En skön grön Lotus Racing bil gjorde debut i Jerez idag, med Fairuz Fauzy bakom ratten för stallet första test session. Den Malaysiska reservföraren klarade sin och stallets första testsession bra, speciellt med tanke på att man saknade servostyrning. 76 varv fick Fauzy ihop, vilket var många gånger fler än andra nykomlingen Virgin, Timo Glock kom bara runt 10 gånger under hela dagen.
Vädret i Jerez fortsätta att ställa till med problem även idag, under morgonen var det blöt och regn, sedan torkade det upp bara för att börja regna igen. Alla hoppas på bättre väder till imorgon men väderprognoserna ser inte positiva ut.
De ”stora 4”, var idag bara ”stora 3” idag, Mercedes GP ramlar gång på gång till mitten av tiderna i slutet på dagen. Även om tiderna inte nödvändigtvis behöver säga så mycket, så är de ändå inte med längst fram. McLaren och Ferrari har visat från start att de inte tänker upprepa förra årets fiasko starter. Ferrari har nog varit starkare och jämnare av de två hittills, sett till alla testdagar med båda förarna.
Sebastian Vettels start förra veckan var lite tung, men idag visade han att Red Bull kommer vara att räkna med även 2010. Vilket även lillasyster stallet Toro Rosso verkar hoppas kunna vara! Sebastien Buemi slutade dagen med fjärde bästa tid, hundradelar föra Sauber, men en halv sekund före Schumacher och Mercedes GP.
Många pratar om de ”stora 4”, McLaren – Ferrari – Red Bull & Mercedes, de som har pengar och resurser att utveckla bilarna under året. Men om vi tänker över det och är en gnutta optimistiska, så skulle man åtminstone kunna räkna Toro Rosso till den gruppen. Skulle lill Red Bull få en bra start första handfull med lopp, så finns det nog potential för dem att hänga med under året. Visserligen ett mindre stall än de 4, Men, vi ska inte glömma att Red Bull köpte tillbaka hela stallet inför ’09 och därmed, rent teoretiskt i alla fall, borde ha samma ekonomiska möjligheter som stora syster.
Det andra ”lill-stallet” som verkar vara på gång är Sauber. Sauber under BMW var en av titel kandidaterna ’08, ska vi inte glömma, och utvecklingen av årets bil har med all sannolikhet börjat redan under förra året, med BMW’s pengar innan de hoppade av. De har en av fältets mest erfarna och kanske tekniskt kunniga förare i Pedro De La Rosa, samt en väldigt hungrig ung Kamui Kobayashi, som om inget annat kan irritera de andra under racen, så att de kanske gör misstag.
Jag tror, och hoppas mest av allt, att vi från starten kommer se en fyra-fem-sex stall som är med och slåss om topp 5 positioner. Men precis som de flesta nu förutspår kommer de ”stora 4” att etablera sig längst fram allt eftersom säsongen fortgår. Dock, måste jag ändå påpeka att om förare från de mindre stallen lyckas vinna, eller ta pallplatser i början, kan de möjligtvis hänga på i förarmästerskapet, ifall det är åtta förare som kommer slåss om och dela på vinster mot slutet. 19 race är en lång säsong och mycket kan hända, det är säkert!!
Resultat från Dag 1 – Vecka 2 på Jerez
Sebastian Vettel – 1:22.593 [99] | Lewis Hamilton 1:23.017 [72] | Felipe Massa 1:23.204 [72]
Sebastien Buemi – 1:23.322 [79] | Pedro Dela Rosa – 1:23.367 [76] | Michael Schumacher 1:23.803 [111]
Adrian Sutil – 1:24.272 [28] | Paul di Resta – 1:25.088 [74] | Vitaly Petrov – 1:26.237 [55]
Rubens Barrichello – 1:27.320 [109] | Fairuz Fauzy – 1:31.848 [76] | Timo Glock 1:32.417 [10]