Bridgestone Motorsports förhandsgranskning av Kinas GP
Den mycket tekniska och utmanande Shanghai International Circuit är värd för den tredje omgången av FIA Formula One World Championship där Bridgestone däcken kommer återigen ses i action efter bara en veckas paus sen senaste loppet.
Ändringar i kalendern innebär att Sinopec Kinas Grand Prix sker bara sex månader efter det senaste evenemanget -här. Det loppet vanns av Vodafone McLaren Mercedes föraren Lewis Hamilton som använde ett hård-hård-medium däck strategi.
Denna säsongs övergången till slicks däck innebär nya däck val till tävlingarna, så Kina kommer att få medium och super-soft däck – samma däck som användes i Australiens Grand Prix – som kommer ge teamen och förarna en tuff utmaning med däck förvaltning.
Shanghai har två långa rakor och sexton kurvor av varierande slag över 5,45 km. Kraftiga inbromsningar, extrema sidkrafter och höga krav på traction är bara några av de faktorer som Bridgestones medium och super-soft sammansatta Potenza däck kommer att stöta på.
Kurva 2 och 7 kommer troligen att medföra däck graining, medan hög lateral G-kraft som genereras genom sekvensen kurva 7-8 kommer starka krav på däckens konstruktion och värme hållbarhet. Ett två stopps strategi har varit det gynnande alternativet i det förflutna, då valet med en tung bil som krävs för ett en stoppstrategi kan vara mycket skadligt för varvtider och orsaka större slitage på däcken. Det finns ett inslag av lutnings förändringar under ett varv samt en del bankning i kurva 13.
Hirohide Hamashima – Bridgestones direktör för Motorsport Tire Development, sade:
Vilka är utmaningarna i Shanghai?
”Shanghai International Circuit är hård på däcken. Det är mycket höga laterala krafter och vi förväntar oss att se graining på vänster däck, framför allt orsakat av den ökande radien i kurva två och bankningen i kurva tretton. Vi kan komma att se graining på bakdäcken också här. Banans utformning innebär att medium downforce setup kommer att användas, eftersom det finns två långa raksträckor, men en stor del av banan är också mycket krånglig och teknisk. För stallen och förarna kommer den största utmaningen vara att hitta den rätta inställningen som på bästa sätt utnyttjar deras däck.”
Vi kommer att se super-soft i bruk igen, hur svårt kommer däck förvaltningen vara?
”I Australien fanns det en särskild utmaning i graining på super-soft däcken, men denna varierade mellan stallen, mellan den främre och den bakre delen, vilket innebär att rätt kompromiss i set-up för dessa ”nya bilar” fortfarande inte hittats. På grund av detta skulle vi kunna förvänta oss mindre graining i Kina eftersom teamen har fått bättre förståelse för sina bilar än i första loppet. Dessutom är Shanghai en fast racebana så banytan borde vara bättre. ”
Stats & Fakta
Antal & Spec av däck som tas med till Kina: 1800 (Medium & Super-soft torr. Intermediate/Wets)
Pole position tid 2008: 1min 36.303 sek (Hamilton)
Snabbaste varvet(race) 2008: 1min 36.325sek (Hamilton)
Topp tre 2008: Hamilton, Massa, Räikkönen
credit: Bridgestone