Fakta Istanbul Park Circuit – Turkiets Grand Prix
inga bilder hittades
Race datum: 28-30 Maj 2010 Första F1 Grand Prixet: 1950 Antal varv:.. 58 Banans längd: 5.338km Banans Bredd: 12-16 m Race längd:.. 309.396 km Antal kurvor:. 14 (6 höger - 8 vänster) Depå längd:... 380m Depå förlust: ~15sek Top fart:..... 303 km/h Längsta sektion i fullgas: 1.2km (16s) Däck slitage:. medium/låg Däck blandning: soft(grön markering)/hård(ingen markering) Broms slitage: medium Downforce:.... medium/hög Fullgas:...... 63% Växlingar/varv: 42 Varv rekord:......... 1:24.770 - J.P Montoya (2005) Pole-position 2009: 1:28.316 - Sebastian Vettel(Red Bull) Vinnare 2009: Jenson Button, Brawn GP Snabbaste varv 2009: 1:27.579 - Jenson Button, Brawn GPDepå strategier: 1 stopp - varv -- 2 stopp - varv -- 3 stopp - varv --
[motorracingleague entry=1]
för att kunna ändra dina tips innan deadline går ut – bli medlem!
Istanbul Park– Intressant fakta
- Turkiets Grand Prix är den längsta ”road trippen” för Formel Ett stallen. För de som är baserade i Storbritannien är det en resa på mer än 3000km till Istanbul Park, antingen över land eller med sjöfrakt från Trieste i Italein till Pendik, den närmaste hamnen i Turkiet.
- Kurva 8 ståtar med några av de mest imponerande statistiken av alla kurvor i Formel 1:
förare utsätts för krafter upp till 5g när de passerar genom den i 160km/h, det tar ungefär sju sekunder från ingång till utgång beroende på linje man tar, den har tre eller fyra apex, alla relaterade till varann. Förare som missar en tidig apex i Kurva 8 kan inte ”återhämta sig” under samma varv. - Den snabba nerförs vänsterhands Kurva 1 har varit platsen för många racing incidenter under banans historia. Som en av de bästa omkörningsplatserna på banan, uppmanar den till omkörnings manövrar, men ger ändå ledande bilen en bra chans att försvara sig mot den utmanande bilen.
- Istanbul Park är en av endast fyra banor på Formel 1 kalendern 2010 som körs motsols. De andra är Interlagos (Brasilien), gatubanan i Singapore, och Yas Marina Circuit (Abu Dhabi).