Sammanfattning av Malaysias GP

WOW! Det är väl ungefär så man kan sammanfatta dagens race, eller halv race, på Sepang International Circuit i Malaysia. Omkörningar, tajta fighter, regn och en rödflaggad tävling, det hände mycket.

Nico Rosberg fick en otrolig start från fjärde startrutan och tog ledning redan innan första kurvan. Han utökade och höll ledningen tills han gick in för sitt första depåstopp runt 15 varvet. Button övertog ledningen och höll den tills racet blev stoppat. Hans ledning var i princip aldrig hotad, inte ens när kaoset med regnets vara eller inte vara och den slutliga stormen kom.

Fernando Alonso var en annan som fick en grym start och låg på en tredje plats efter första paret kurvor. Han försökte allt för att hålla gänget av Barrichello, Räikkönen, Glock, Webber bakom sig. Rubens kom till slut förbi och drog ifrån direkt efter 1,5 varv, medans resten av gänget blev fast bakom spanjoren i runt 10 varv och tappade mycket tid till topp trion.

Efter ca 20 varv togs Kimi Räikkönen in av Ferrari stallet för depåstopp och man satsade på full-regn däck, tvärtemot alla andra som var inne samtidigt som fortsatte med nya mjuka slicks. Vi tiden för Kimi’s depåstopp var regnet på ingågn men det hade inte börjat droppa på banan än. Mot slutet av varvet började det droppa 5-6 varv senare men då hade Räikkönens regn däck slitits ner ordentligt vilket gjorde att han inte tjänade någonting alls på satsning.

De flesta åkte in och bytte till full-regn däck när det så smått började droppa runt på banan. Normalt när det regnet kommer i Malaysia kommer allt på en gång. Så får inte fallet idag, vilket gjorde att de flesta brände upp sina däck ganska snabbt, och gick efter ett antal varv in för att byta till intermediates. Toyotas Timo Glock satsade på intermediates till att börja med och det tjänade honom en del placeringar.
Oturligt för de som gick in och bytte från regn till inters, exempelvis Jenson Button, så han de knappt köra ett helt varv innan stormen kom och himlen öppnade sig. Ett halvt varv senare kom gulflaggorna fram och säkerthetsbilen körde ut på banan. Dock han man aldrig köra efter denne , då racet efter totalt 33 varv, rödflaggades bara ett halvt varv senare innan ledarna ens hunnit ikapp säkerthetsbilen.

Under de följande 20-30 minuterna satt förarna och resten av stall personalen och försökta täcka bilarna från regnet medan man väntade på besked om omstart eller avslutning av racet. Till slut tog man beslutet att på grund av allt vatten på banan så var det för osäkert att köra så man stoppade tävlingen.

Eftersom racet avslutades innan man kört 75% av totalt antal varv (56), så säger reglerna att man bara delar ut halva poäng.

Resultat från Petronas Malaysias Grand Prix 2009

Pos Nr Förare Stall Varv Tid/Bröt start Poäng
Tider och tabell från F1
1 22 Jenson Button Brawn-Mercedes 31 55:30.622 1 5
2 6 Nick Heidfeld BMW Sauber 31 +22.7 sek 10 4
3 10 Timo Glock Toyota 31 +23.5 sek 3 3
4 9 Jarno Trulli Toyota 31 +46.1 sek 2 2.5
5 23 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 31 +47.3 sek 8 2
6 14 Mark Webber RBR-Renault 31 +52.3 sek 5 1.5
7 1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 31 +60.7 sek 12 1
8 16 Nico Rosberg Williams-Toyota 31 +71.5 sek 4 .5
9 3 Felipe Massa Ferrari 31 +76.9 sek 16
10 11 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 31 +102.164 sek 15
11 7 Fernando Alonso Renault 31 +109.422 sek 9
12 17 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 31 +116.130 sek 11
13 8 Nelsinho Piquet Renault 31 +116.713 sek 17
14 4 Kimi Räikkönen Ferrari 31 +142.841 sek 7
15 15 Sebastian Vettel RBR-Renault 30 Spin 13
16 12 Sebastien Buemi STR-Ferrari 30 Spin 20
17 20 Adrian Sutil Force India-Mercedes 30 +1 Varv 19
18 21 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 29 Spin 18
Bröt 5 Robert Kubica BMW Sauber 1 Motor 6
Bröt 2 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 0 Spin 14