F1 | Renaults reserv förare testkörde förra årets R29

Jerome D’Ambrosio och Jan Charouz, Renault F1’s reservförare ser tillbaka på sin första dag i F1 bilen efter deras shakedown av R29:an på Silverstone.

Jerome, Jan, hur kändes det att äntligen vara bakom ratten på en F1 bil?

Jerome: Den bästa känslan. Första gången jag såg en F1 bil visste jag att jag ville köra en, så glida ut ur garaget första gången kändes otroligt. Också, att sitta i en Renault F1 bil gjorde det extra speciellt eftersom Renault har spelat en så stor roll i att få igång min karriär.

Jan: Dagen innan vår shakedown kände jag mig lite nervös eftersom jag hade drömt om det här tillfället sedan jag började min racing karriär när jag var sju år gammal. Men så fort jag satte mig i bilen försvann nervositeten och jag bara tog in hela ögonblicket och gjorde det bästa av det.

Levde prestanden i bilen upp till era förväntningar?

Jerome: Det var över mina förväntningar. Jag visste att det skulle bli fantastiskt, men när jag tog mig ur bilen var det svårt att förklara mina känslor. Under hjälmen hade jag ett sort leende på läpparna för att det var så roligt och något jag aldrig kommer glömma. Men det var synd att jag bara fick köra 50km eftersom jag nu har fått en smak för F1 bilen och jag vill köra den mer och mer.

Jan: Prestandan var mycket mer än jag hade förväntat. Jag tog det ganska lugnt de första 10 varven och ökade min fart gradvis alllt eftersom jag kände mig säker i bilen. R29:an är fantastisk, det går inte att jämföra med något annat. En F1 bil är så bra som de kommer.

Vad imponerade dig mest med R29?

Jerome: Det är bara den bästa bilen som finns på varje sätt. Det finns mer kraft, bättre bromsar och mycket mer downforce jämfört med något jag kört förut. All på bilen är fin inställt och det var en ära att få uppleva den här bilen.

Jan: Jag tror det var accelerationen som imponerade mig mest. Broms effektiviteten kändes inte som ett så stort steg, men accelerationen kombinerad med greppet i däcken var fantastiskt. I sista kurvan var jag helt på gasen, jämfört med i en World Series bil skulle jag vara på halv gas. En GP2 bil är närmare en F1 bil, men fortfarande långt ifrån.

Hur kändes det att jobba med teamet för första gången?

Jerome: Killarna på Renault är fantastiska och det finns en riktig racing atmosfär här som är fantastiskt att ta del av. Alla har varit väldigt hjälpsamma och svarat på alla mina frågar när jag lärt mig om F1.

Jan: Jag försöker fortfarande lära känne killarna och lära mig allas namn, men jag börjar känna mig som en del av Teamet nu. Det är ett bra gäng av folk att jobba med och jag ser framemot att spendera mycket tid med dem i år.