Vi börjar med nyheterna…
Kamui Kobayashi, Sauber, har blivit nerflyttad fem placeringar i starten på grund av att han körde mot rött i depån under kvalet. Straffet betyder att Kobayashi startar från 23:e rutan.
Kommentar efter kvalet till Ungerns GP
Ferrari
Fernando Alonso – 3:e
”Jag är nöjd med mitt kval varv och prestandan i vår bil, då jag inte tror vi kunde uppnått bättre idag. Red Bull visade sig vara väldigt starka och luckan till dem är självklart lite överraskande. Med det sagt, måste vi fokusera på vårt jobb och försöka göra det bästa vi kan, med mål att ta en pallplats. Vi måste komma ihåg att ledarna i båda mästerskapen är bakom oss och vårt mål är att ta igen på deras poäng. Starten kommer bli väldigt viktig. Att starta på den rena sidan ger normalt en klar fördel här, men i år har vi sett bra starter från den smutsiga sidan och dåliga från den rena sidan. Det kommer bli viktigt att göra allt så bra som möjligt och sedan får vi se var vi ligger efter första varvet. Då kan vi också bestämma om vi ska ha ett aggressivt lopp eller hålla ställningarna. Banan är väldigt krävande för bilarna och förarna och man får inte förlora koncentrationen för en stund.”
Felipe Massa – 4:e
”När man har en lucka på över en sekund till de framför i kvalet, finns det alltid något att tänka på. Sättet de får däcken att fungera på under första varvet är speciellt otroligt och deras aerodynamik hjälper dem så mycket i vissa kurvor, speciellt när man byter riktning ofta. Under racet kan situationen vara annorlunda, men det är tydligt att vi inte kan påstå vara snabbare på banan. Däremot, totalt sett, måste vi vara nöjda med resultatet därför att vi är före alla andra. Jag gjorde inget perfekt varv, med dessa däck måste du köra otroligt precist därför att man kan riskera att komma ur ideal linjen. Starten kommer bli väldigt viktig och, tyvärr, är jag på den smutsiga sidan av banan, får se vad vi kan göra. Loppet kommer bli väldigt långt och, som vanligt, allt kan hända.
Vad jag kände idag, med tanke på det som hände ett år sen? Under kvalet tänkte jag inte på det en sekund, då jag hade för mycket att göra i bilen, men nu, kan jag berätta för dig att det är skönt att vara här efter att ha genomfört kvalet. Professor Robert Veres var med i garaget idag, en av läkarna som tog hand om mig när jag låg på AEK sjukhuset och jag är väldigt glad över att ha honom här med mig.”
Force India
Adrian Sutil – 13:e
”Jag är ganska nöjd med kval prestationen idag. Vi är väldigt nära topp tio, vilket vi inte trodde vi skulle vara efter imorse. Vi hade problem med att få de mjuka däcken att fungera igen och gick ut i kvalet utan att riktigt ha en klar bild av bilens prestanda, så 13:e position är ett bra resultat. Vi vet att det kommer bli tufft imorgon eftersom det är svårt att köra om här men vår race fart är bra. Vi ska försöka få en snabb start, använda strategi och depå stopp till att göra en skillnad och tjäna så många positioner som möjligt. Jag tror alltid att poäng är möjligt och kommer starta loppet ganska positiv efter dagens prestation.”
Tonio Liuzzi – 16:e
”Vi hade lite problem med en drivaxel boot* imorse och körde inte med de mjuka däcken, så vi kom till kvalet utan att riktigt veta hur vi skulle prestera. Men balansen var väldigt lätt och vi såg bra ut i Q1, genom att sätta en bra tid ganska tidigt. Tyvärr hamnade jag i trafik under Q2 och fick inget rent varv, och förlorade sedan bakdelen i sista kurvan under mitt sista varv. Jag var mer än en halv sekund snabbare fram till dess, så vi kunde ha fått en mycket bättre start position. Q3 hade varit väldigt svår, men vi är helt klart inte i en position vi borde vara i. Det kommer vara svårt att överta imorgon men det finns alltid hopp och med var race fart är vi positiva om att åtminstone kunna ta några placeringar.”
* drivaxel boot, är en komponent som stoppar fett från att läcka till drivaxeln.
HRT
Sakon Yamamoto – 24:e
”Jag är rätt nöjd med resultatet för stallet, som jobbade väldigt hårt och gav men en bra bil. Ban förhållandena har förändrats jämfört med träningen imorse och det var ganska halkigt. Det var ett ganska utmanande kval som resultat och jag kunde fått till ett bättre resultat, men förlorade tyvärr tid i sista sektorn under mitt snabba varv. Bortsett från det, kunde vi förbättra oss genom hela helgen och vi ser framemot loppet imorgon, vilket kommer bli ett långt race. Jag ska försöka koncentrera mig från start till slut och visa min bästa prestation.”
Bruno Senna – 23:e
”Det var ett ganska frustrerande kval idag och vi hade potential att vara längre upp. Vi experimenterade med inställningar den här helgen eftersom vi försökte anpassa oss till de förändrande förhållandena på banan. Bilen var svår att köra i kvalet och vi måste ta en titta på all data och se vad vi kan göra för loppet imorgon.”
Lotus
Heikki Kovalainen – 20:e
”Jag tycker vi fick ur så mycket ur bilen vi kunde idag. Med tanke på tiden jag förlorade igår så kändes det som det maximala idag. Bilen kändes ok, och det är lättande att vi är där vi är eftersom jag var osäker på bilens balans idag, med tanke på att jag förlorade mesta av FP2. Vi är fortfarande i en ganska bra position för imorgon och vi kommer fokusera på starten och strategin, och se till att vi är före de andra nya stallen i loppet.”
Jarno Trulli – 21:e
”Dagen var lite en av besvikelse. Det gick bra under första försöket men hamnade i trafik i sista sektorn och förlora ca 4 tiondelar, så vi fick ge upp det varvet, vilket var synd eftersom det såg bra ut. På andra försöket fungerade däcken inte lika bra som vi hade hoppats och det kostade mig en del tid. Men vi kommer göra vårt bästa imorgon och vill se båda bilarna över mållinjen.”
McLaren
Lewis Hamilton – 5:e
”Jag är glad med dagens resultat. Jag var lättad av att komma till Q3, det var knappt, och jag kände verkligen att jag fick ur varje droppe ur bilen. Så jag är nöjd med jobbet vi gjorde idag. Självklart måste vi jobba hårt imorgon igen, men med tanke på allt, det är en bra position för oss att starta ifrån imorgon. Det är från den rena sida av banan, vilket är positivt, och det är en lång väg ner till första kurvan. Så allt är möjligt. Som jag sa, jag är ganska nöjd. Vår bil är så bra den någonsin har varit på den här banan. Och vi kommer vara fokuserade till imorgon. Jag måste få en lika bra start som jag fått de senaste racen, utan problem, komma runt första kurvan och fortsätta framåt från det. Det skulle vara fantastiskt att ta några positioner i starten eftersom det är så svårt att köra om här. Men vi ska göra så gott vi kan. Jag är redo. Bring it on!”
Jenson Button – 11:e
”I träningen imorse gick bilen ganska bra och jag kände mig rätt nöjd med den. Vi var fortfarande en bit från ledarna, men den totala prestandan var inte för dålig. I eftermiddag kände jag mig fortfarande ganska bra på de hårdare däcken och var sjunde snabbast i Q1. Men jag kunde helt enkelt inte hitta balansen med de mjukare däcken och fick inte nog med grepp. Det positiva är att jag startar från den rena sidan av banan. Normalt kan man tjäna en eller två positioner på det, och det kommer finnas nog med chanser in i första kurvan, som alltid är spännande här. Plus, jag har två nya set av däck för loppet imorgon. Så vi kan fortfarande åstadkomma mycket från 11:e, och jag ska göra mitt bästa för att ta några viktiga världsmästerskap poäng. Jag antar att man skulle kunna säga att vi måste bara vara modiga imorgon.”
Mercedes
Nico Rosberg – 6:e
”Jag är nöjd över att starta från sjätte idag eftersom vi inte trodde att vi skulle vara så långt fram idag, så det är en oväntad och trevlig överraskning. Det är oroande att vi är så långt från ledarna men vi fick ur allt vi kunde idag och jag är nöjd med vår prestation. Vi gjorde att bra jobb med inställningen av bilen vilket gjorde att vi kunde få ur det bästa ur den. Förhoppningsvis kan få en bra start och vårt mål är alltid att ta placeringar och ta poäng.”
Michael Schumacher – 14:e
”Tydligen var kvalet inte idealt för oss idag. Efter gårdagens prestation, vi gick medvetet ut för en annorlunda set-up som skulle ge oss mer information om bilen och var mer inriktad för loppet. Det verkade vara rätt okej imorse men allt eftersom banan blev varmare till kvalet, gick det mot oss. Våra inställningar borde fungera bättre i loppet även om det inte blir lättare av att starta från 14:e startruta. Att starta från den smutsiga sidan hjälper inte direkt till heller, men jag ska självklart försöka än en gång att få en bra start imorgon. Och efter det får vi se hur loppet utvecklar sig.”
Red Bull
Sebastian Vettel – pole [1:a]
”Det var en väldigt bra dag för oss. Vi har varit bekväma hela helgen och jag tycker vi kunde förbättra under natten också. Jag sa till stallet på mitt invarv ’Mark och jag kämpade hårt för att klara första och andra, men det här är er stund,njut av det – ni har byggt den här fantastiska bilen’. Den är ett nöje att köra och jag ser framemot imorgon. Det var en ganska svår session idag. Jag hade inget bra varv i Q2 på det mjukare däcket och kände mig inte 100%. Det finns inte mycket du kan göra på bilen mellan Q2 och Q3, bara små trimningar, men de fungerade ganska bra och jag hade stort självförtroende i Q3. Jag kunde gå ganska mycket snabbare, så det var ett bra steg. Jag är glad över att vara på pole, förhoppningsvis får vi en bra start och ett bra lopp imorgon.”
Mark Webber – 2:e
”Sebastian gjorde ett bra jobb. Vi har utmanat varandra under mesta delen av helgen, men han fick ihop Q3 bra. Däcken är det gyllene här, du måste få dem precis rätt, förstå dem och sedan spika varvet, de kan vara ganska känsliga ibland. Vi får se hur vi går imorgon, det är ett långt race och jag är i en bra position för ta en del poäng. De första tre sekunderna i loppet kan vara avgörande och kan avgöra 70% av loppet.”
Renault
Vitaly Petrov – 7:e
”Jag tycker vi gjorde ett bra jobb idag och jag är väldigt glad över att starta sjua och före Robert eftersom ditt första mål är alltid att vara föra din stallkamrat. Vi visste att bilen skulle vara ganska bra här och jag har varit väldigt nöjd med balansen genom hela helgen. Men killarna framför är fortfarande väldigt starka och vi vet att vi måste fortsätta kämpa för att ta ikapp dem. Men till loppet imorgon, kommer det bli väldigt svårt att köra om och den enda chansen är egentligen i starten, men jag ska göra mitt bästa för att försöka passera lite folk och ta poäng.”
Robert Kubica – 8:e
”Vi hoppades på att vara närmare toppen idag. Det såg bättre ut imorse under träningen, men i Q3 hade jag helt enkelt inte greppet och botten i marken en hel del, vilket var konstigt. Mitt varv i Q3 var väldigt långsamt, en halv sekund långsammare än den i Q2,men jag hade inte greppet helt enkelt. Till loppet kommer allt handla om första varvet och starten, så vi hoppas på en bra start och ta några positioner imorgon.”
Sauber
Pedro de la Rosa – 9:e
”Jag är nöjd med prestationen idag men, än viktigare, jag är väldigt stolt över stallet. Bilen var väldigt bra. Min position visar hur mycket framsteg killarna i Hinwill har gjort med bilen, speciellt med att göra den snabbare i långsamma kurvor. De bara fortsätter jobba hårt, och de har vänt på alltihop. Imorgon ska jag försöka undvika trubbel i starten och under första varvet, och ska sedan verkligen slåss för poäng.”
Kamui Kobayashi – 18:e
”Jag är väldigt besviken. Vi har gjort mycket förändringar i inställningarna sedan vi kom hit, men jag är inte glad. Bilen känns konstig för mig, annorlunda mot vad jag är van vid, och jag har inget grepp. Så situationen var redan svår för mig och sedan var teamet över optimistiska med och skickade ut mig på de hårdare däcken under mitt andra försök i Q1. Jag tror att jag hade tagit mig till minst Q2 på det mjukare däcket. Men misstag händer. Jag körde tydligen mot rött i depån och missade att gå till FIA vägningen. Jag såg det inte helt enkelt.”
Toro Rosso
Sebastien Buemi – 15:e
”Jag skulle säga att bilen fungerade väl och balansan var ganska bra, även om jag inte kände mig så bekväm i bilen fram till nu. Jag startar åtminstone före min stallkamrat, efter att ha varit bakom honom mesta av helgen, vilket är varje förares första mål. Jag tror vårt största problem är fortfarande saknaden av downforce och fart, speciellt i andra sektorns kurviga parti. Jag tror det kommer bli ett långt och tufft lopp, där målet kommer att bli att försöka ta några placeringar i starten, därför att efter det kommer det bli väldigt svårt att överta andra bilar. Förra året var jag på den smutsiga sidan och gjorde en väldigt dålig start, så jag hoppas det blir en stor förbättring att vara på den rena sidan imorgon.”
Jaime Alguersuari – 17:e
”Inte allt för dåligt idag och åtminstone för mig, jag var på gränsen av vad bilen klarade av. Vi hittade en bra set-up för Q1, men jag kanske hade lite för mycket framvinge i Q2 och bilen överstyrde för mycket. Mina varv tider var ganska lika och jag tycker det var det bästa jag kunde göra idag, även om jag hade förväntat mig lite mer av uppgraderingarna vi hade här. Och bara för att göra det klart, jag blev inte uppehållen av Schumacher.”
Virgin
Timo Glock – 19:e
”Vi har haft väldigt bra två dagar hittills och hela helgen har gått i rätt riktning. Stallet har gjort att riktigt bra jobb. Generellt har jag varit ganska nöjd med bilen och i kvalet förväntade jag mig att Lotus skulle vara föra oss på grund av att vi fortfarande haft lite problem med guppen. Mina två kval varv var väldigt bra och jag är riktigt nöjd med min prestation och stallets. En glad dag och jag hopas vi kan fortsätta med detta i loppet imorgon.”
Lucas di Grassi – 22:e
”Vi hade ett väldigt bra FP3 imorse. Bilen kändes riktigt bra och vi hade lyckats förbättra den från igår. I kvalet körde jag brett under mitt första flygande varv och skadade golvet i bilen, vilket gjorde att jag förlorade massor med downforce och fart genom kvalet. Jag är fullt säker på att bilen kommer vara lika stark imorgon som den var i FP3.”
Williams
Nico Hulkenberg – 10:e
”Att nå till Q3 idag var bra eftersom alla är medvetna om hur tät fältet är bakom ledarna, men som alltid, det är mänskligt att känna att man kunde åstadkommit mer. Renault paret och De La Rosa var starka idag med endast några tiondelar mellan oss. Även om omkörning kommer bli svårt imorgon, vet vi att det kommer bli tuff konkurrens med formen i bilarna runt oss.”
Rubens Barrichello – 12:e
”I Q1 var jag väldigt glad, bilen kändes perfekt och jag behövde bara ett försök och var ganska bekväm med att följa resten av sessionen från garaget. Sedan i Q2 hade jag massor med trafik på mitt ut varv och varvet var helt enkelt för långsamt, jag tror att däcket inte nådde tillräcklig temperatur. Däcken var inte bra och balansen fanns inte där och till sista försöket hade däcken gett upp.”