Resultat från dag 7 av F1 testerna på Jerez

Pos. Förare Team Tid Varv
1. M. Webber Red Bull Racing 1:19.299 115
2. F. Alonso Ferrari 1:20.115 132
3. J. Button McLaren-Mercedes 1:20.394 101
4. N. Hulkenberg Williams 1:21.432 138
5. M.Schumacher Mercedes GP 1:21.437 79
6. R. Kubica Renault F1 1:21.916 100
7. A. Sutil Force India 1:21.939 69
8. K. Kobayashi BMW-Sauber 1:22.228 28
9. J. Alguersuari Toro Rosso 1:22.564 120
10. L .di Grassi Virgin Racing 1:23.504 34
11. H. Kovalainen Lotus Racing 1:23.521 68

Lotus Racing

Mike Gascoyne – Teknisk Chef
En hyffsat bra dag idag och det bästa var att vi fick köra lite på torrt underlag. Vi hade ett litet problem imorse med en kopplings sensor, men eftersom vi ville vänta på att förhållandena skulle förbättras passade den oss bra. Vi koncentrerade oss på längre stinter och började jobba på de två olika däck typerna, vilket vi inte har kunnat göra tidigare, så allt som allt bra framsteg.”

Heikki Kovalainen
”Jag tror det är ganska klart att vi saknar downforce jämfört med de snabbaste bilarna. Det är inte överaskande, vi förväntade oss det – men bara genom att titta på siffrorna visste vi var vi skulle vara.

Heikki är dock optimistisk om bilens utveckling inför och under säsongen.
Självklart, vi kan förbättra, bara genom att titta på bilen skulle jag nog kunna förbättra vissa saker. Jag är säker på att vi kan åstadkomma det, men det kommer bara ta lite tid.
Vi har inte kunnat utveckla aero paketet som vi skulle, vi hade fem månader att bygga bilen och allt har varit lite konservativt.

Force India F1 Team

Adrian Liuzzi
Idag var första riktiga dagen med torrt väder under dessa tester och det gick ganska bra. Under morgonen gjorde vi några kortare stinter och lite set-up jobb och under eftermiddagen bytte vi till längre stinter och samlade mer information om de nya däcken. Mot slutet av dagen ville göra ännu en stint med tyvärr blev det röd flagg, så vi körde inte lika många varv som vi hade velat under dagen. Däcken är ganska svåra att hantera för tillfället, eftersom de nöts väldigt snabbt i de låga temperaturerna. Medium däcken håller lite längre men ådrar efter 10 till 12 varv. Det finns inget sätt att undvika det just nu men jag är inte alltför oroad eftersom jag är säker på att de kommer hantera bättre i högre temperaturer under loppen.

Williams F1

Sam Michael – Teknisk chef
Äntligen en torr dag! Nico spenderade mesta tiden av morgonen med depå stopp träning med teamet innan han bytte till en race simulering. Han följde upp med en längre stint med set-up jobb. Problemet som tvingade Nico att stanna ute på banan mot slutet av dag var hydraliskt, men delen hade gått många kilometer. Nico kommer spendera kvällen med set-up och kommer fortsätta imorgon för vår sista dag i Jerez.

Red Bull Racing

Mark Webber
Vi visar verkligen bra form när det gäller tillförlitlighet, vi måste hela tiden jobba på prestanden, man vet aldrig vad de andra stallen har för sig. Vi är i en bra position just nu för att bygga till det första racet. Det är nära men det är också en bra bit kvar, då andra stall utan tvekan har planerat utveckling till Bahrain. Vi gör det arbete vi behöver för att få en bättre förståelse för bilen.