Mest vinster vinner, + fler ändringar

Idag möttes ledarna för WMSC (World Motor Sport Council) i Paris, bland annat för att diskutera det föreslagna poäng systemet från FOTA och nya kostnads besparingar.
Här följer ett pressmeddelande med vad som beslutades under mötet.

Formel Ett Världmästerskapet

Ett antal åtgärder har enats om för att bidra till att minskade kostnader och ökat intresset för FIA Formula One World Championship.

2009 Formel Ett Regler

Poäng

WMSC accepterar förslaget från Formula One Management om tilldelning av förarnas mästerskap till föraren som har vunnit flest antal tävlingar under säsongen. Om två eller flera förare avslutar säsongen med samma antal segrar, kommer titeln att delas ut till föraren med flest poäng, med tilldelning av poäng enligt det system som bygger på den nuvarande 10, 8, 6 poängsystemet.

Resten av placeringarna, från andra till sista plats, kommer att avgöras av det nuvarande poängsystemet. Det finns inga bestämmelser om tilldelning av medaljer för första, andra eller tredje plats. Konstruktörs Mästerskapet är opåverkat.

WMSC avvisar det alternativa förslaget från Formula One Teams Associations föreslagna ändringar av poängsystem där man skulle tilldela förare som kommer på första, andra och tredje plats, 12, 9 och 7 poäng respektive.

Testning

Stallen kommer att tillåtas att utföra tre en dags ’Young driver’ tester mellan det sista evenemanget för säsongen och 31 december samma år. Föraren är godtagbara endast om denne inte har tävlat i mer än två F1 World Championship evenemang under de föregående 24 månaderna eller testat en Formel Ett bil undermer än fyra dagar i samma 24 månadersperiod.

Stallen får också genomföra åtta en dags aerodynamiska tester som utförs på FIA-godkända rak sträckor eller konstant radie platser (cirkelbanor) mellan den 1 januari 2009 och sista evenemanget av 2009 mästerskapet.

Media

FIA kommer att publicera alla bilarnas vikter efter kvalet till varje evenemang/race.

För att skapa ökad klarhet för åskådare och media, kommer våt däck att från och med nu kallas för ”intermediate” och extrema väder däck döpas om till ”wet”.

Under första dagens träningarna skall alla förare vara tillgängliga för autograf skrivning i deras utseddastall utrymmen i Pit Lane.

Alla förare som åker ut i en kval omgång måste göra sig tillgängliga för media intervjuer omedelbart efter slutet av varje session.

Alla förare som kör ut eller på annat sätt avslutar tävlingen innan målgång måste göra sig tillgängliga för media intervjuer efter sin återkomst till paddocken.

Alla förare som avslutar tävlingen utanför topp tre måste göra sig tillgängliga omedelbart avslutad race för media intervjuer.

Under loppet ska varje stall ha minst en ledande talesman ledig för intervjuer av officiellt godkända TV stationer.

Ett antal ytterligare ändringar antogs för 2009 tekniska regelverk. All information kommer att finnas tillgänglig inom kort på www.FIA.com.

2010 Formel Ett Regler

Budget

Som ett alternativ till att köra enligt de nuvarande reglerna, som skall förbli stabila fram till 2012, kommer alla stall att ha möjligheten att konkurrera med bilar som byggts och drivs inom ett strikt kostnadstak.

Kostnadstaket är £30m (för närvarande ca € 33 eller $ 42m). Denna siffra kommer att täcka alla utgifter av något slag. Allt som har subventionerats eller levererats gratis ska anses ha kostat sin fulla kommersiella värde och strikta revisionsförfaranden kommer att tillämpas.

För att dessa bilar ska kunna konkurrera med dem som kommer från stall som inte omfattas av kostnadstaket, ska kostnadsbegränsade bilar komma att tillåtas större teknisk frihet.

De viktigaste tekniska friheterna är följande:

1. En mer aerodynamiskt effektiv (men standard) under kropp.
2. Rörliga vingar.
3. En motor som inte är föremål för någon varv begränsning eller fryst utveckling.

FIA har rätt att justera delar av dessa friheter för att säkerställa att de kostnadsbegränsade bilarna varken får en fördel eller en nackdel jämfört med bilar som körs med gällande bestämmelser.

Klicka här för en Q & A med Max Mosley om 2010 kostar cap.

Honda Racing F1 Team bad om att få ändra sitt namn till Brawn GP Formula One Team. WMSC har godkänt denna begäran på grund av att stallet i praktiken är ett ny inträde i FIA Formula One World Championship. Kontraktet stallet hade med FIA var att köra som ”Honda”, som de inte längre är i stånd att göra. Men standardarvodet som krävs för ny inträde har upphävts.