Jenson Button, Brawn GP
(2008 kval – 13:e, race – 6:e)
”Även om stallet bara gjorde fyra dagar av tester på Circuit de Catalunya i mars i år, kan jag banan utan och innan, och det känns familjärt att komma tillbaka och börja av den europeiska delen säsongen där i helgen. Du måste ha en bil med bra downforce för ett riktigt snabbt varv där och vi är lyckligt lottade att vår bil beter sig förutsägbart, som gör att du kan köra genom snabba kurvor med hög självsäkerhet. Det kan vara en mycket svårt bana för omkörning så du måste göra det bästa av vägen ner till första kurvan för att kunna utnyttja alla mögligheter i början på loppet. Jag besökte fabriken i förra veckan för att ansluta till gruppen för att fira våra framgångar hittills och kolla upp de senaste framstegen i utvecklingen . Vi vet att vi har en verklig kamp på våra händer här framöver för att bibehålla vår ledning i mästerskapet men jag är övertygad om att vi är väl rustade för kommande utmaningar.”
Rubens Barrichello, Brawn GP
(2008 kval – 11:e, race – DNF)
”Circuit de Catalunya känns som en hembana för förarna med så många av våra försäsongs tester som äger rum här under vintern. Trots att banan har förlorat en del av de snabba utmaningar som den en gång hade, är det fortfarande en intressant och fysisk varv att köra. Du måste hitta en bra rytm för att göra det bästa av kombinationen av snabba kurvor, i synnerhet i kurva tre som är mycket snabb och krävande, och de långsamma hörnen under sista delen av varvet. Den långa depå rakan kräver god aerodynamisk effektivitet och vi är tacksamma för kraften i vår Mercedes-Benz motor. Spaniens Grand Prix är alltid ett av mina favorit-tävlingar i kalendern, det känns som det är här säsongen verkligen börjar. ”
Jarno Trulli, Toyota
(2008 kval – 8:e, race – 8:e)
”Det är skönt att komma tillbaka till Europa igen efter långdistans race eftersom detta gör det lite enklare för alla. De inledande tävlingarna på säsongen har visat potentialen vi har i vår nya bil, att få pole position och snabbaste race varv i Bahrain var en bra prestation som ger oss stor uppmuntran. Vi får se hur det fungerar i Barcelona, men vi måste vara optimistiska efter våra starka prestationer hittills. Vi testade i Barcelona innan säsongen men jag måste erkänna det är ovanligt att förbereda sig för tävlingen utan att ha kört på banan på ett par månader. Tidigare har vi nästan alltid haft tester precis innan tävlingen så allt har varit helt förutsägbart, men det kan vara annorlunda den här gången. Jag njuter den här säsongen eftersom vi ständigt kämpar vid fronten så jag ser verkligen fram emot det Spanska Grand Prix:t ”.
Timo Glock, Toyota
(2008 kval – 14:e, race – 11:e)
”Barcelona är ett av banorna som jag känner bäst till efter alla tester och racing jag har gjort under årens lopp och jag har en optimistisk känsla inför Spaniens Grand Prix. Jag har tagit poäng i alla tävlingar hittills – endast två andra förare har gjort det – och jag räknar med att fortsätta med det i helgen. Men jag hoppas på några fler än i Bahrain, det var en besvikelse att komma in endast som sjua efter en start i främre ledet, dock är potentialen i bilen klar för alla. Det motiverar alla att kämpa hårt eftersom vi kan se att det finns möjlighet för några fantastiska resultat. Vi har en del uppgraderingar till bilen till den här helgen så förhoppningsvis kan vi göra något extra, men vi måste vänta och se hur andra stall har utvecklats också. ”
Kazuki Nakajima, Williams
(2008 kval- 12:e, race – 7:e)
”Det har varit en tuff start på säsongen för mig. Jag har haft tre brytningar i fyra tävlingar och jag vill inte ha fler. Jag ska lägga dem bakom mig nu och koncentrera mig på det kommande arbetet. Det finns fortfarande 12 fler race att gå och jag är fast besluten att få några bra resultat för mig och för stallet.”
”Jag gillar Barcelona och har massor av racing erfarenhet där. Förra året hade jag ett bra kval och fick två poäng för stallet med en sjunde plats i min debut tävling. EFtersom jag har inte haft en bra första del på året, hoppas jag att detta markerar början på en ny fas för mig och jag att kan göra något bra i Barcelona.”
”Jag hade inte de nya delarna på min bil i Bahrain så jag ser fram emot att prova dem i Spanien och att se hur de andra nya bitarna fungerar. Jag är säker på att det uppgraderade paketet kommer att vara ett steg framåt, eftersom vi redan vet hur mycket tid det kommer att ge oss, men allt är relativt jämfört med vad andra stall har gjort. ”
Nico Rosberg, Williams
(2008 kval – 15:e, race – DNF)
”Det har varit en lite frustrerande start på säsongen. Vi borde komm till Europa med mer än 3,5 poäng från de fyra första loppen. Vi såg konkurrenskraftiga ut redan från början i Australien, men det har bara inte gått vår väg. Det är också så jämt där ute, förmodligen den jämnaste säsongen jag har varit med i. Vi har några aerodynamiska uppgraderingar för Barcelona som jag hoppas kommer hjälpa oss och pusha oss högre upp i fältet. Det skulle vara bra att få några poäng för att belöna teamet i Grove som har drivit hårt.”
”Eftersom vi tillbringat en hel del tid med tester i Barcelona, är det en bana som vi alla känner till väl. Förra året gick det riktigt bra för mig och jag såg bra ut för en sjätte plats, men ett tekniskt problem satte mig ur loppet. Den enda oro med Barcelona är att banans villkor ständigt förändras, så att veta vilken riktning man ska gå med set-up kan vara svårt.”
Robert Kubica, BMW Sauber
(2008 kval – 4:e, race – 4:e)
”Jag ser fram emot tävlingen i Barcelona. Efter ett block av fyra utomeuropeiska race kommer Formula One tillbaka till Europa, vilket jag är glad för. Eftersom alla Formel Ett stall har testat i Barcelona, förväntar jag mig att fältet kommer vara väldigt jämna – ännu mer än hittills. Vi kommer att sätta ett nytt aeropaket på bilen och vi hoppas kunna öka betydligt jämfört med våra senaste resultat, eftersom det är vårt mål att överbrygga klyftan till ledarstallen.”
”Banan är trevlig att köra och mycket utmanande. Det finns några snabba kombinationer av kurvor, vissa lågsammare och en hårnål som kräver mycket tung inbromsning. Eftersom vi alla har gjort en hel del kilometer här, antar jag att vi skulle kunna köra banan med bundna ögon. ”
Nick Heidfeld, BMW Sauber
(2008 kval – 9:e, race – 9:e)
”Vi känner till Barcelona banan som våra egna fickor, eftersom vi brukar köra tester här en hel del. Jag har varit på banan så många gånger. Så sent som förra året hade vi 16 dagar av tester i Barcelona. I år har vi haft fyra dagar i mars, två för varje förare, och det kommer inte att bli några fler. Barcelona är en svår bana att köra, eftersom det innebär en mängd utmaningar och är den bana som är mest känsliga för förändringar i temperatur. Om vind, temperatur eller grepp nivåer ändras något, kan en set-up som var perfekt en minut plötsligt vara helt fel nästa.”
”Precis som alla i stallet har jag också mina förhoppningar på våra nya aerodynamiska uppgraderingar. Stallet har lagt oerhört mycket energi på att försöka överbrygga klyftan till ledarna. Jag hoppas att vi kommer att prestera bättre mot våra konkurrenter i Barcelona , men det är svårt att förutse eftersom alla stallen kommer att få uppgraderade paket i varierande grad till den första tävlingen i den Europeiska säsong. ”
Lewis Hamilton, McLaren
(2008 kval – 5:e, race – 3:e)
”Schemat för de första fyra tävlingarna var mycket tuff för alla, så komma tillbaka till Europa känns nästan som en nystart. Efter ett positivt resultat i Bahrain, är vi fullt medvetna om att de egenskaper på Barcelona bana inte kommer att passa vår bil så bra. Dessutom kommer vi inte att ha större uppgraderingar som några av de andra stallen eftersom vi redan infört flera nya delar under öppnings racen, så det ska bli intressant att se var vi sitter i ordningen. Trots det är ingenjörerna optimistiska och tror att vår nya diffusor och fram vinge kommer återigen att hjälpa oss att göra framsteg mot främre ledet i fältet. ”
Heikki Kovalainen, McLaren
(2008 kval – 6:e, race – DNF)
”Komma tillbaka till platsen för förra årets olycka förändrar ingenting för mig: jag gillar verkligen den här banan – Jag hade ett stort race till femte plats här i 2007 och jag älskar kurvorna som körs i högfart, där du måste driva hårt för att få ut det maximala ur din bil. Det är också en bana där man måste hitta en perfekt balans för att ta hand om däcken – och jag verkligen njuter av att försöka hitta den bästa kompromissen för racet. Våra försäsongs tester i Barcelona var inte mycket uppmuntrande, så vi går in i denna tävling med realistiska förväntningar, men jag är optimistisk att hela stallet kan leverera ännu en gång den här helgen. ”