SpaniensGP: kommentarer från fredagens träning (del2)

Red Bull Racing

Mark Webber
”Ännu en cliffhanger fredag va? Ha ha. Självklart känner alla till den här bana väldigt bra, så det är alltid jämt här, men vi hade en ganska bra T2. T1 var inte så bra, men T2 var bättre för oss och jag fick en bättre känsla för bilen. Vi hade lite problem under sista varven i T2, men vi vet vad det handlade om. Killarna gjorde ett bra jobb idag och vi har en stor mängd data att gå igenom i kväll, så jag tror att vi är i ganska bra form. ”

Sebastian Vettel
”En ganska normal fredag förutom att vi vid något tillfälle hade problem med radion och jag tror att jag hade några spanska taxichaufförer som pratade med mig! Annat än det var det vanliga fredags affärer. Vi körde en hel del varv och testade en del nya delar, som jag tycker gav bra svar, men för att vara säkra för i morgon och söndag kommer vi att jämföra datat i jämförelse med våra konkurrenter. Jag är övertygad om det finns områden där jag kan förbättra och där vi kan förbättra bilen, så vi måste arbeta hårt och komma tillbaka starkare i morgon. ”

Scuderia Toro Rosso

Sebastien Buemi
”På morgonens träningspass hade vi en första möjlighet att utvärdera de nya aero komponenter vi har på bilen för den här helgen. Det är svårt att säga exakt hur effektiva de är, eftersom på morgonen träningen var spåret grönt och det du vet inte vilka bränsle laster de andra använder eller vilka däck de är på. Men den övergripande känslan är positiv och vi går i rätt riktning. På eftermiddagen hade jag ett problem med bakhjulet, som tyvärr hände alldeles i början av den andra sessionen, så jag förlorade en del tid på banan innan killarna fick mig ut igen. Det är inte det bästa sättet att börja helgen, men vi kommer bara att ta itu med det. Vi kommer att titta mycket noga på Bourdais uppgifter liksom mina från den andra sessionen,och faktorisera in hur banan kan komma att förbättras till imorgon, då förhoppningsvis jag kan göra mitt bästa för att komma ikapp. Bilen i den nya konfigurationen har definitivt mer potential, men jag tror att det kommer ta mer än en race helg för att få ut mesta möjliga av det. ”

Sebastien Bourdais
”Vi har ett nytt aero paket här som borde ge oss större potential än vid tidigare tävlingar. Tyvärr hade vi ett par problem som innebar att vi inte kunde utnyttja tiden fullt ut i dag. Men vi lyckades köra 60 varv, delad 30-30 morgon och eftermiddag, så vi samlade in en massa data. Förhoppningsvis kan vi nu arbeta med att hitta en bra set-up på bilen för morgondagens kval och söndagens race. ”

Panasonic Toyota F1

Jarno Trulli
”Vi gick igenom våra vanliga fredags rutin med att testa däck och set-up så vi är klara för kvalet imorgon. Vi har också arbetat med att tänka ut vilken strategi vi ska välja när det gäller däck och allt. Däcks provningen gick ganska bra, men självklart måste vi analysera data innan vi fattar några beslut. Bilen är inte perfekt och den måste vara lite mer balanserad innan jag är nöjd med den. Men jag tror att banan kommer förändras till kvalet så jag är inte alltför orolig. Vi får vänta och se vad som händer i morgon. ”

Timo Glock
”Det var inte en väldigt bra dag för mig idag för att vara ärlig. Jag hade en hel del problem med däckens uppträdande i båda träningssessionerna och det är verkligen svårt att förstå vad problemet var. Vi måste analysera resultaten från dagen och arbeta hårt för att göra en förbättring till kvalet imorgon. Jag är inte nöjd med hur det har gått idag, men vi kommer inte att ge upp, vi kommer att göra vårt bästa för att hitta en lösning. ”

BMW Sauber

Robert Kubica
”Idag var en speciell fredag, eftersom vi har många nya aerodynamiska delar på bilen. Vi spenderade en längre tids arbetat med set-up och prova olika saker. Vi måste nu analysera all data så att vi kan utnyttja bilen till max. Dessutom som vanligt på fredagar har vi jämfört de två däck sorterna, men det blev väldigt snabbt uppenbart att den mjukare varianten ger bättre prestanda. ”

Nick Heidfeld
”Tyvärr förlorade jag en del tid i morse när vi hade lite problem under den första fri träningen. Först mot slutet kunde jag köra efter programmet. Det var synd, för med ett så stort nytt paket, och för mig , att kör bilen för första gången utan KERS var tiden på banan särskilt viktig.Med tanke på den lilla mängd kilometrar jag fick kört under morgonengjorde vi ganska stora framsteg för att förbereda bilen för den andra sessionen, och jag tror det finns utrymme för mer förbättringar. ”

Force India

Adrian Sutil
”Tyvärr på eftermiddagen kunde vi inte göra någon körning eftersom det fanns ett problem med bränslecellen och vi kunde inte göra ändringen i tid för att komma ut för sessionen. I varje fall har vi information för set-upen till helgen från vinterntesterna så jag tror inte det kommer att bli ett stort problem imorgon. T1 var OK, vi bara testade däcken vi har tillgängliga i helgen. Vi kämpade lite med de mjukare däcken och jag var inte alltför nöjd med tiden i slutet, men Giancarlo fick kört en hel del så vi vet vilken riktning man ska ta. ”

Giancarlo Fisichella
”Det är bra att köra med den justerbara fran vingen, från min synvinkel har det underlättat. Vi kämpar fortfarande lite med understyr i långsamma kurvor och vi behöver förbättra greppet i de delarna, men vi gick igenom vårt program idag och omfattade en hel del varv. Jag tycker att vi gör ett bra jobb för att få igenom utvecklingen vmen jag tror att målet nu bör bara vara att komma till slutet av loppet och se var vi är. ”