Svår banan och ett tråkigt lopp, inga omkörningar, pole sittaren vinner utan motstånd…
Ja så lät det innan dagens Europeiska GP på gatubanan i Valencias hamn och bortser man från det sista, att pole sittaren vinner, så var det allt annat än tråkigt idag. Sebastian Vettel tog ledningen från sin pole-position, dock inte helt utan motstånd från Lewis Hamilton som hade en riktigt bra start, och ledde sedan hela vägen i mål.
Bakom honom hände det dock ganska mycket. Hans stallkamrat Mark Webber tappade till nionde plats första varvet och gick i depå redan efter 7 varv för de hårdare däcken. Men hans lopp blev kort varigt när han bara varvet efter körde rakt in i Heikki Kovalainen bakdel och flög över denna och in i däckbarriären. Olyckan var nästan en rekonstruktion av den som inträffade tidigare under morgonen i GP2 loppet, där Marcus Ericssons stallkamrat Josef Kral skadades. Webber kunde som tur var själv klättra ur bilen, och Heikki tog sig till depån men hans race var slut där också.
Lewis Hamilton fick en drive-through, därför att han passerade säkerthetsbilen när denna var på väg ut ur depån efter Webber-Kovalainen kraschen. Hamilton behöll sin plats efter straffet, mycket tack vare att Kamui Kobayashi bromsade upp resten av fältet bakom sig. Ferrari, och speciellt Alonso, var inte nöjda med att Hamilton gick in från andra plats och kom ut på andra plats. Det var även Alonso som meddelade över radion och bad domarna titta på incidenten när Hamilton passerade säkerhetsbilen. Det var på håret om Hamilton gjorde något fel överhuvudtaget, säkerhetsbilen var på väg ut och Hamilton låg sida vid sida med den. Det såg ut som att Lewis först bromsade in för att stanna bakom den, men säkerhetsbilen bromsade till just innan safetycar linjen, och då gasade Hamilton iväg förbi framför den istället. Så enligt reglerna gjorde Hamilton fel, men det var knappast med meningen.
Ferrari paret Alonso och Massa förlorade mest i stressen att göra sitt depåstopp i samband med kraschen och säkerhetsbilen, Alonso tappade till 10 och Massa hamnade ännu längre bak.
Den som däremot gjorde en kupp och tjänade nästan hela fältet var Kamui Kobayashi, som klättrade till en tredje plats som han sedan vägrade ge upp. Medan Vettel och Hamilton drog iväg i egen takt, skapade Kobayashi en lång kö av bilar, resten av fältet närmare bestämt, bakom sig. Det skiljde dryga 20 sekunder mellan Kamui på tredje och de längst bak en lång stund. Kamui höll ut på tredje platsen fram till några varv kvar då han var tvungen att göra sitt däckbyte, han kom ut på nionde plats, just bakom Alonso som vid tillfället pressade Buemi hårt för sjunde platsen.
Men den unga Japanen var inte färdig för dagen, han övertog Alonso på näst sista varvet och satte sikte på Buemi framför sig. I sista kurvan på sista loppet dök han in på insidan av Sebastien Buemis Toro Rosso och tog sjunde platsen. Kobayashi kommer därför numera vara känd som Kamikaze Kamui här hos oss på F1start.se|FormelRacing.
Williams paret hade sitt bästa race för året, Rubens Barrichello slutade på en fjärde plats medan Nico ”Hulken” Hülkenberg låg även han på en poängplats tills bilen gick sönder. Osäkert vad som händer fortfarande, men såg ut som att något gick sönder bak i bilen. Mer kommer säkert i förarkommentarerna senare.
Button, Barrichello, Hulkenberg, Kubica, Petrov, Sutil, Liuzzi, Buemi och De la Rosa, utreds nu efter loppet för sin fart/tid in till depån efter det att säkerhetsbilen kom ut på banan.
Förarna får en tid på hur länge det måste ta för dem innan de får köra in i depån när säkerhetsbilen kör ut. Man får inte underskrida denna, men eftersom många av förarna var i slutdelen av banan, och i sista partiet kurvor blev det lite stökigt för vissa som vek in i depån istället för att köra ett varv till. Troligt straff om förarna fälls är tidspålägg på deras sluttid, alternativt nerflyttning i Silverstone.
Detta kan också betyda att exempelvis Kamikaze Kamui klättrar tillbaka till sin tredje plats, om han har tur!
Pos | Bil | Förare | Stall | Varv | Tid/Bröt | Start | Png |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 57 | Vinnare | 1 | 25 |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 57 | +5.0 sek | 3 | 18 |
3 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 57 | +7.6 sek | 7 | 15 |
4 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 57 | +20.6 sek | 9 | 12 |
5 | 11 | Robert Kubica | Renault | 57 | +22.1 sek | 6 | 10 |
6 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 57 | +25.1 sek | 13 | 8 |
7 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 57 | +30.9 sek | 18 | 6 |
8 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 57 | +31.2 sek | 11 | 4 |
9 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 57 | +32.8 sek | 4 | 2 |
10 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 57 | +42.4 sek | 16 | 1 |
11 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 57 | +43.2 sek | 10 | |
12 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 57 | +44.3 sek | 12 | |
13 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 57 | +45.8 sek | 14 | |
14 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 57 | +46.6 sek | 5 | |
15 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 57 | +48.2 sek | 17 | |
16 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 57 | +48.8 sek | 15 | |
17 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 56 | +1 Varv | 21 | |
18 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 55 | +2 Varv | 22 | |
19 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 55 | +2 Varv | 23 | |
20 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 55 | +2 Varv | 24 | |
21 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 53 | +4 Varv | 19 | |
Bröt | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 49 | +8 Varv | 8 | |
Bröt | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 8 | Olycka | 20 | |
Bröt | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 8 | Olycka | 2 |