TV -sändning
Giancarlo, ditt bästa kval resultat hittils iår är en trettonde plats. Bara en fråga, Hur gjorde du detta?
Giancarlo Fisichella: Jag vet inte. Det är helt overkligt. Jag förväntade mig inte att vara i pole, speciellt efter igår. Jag var sjätte och var ganska förvånad eftersom det bilen understyrde väldigt mycket och mätningarna på downforcen var dåliga. Vi gick igenom allt imorse och bilen kändes mycket bättre direkt och i kvalet var bilen bättre än jag förväntade, så jag lyckades vara snabbast i Q1, fjärde snabbast i Q2 och poleposition i Q3. Det är otroligt. Det är fantastiskt. Jag är så glad för det och måste verkligen tacka teamet för deras fantastiska arbete. Jag förväntade mig inte detta resultat, så jag är väldigt, väldigt glad och verkligen säker för imorgon.
inga bilder hittades
Jarno, du har varit snabb hela dagen. Berätta varför du tror vi har fått det resultat vi har fått idag.
Jarno Trulli: Det är ett mysterium ärligt talat. Vi har inte gjort något på bilen de senaste racen och plötsligt är vi här, väldigt konkurrenskraftiga. Vi har varit konkurrenskraftiga hela helgen medan vi har ställt in bilen och det är härligt, det är härligt för ingenjörerna, för stallet och alla mekaniker i stallet därför att vi går igenom en svår stund eftersom vi inte förstår varför vi får kämpa med olika saker ibland och ibland är vi så snabba, som idag. Så det är en väldigt bra dag, jag känner mig väldigt självsäker för imorgon för som jag sa, vi har kört det mesta av helgen med mycket bränsle. Så att vara tvåa i kvalet med bra bränslemängd, jag tror jag kommer att ha ett bra race imorgon.
Nick, ett starkt resultat av dig med BMW som sagt sig dra ur F1. Vad kommer det betyde för dig och resten av teamet.
Nick Heidfeld: Det är självklart väldigt viktigt för alla i hela stallet. Vi sa efter BMWs besluta att dra sig ur att BMW vill avsluta på ett bra sätt och inte på det sätt vi kört den första delen av säsongen. Det är ännu mer viktigt för de bort i Hinwil. Vi jobbar just nu på att säkra stallet. Det är svårt att säga vad som kommer att hända just nu, men det är bra att vi kan visa att vi har bra prestanda.
Giancarlo, du har valt en bra stund av alla möjliga skäl för det här resultatet. Du har visat vad du kan idag.
GF: Ja, absolut. Detta är en av mina favorit banor. Jag har gjort bra ifrån mig förut och jag var säker på att vara konkurrenskraftig i år också. Men jag förväntade mig inte, som jag sa, attjag skulle vara på pole. Det är underbart. Jag är så glad för mig själv, teamet, mekanikerna och ingenjörerna. Alla har gjort att fantastiskt jobb. Vi tog ett steg framåt, speciellt fårn förra loppet. Med tanke på vår budget förväntade jag mig inte det.
Giancarlo, berätta vad om egentligen har gjort skillnad.
GF: Självklart det nya aero-paketet till denna banan och jag var faktiskt ganska förvånad att vara sjätte igår med bilens balans så dålig. Vi förstod problemet imorse. Vi gick igenom det och direkt när vi satte bilen på marken var den bättre. Vi var säkra att klara topp 15, kanske topp 10. Men att vara på pole, det förväntade vi oss inte. I Q1 var jag snabnasst, i Q2 fyra så vi spelade för att vara på pole och jag är på pole. Det är ett fantastiskt resultat. Jag är väldigt glad för mig själv, teamet, mekanikerna och ingenjörerna. De gjorde ett fantastiskt jobb, även på fabriken har utvecklingen var väldigt bra. Jag kunde inte trott det med tanke på budgeten. Det är otroligt, så tack till alla i teamet och vi måste fortsätta såhär.
Det var en liten incident imorse, när du körde på något och skadade vingen. Vill du berätta något om det?
GF: Det var på utvarvet. Det var en hare. Vet du, min ingenjör berättade att i England när du gör något med en kanin bringar det tur. Det var sant, så nästa gång kommer jag gå runt banan för att leta efter en annan hare.
Men den skadade vingen inte sant?
GF: Jag skadade vingen och vi lyckades laga den i slutet av träningen och för kvalet var den perfekt.
Skulle du säga att du är aggresivt upptankad till imorgon?
GF: Well, jag tror faktiskt vi är lite aggresiva. Vi visste att vara i topp tre skulle vara viktigt. Men glöm inte att jag var fjärde snabbast i Q2, så vi är inte långsamma.
Jarno, varför tror du denna situation är som den är?
JT: Det är en bra fråga som ingen av oss kan svara på just nu, speciellt när saker går fel. Som när saker går rätt vet vi att vi har en bra bil. Vi hade alltid i början på säsongen men vi förstår att ibland glider den iväg och vi är inte konkurrenskraftiga och vi är väldigt dåliga ibland. Ibland händer det under en helg från pass till pass. Vi kom hit ohc direkt såg vi väldigt starka ut och i kvalet var jag i topp i princip hela tiden. I Q1 tog jag det lite lugnt, men i Q2 var jag i topp igen och i Q3 gjorde jag bra ifrån mig också, så det ser bra ut för loppet och jag måste tacka teamet. Jag dedikerar allt detta till mina mekaniker och alla där då vi går igenom tuffa tider och ibland är det svårt att förstå vad som händer.
Du hade visserligen nya vingar hit och lite problem med bakdelen. Hur stor skillnad har vingarna gjort och fick du det grepp du behövde?
JT: Vi fick inte någon speciell uppdatering hit, bara downforce och vingnivåån för den här typen av bana. Vi tog bort mycket vinge igår och spenderade mesta av dagen egentligen på att balansera bilen mellan de snabba sektionerna och mellansektionerna som normalt behöver mer downforce. Bilen har varit mer eller mindre konkurrenskraftig. Vi gjorde en mindre ändring i inställningarna imorse som förbättrade hanteringen och grepper och det ser ganska bra ut för imorgon, eftersom jag hade bränslemängden för racet mesta av helgen och kvalade med lite bränsle. Så jag är nöjd.
Ganska många av er kom in efter ett varv i Q3 för att byta däck. Var det skillnad i däckslitage?
JT: Det var bara en fråga om tidsbegränsning. Vi kunde inte köra två försök. Vi hade bara chans för ett ordenligt försök, vi gick ut med ett set använda däck för att kolla balansen och kom sedan in för nya däck och två flygande.
Det var samma sak med dig Nick?
NH: Ja. Problemet här är att banan är så lång och man hade inte nog med tid.
Tredje måste kännas ganska bra efter att ha slutat eflte sex gånger?
NH: Ja, det är det definitivt. Tidigare skämtade jag med min förste mekaniker. Han visade mig tre och för mig var det självklart att vi skulle klara det till Q3. Jag trodde det var det han menade. Sen frågade jag honom ’menar du position 3 eller Q3’. Han skrattade och sa båda och det är bra att vi klarade det.
Och nya delar på bilen också?
NH: Vi hade några små uppdateringar men inget stort. En större är planerad för Singapore. Jag tror en anledning till att det är så blandat här är att det är en annorlunda bana. Det är första gången vi använder medium-downforce paketet. Hittils har vi satt på vad vi har hittat men här är det förmodligen därför det ser annorlunda ut.
Och igår sa du att du fortfarande hade lite inställningar att göra, antar att det gick bra imorse?
NH: Ja, faktiskt. Jag tror efter slutet av T2 och till nu har vi gjort bra framsteg. Vi gjorde några förändringar under natten vilka vi behöll och sen imorse gjorde vi några förändringar till och det gick smidigt. Såklart är det trafik lite då och då, det är ett problem speciellt i Q1, det är vad som hände. Men i Q2 var jag inte nöjd med e mjukare däcken. Vi vet alla att ibland är det små skillnade, så jag var övertygad om att Q3 skulle bli ganska bra.