Senaste F1 snacket inför test vecka två

Regnigt väder väntas i Jerez

Ska man tro på meteorologer kommer veckans tester drabbas dåligt väder denna vecka. Till imorgon väntas regn till eftermiddagen, medan det på torsdag blir lite bättre väder med endast lättare regn på förmiddagen. Fredag och lördag blir det kallare väder och regn igen.

Som en sid-notering kan vi berätta att Force Indias reservförare Paul di Resta kommer att finnas på plats och köra VJM03 under delar av dagarna onsdag-lördag.

Petrovs nekar ekonomiska problem

Vitaly Petrov och hans management har gått ut och förnekat att det finns risk att den unga ryssen skulle förlora sin plats hos Renault p.g.a ekonomiska skäl. Det dök upp uppgifter i helgen att Petrov fortfarande inte blivit godkänd för ett banklån han tagit ut för att betala för sin plats hos Renault F1, som kostat uppskattade €15 miljoner.

Enligt meddelandet från Petrovs läger var det en missuppfattning mellan Petrovs far och webbsajten som intervjuade honom, och att både stallet och Petrov fortsätter förbereda som vanligt för säsongen, där han kommer köra hela 2010 säsongen.
Vi vill bekräfta att Renault F1 Team och Vitaly Petrovs management har nått full enighet och förskrivit under ett bindande kontrakt för 2010. Vitaly kommer att köra för stallet i alla 19 grand prix i det här årets FIA Formel Ett Världsmästerskap. Just nu, förbereder sig både stallet och föraren för det nästa officiella testerna vilka kommer hållas mellan 10-13 Februari på banan i Jerez. Inga fler kommentarer kommer göras.

FIA presidenten Jean Todt tror 13 F1 stall 2010

Jean Todt är lite mer optimistisk än Bernie Ecclestone vad gäller de omdiskuterade Campos Meta och USF1 inför 2010. Men han bekräftar även att F1 stallen får missa upp till 3 race helger utan att straffas. Det betyder i praktiken att de Serbiska F1 stallet Stefan GP, troligtvis måste vänta till Kinas GP innan de ens är tänkbara till F1 den här säsongen.

Todt vill även varna Stefan GP att bara för att något av stallen inte klarar sig till start betyder inte att de automatiskt kan hoppa in.
I den sista versionen av Concorde avtalet, står det att ett team får vara borta från tre race. Men om ett stall inte kan vara med, är det inte givet att ett annat stall tar deras plats. Det är upp till FIA att bestämma vem som har har förutsättningarna.

Todt vill också se en sänkning i kostnaderna inom F1, men inte genom ett tak. Istället måste man ändra på reglerna, exempelvis med endast ett aerodyn

amik paket per säsong. Det skulle möjligtvis leda till sämre grepp på vissa banor, men skulle å andra sidan visa upp förarnas körkunskaper mer.

Lill Schumi hoppas också på comeback

Det verkar som yngre Schumacher brodern, Ralf, också kan vara på väg till F1 igen, ifall Stefan GP får en plats under året. Den inte lika talangfulla Schumachern försvann efter en katastrofal säsong med Toyota 2007, och har de senaste två åren spenderat i Tyska DTM serien med Mercedes med fortsatt dåliga resultat.

Under sina tidiga år i F1,  med Williams, var Ralf en lovande F1 förare men allt tog en vändning efter hans enorma krasch 2004 på Indianapolis i USA’s GP och han var kom aldrig in i sin gamla form igen. Kraschen som varit den av de allvarligaste i F1, mätte tyskens fartminskning till 78G (765 m/s²).

Lotus genomför shakedown tisdag

På fredag är det officiell lansering av Lotus F1 Racings första F1 bil, men redan idag kommer man testköra bilen. I lördags startade man upp motorn för första gången, vilket var som ljuvmusik för tekniske chefen Mike Gascoyne.
Bara att starta upp den är en sak, men det finns fortfarande många saker som ska på den. Vi är på slutsträcken nu och det är första Lotus-Coswroth att startas upp på 27 år, så det är en stor milstolpe.