverad med Fuji Speedway. Det är ett annat företag inom Toyota-koncernen. Jag har hört att de omprövar men jag kan verkligen inte besvara frågan och jag vet inte den exakta positionen.