God söndags eftermiddag till er alla, det har varit en minst sagt lugn vecka inom F1 världen. För ovanlighetens skull kanske man skulle säga, det har senaste åren varit skandaler och ryktet var och varannan vecka.
Men lite saker det talats om under veckan ändå, bland annat om nya däck, KERS och nya banor.
Michelin tillbaka i F1
Vi skrev om det tidigare, och det verkar mer och mer som att Michelin kommer att återvända till F1 nästa säsong, 2011. Michelin har dock några väldigt klara krav för att kunna återvända, dels ur miljö synpunkt, men man väl även öka storleken på fälgarna på däcken från dagens 33cm (13″) till 45,7cm (18″). Detta för att matcha däck de levererar till andra serier inom motorsport. Detta skulle innebära att F1 däcken skulle få så kallad lågprofil, vilket jag personligen inte skulle ha något emot och inte heller Williams tekniska direktör Sam Michael.
”Personligen tycker jag det är en fantastisk idé, jag skulle älska att göra det. Det skulle ta Formel 1 till den moderna tiden om du vill. Problemet med att ha en 13-tums fälg just nu, är att det är ett väldigt specifikt däck.
Och även om många däck tillverkare som Avon, Kumho och Michelin, Bridgestone och Goodyear gör sådana däck, är de väldigt specifika för racing av F1-typ.
Så om man gick över till en 18-tums fälg, skulle det vara bra för sporten att säkra sig för framtiden då många gör 18-tums däck. De används på sport bilar hela tiden, och de är mycket mer lik en standardbils däck.
Så om någon ser ett däck på en Formel 1 bil, är det sen slicks eller regndäck, kommer de säga ’det där ser faktiskt ut precis som de jag har på min M3’ eller något sådant.” – Sam Michael, Williams Tekniska Direktör
Och även KERS är på gång tillbaka
F1 stallens chefer spenderade tid för möten med varann och Bernie Ecclestone för att diskutera däcken, se ovan, och även KERS systemets återkomst till serien i framtiden. Systemet är inte förbjudit men stallen har en gentlemannamässig överenskommelse att ingen använder det den här säsongen.
Alla är överens att KERS borde återvända till F1, kanske redan till säsongen 2011. Men när den gör det kommer det vara under andra former än tidigare. Istället för att alla ska lägga ner massa pengar på och utveckla sitt eget KERS-system, vill man ha ett standardiserat system för alla, dessutom vill man ändra användningen av den till något som liknar en ”omkörningsknapp”. Andra formel serier har bland annat ett system som går ut på att man har ett visst antal gånger man får använda knappen under ett race, och det är ett av de starkare förslagen att adopteras F1.
Inte alla vill ha tillbaka KERS redan nästa säsong dock. Mercedes bossen Ross Brawn är en av dem, som gärna skulle vänta till 2013 då F1 får nya motorerna, och på då skulle kunna integrera KERS bättre med motorerna.
”Vi anser att de fördelar som fanns förra året med KERS inte var tillräckligt betydande och att vi bör se på KERS för framtiden med detta i åtanke.Vi skulle föredra att titta på något som planeras och integreras med den nya drivlinan, som kommer 2013.” – Ross Brawn, stallchef Mercedes GP
Ecclestone vill droppa äldre banor..?
Indiens GP är femte nya banan på fyra år som tillkommer nästa säsong. Till säsongen 2012 vill Moskva ha ett grand prix och samtal är på gång för ett GP i New York till 2013.
Med 19 race redan den här säsongen, skulle dessa tre öka antalet till 22 om tre år. Vilket betyder att någon eller några äldre och klassiska banor kommer ett försvinna från F1 kalendern de kommande åren.
”Det finns ett antal race vi har råd att förlora utan för mycket problem. Jag har pratat med länderna och vi får se vad vi kan hitta på.” – Bernie Ecclestone, ordförande FOM
Notering:
Ett antal medier har under gårdagen meddelat att bygget av banan för Koreas GP skulle vara i fara och att racet skulle ställas in. Nyheten kom från början från tyska tidningen Focus, som hävdade att banan inte skulle hinna bli klar till 24:e Oktober då loppet är planerat.
Enligt Korea Auto Valley Operations chef, Chung Yung-Cho, finns det inga problem och bygget ligger före schemat till och med.
”Konstruktionen är långt före schemat och vi har absolut inga problem som helst med att hinna klart det. Som jag förstår är Mr. Ecclestone väldigt nöjd med inte bara framstegen med bygget av banan utan även riktningen som Koreas F1 race är på väg mot och han har inte framfört någon oro eller funderingar.” – Chung Yung-Cho, VD Korea Auto Valley Operation