F1 | Presskonferens efter kvalet till Malaysias GP [topp 3]

Topp trio kvalet till Malaysia GP

Förare:
1. Mark Webber [Red Bull] –  1:49.327
2. Nico Rosberg [Mercedes] -1:50.673
3. Sebastian Vettel [Red Bull] – 1:50.789

TV – frågor

Mark, det var en galen session. Mot slutet verkade du inte bara hitta mer fart men även en roder och ett segel för att ta Red Bull till pole.

Mark Webber: Det var ett väldigt svårt kval för alla. Inge tvekan om det. Om man tittar på vattensamlingarna i Q1 och Q2, bara att få allt rätt, få ett rent varv, tydligt är det bra skillnad på farten i vissa bilar. Det var en ganska utmanande session för alla. Mitt Q2 varv på intermediates var lite av en tre-punkts sväng runt Pedro (de la Rosa) vilket var mitt snabbaste varv och man var bara tvungen att försöka eftersom förhållandena förbättrades konstant. Väldigt utmanande för alla och några större bortfall i första delen, vilket var en överraskning, men det visar bara på hur känsligt tidtagningen är. Pole-positionen är till min ingenjör. Han gjorde valet med inters. Han sa ’mate, ta en titt på banan, vad tror du, men ja vi kör på det, det kommer bli mot slutet på tredje eller fjärde varvet, du går för pole. Det är rätt däck du behöver vara på.’  Knepigt på vissa ställen, kurva två, men även att stanna till sista kurvan där det blev lite vattenplaning. Men det var rätt däck och jag höll på det svarta och klarade jobbet.

Nico, första gången i första led i Formel Ett för dig. Du verkade trivas lite bättre i Q3s förhållanden än din stallkamrat för året.

Nico Rosberg: Nej, jag tycker generellt det var väldigt, väldigt svårt i kvalet. Verkligen upp och ner och tillslut var Q3 min bästa del och jag var riktigt nöjd. Det kändes bra där ute och jag tyckte att jag fick inte ett bra varv och under andra varvet tyckte jag redan att däcken började försämras, så jag kunde inte bättre mig. Men jag blev lite orolig för jag såg Mark framför mig på inters och jag var säker på att det var rätt däck och jag var just på väg att köra in i depå, men sedan förstod jag från honom, dit han var på väg, att han bytte åsikt, så jag bestämde mig för att stanna ute och som tur var var det inte fel beslut att stanna på regndäcken heller, så första raden är fantastiskt.

Sebastian, ta oss igenom Q3 ur din synpunkt. Mark var för en gångs skulle bättre än dig.

Sebastian Vettel: Jaa, jag sa direkt efter kvalet ’bra jobbat, poker face.’ Jag tror vi i slutändan gjorde rätt val. Det var väldigt knepigt i början på Q3. Det fanns mycket vatten och det var rätt val att rödflagga det hela eftersom det var helt omöjligt för alla. Det fanns bara för mycket vatten. Bilarna är ganska låga, så det slutar med att du simmar mer än kör. Men sedan i Q3 tror jag vi gjorde rätt val. Det visade sig att vattnet försvann snabbare än de flesta förväntade och Mark var på det bättre däcket mot slutet. Men i vilket fall, trea är en väldigt bra position och resultat för oss och teamet och allt är möjligt imorgon. SÅ, som de sa redan, det var en väldigt svår session och jag tror det var mycket viktigare att ta sig vidare till nästa runda och kvala så högt vi kunde, vilket vi gjorde. Synd jag hade några stunder på mitt snabbaste varv. Jag var väldigt nära Nico. Jag tror runt en tiondel, men om man ser tillbaka fanns det inte mycket marginal heller, så vi kan vara riktigt nöjda med tredje idag.

Mark, för tredje gången denna säsong startar en Red Bull förare på pole. Hur kommer loppet se ut för dig och är du orolig för vad som hänt den Red Bull förare som varit på pole de första två gångerna.

MW:Vi vet att vi inte genomfört de renaste loppen hittills i år. Grabbarna har jobbat som fan i Milton Keynes och även på Viry Renault motorer och vi gör allt vi kan för att klara av de viktiga Söndags eftermiddagarna. Vi har gjort mycket bra jobb under fredagar och lördagar, men vi vet att vi imorgon har en stor chans som team att göra bra ifrån oss. Båda vi, tillsammans med våra största konkurrenter har haft en tuff dag idag. Men, imorgon är det ett långt race. Det här stället kan komma med många överraskningar under loppets två timmar, så vi får inte gå saker för långt i förväg, men vi gjorde vad som behövdes idag.


Press Konferens

Mark, sessionen handlade mycket om att göra rätt beslut vid rätt tillfälle. Vi såg att vissa inte gjorde rätt beslut och fick lida stort för det. Vem gjorde beslutet om dina intermesiates?

MW: Ciaran (Pilbean) och jag gjorde det tillsammans. Jag måste köra bilen och han har koll på banförhållanden och även ett öga på vädret . Det är helt fel däck om det öser ner och helt rätt däck ifall det håller sig  från att börja ösa ner en stund. Det hade redan börjat regna men på vissa delar var det absolut det bästa däcket. Men på andra delar var det stor risk att slänga bort båda varven och förlora bilen. Jag visste inte om att jag var den enda på banan med inters. Jag trodde att Seb kanske skulle vara och visste inte vem mer kanske skulle testa dem. Jag hade ingen koll på att jag var svarta fåret i topp tio, men vi gjorde beslutet tillsammans och det gällde att få till det. Men en svår timme för alla. Jag skulle inte kasta sten på någon, något team, eftersom det är så enkelt att göra fel val och enkelt att hamna långt efter och sedan kan man inte svara tillbaka, som vi såg med Ferrari och Lewis (Hamilton) som försökte desperat i slutet när banan var omöjlig. I Q2 behövde vi en kanot, då det förändras så snabbt här och det är inte körbart i de förhållanden. Man kör 40-50km/h men även i depå ingången var det svårt, så vi vet att när det regnar här gör det det ordentligt. Men som tur var för oss och alla tv-tittare fick vi jobbet gjort idag och vi får se vad vi vaknar till imorgon.

På sista varvet, när du körde snabbare igen, kunde du känna att det fanns minimalt med mer grepp överallt? Hur utvecklades det för dig med bara tre snabba varv?

MW: Jag visste att jag förbättrade igen. Jag hade fortfarande min bästa tid från det torra, så jag hade en ungefärlig idé från de tidigare sessionerna, vilka kurvor jag tog igen eller tappade i. Jag visste att det inte var något halv bra, och i dessa  förhållanden måste man bara pusha så hårt man kan  eftersom det kan förändras så mycket. Någon har bra sikt och kan sätta in ett bra varv. Någon har något annat och det fungerar inte för dem. I Q2 var det nära för mig därför att du måste få en tid i början och Pedro snurrade just framför mig, så jag fick manövrera runt heonom och var tvungen att avsluta det varvet. Jag förlorade mycket tid men som tur var klarade det varvet. Det var väldigt väldigt lätt att misslyckas.

Det måste kännas som om du vann på lotto idag?

MW: Inte för dåligt. För alla i gänget. Melbourne på Söndag var en tuff dag. Vi har visat igen att vi kan studsa tillbaka och göra beslut som ett team i knepiga situationer och få jobbet gjort för båda förare dessutom. Det är uppmuntrande. Vi gör allt vi kan för att vara i rätt position för att ha en positiv söndag eftermiddag och vi gör samma imorgon.

Nico, din bästa startposition någonsin på en bana du säger är din favorit bana. Men kanske inte under dessa förhållanden?

NR: Nej, definitivt inte dessa förhållanden. Det var väldigt svårt där ute idag och jag fick bara hålla mig på bana vissa stunder. Jag hade tur att ta mig vidare från Q1 med ett varv som var katastrofalt men på något sätt lyckades ta mig till slutet. Efter det gick det bra och jag var okej i det våta. Jag fick till min inställningar med framvingen och allt, så jag fick in ett riktigt bra varv för Q3. Jag är nöjd för mig själv, hela stallet och även Petronas eftersom det är som ett halvt hemma grand prix för oss vilket är fantastiskt. I stort mycket bra och jag tror vi kan göra bra ifrån oss imorgon från den positionen.

Hur kommer vädret vara imorgon? Hur skulle det vara att köra i dagens förhållanden?

NR: Det är riktigt svårt och till och med idag i Q3 var det för mycket vatten. Vi får vänta och se till imorgon. Jag förväntar mig ett svårt lopp generellt med röda flaggor, det ena och det andra, men ser man på idag är jag säker på att jag kan ta mig till slutet och få till ett bra resultat vad som än händer. Om det är torrt kan vi göra bra ifrån oss, vi har en snabb bil, så det borde gå bra.

Hur mycket får man göra förändringar under en session som den här, det var ändå första gången ni kört i det våta? Det är bara framvingen, eller hur?

NR: Ja, under sessionen får man ändra framvingen, man får ändra däcks trycket, det är huvudsakerna.

Sebastian, glad att vara trea i fältet?

SV: Jag är glad.

Två poles hittills, gladare med bilen den här morgonen?

SV: Ja, jag tycker vi tog ett steg framåt under natten och ser man mot… de sa allt redan egentligen. Det var ett ganska kaotiskt kval idag, upp och ner. Som vi såg i Q1, några av favoriterna åkte redan i början på kvalet. I slutändan tror jag det viktigaste var att ta sig till nästa runda säkert vilket jag tror vi gjorde. Jag tycker vi var väldigt konsistente i stort. Farten fanns där. Jag tycker att tredje var i bra resultat i slutändan, så jag är glad. Det var inte ett stort gap till näst bästa bilen på regndäck, till Nico, jag tror en tiondel men samtidigt om man ser tillbaka på det fanns det nog med marginal, så en bra dag tycker jag. Uppenbarligen var Mark poker face idag och gjorde rätt beslut vid rätt tillfälle. Jag tyckte ärligt att det var lite riskabellt att gå in i Q3 med intermediates, och som vi såg gick de flesta på regndäcken. Ser man tillbaka på det gjorde vi rätt beslut.