Kommer F1 vara utan sina största, mesta kända stall 2010??

Krisen för F1 på grund av nya reglementet och hoten om avhopp växte idag när Renault som femte stora och fabriks stall gått ut med att de avväger att inte ställa upp nästa år ifall de nya reglerna kvarstår.

Igår meddelade, som tidigare berättat, Ferrari att de tänker inte ställa upp om inte ändringar görs, likaså Red Bull. Sedan i helgen under Spaniens GP i Barcelona så har Toyota och BMW också ställt sig i möjlig avhoppar led.

Vad det hela bottnar i, på ytan åtminstone är att de ’stora grabbarna’ inte vill ha en två-skikts liga. Det vill säga att vissa stall tävlar under andra regler och förhållanden än andra. Utåt låter detta självklart väldigt fint, man vill bevara Formel Etts integritet och det ska vara lika för alla. Men sådan är inte klimatet ens idag, de som nu hotar att hoppa av är de som också spenderar mest. De är också de som förlorat mest på senaste årens skärpningar och begränsningar i reglerna, när det kommer till utveckling ohc innovartion. Kanske har de fått nog denna gång, och kanske det planeras en ny liga?, igen!

Men det kan också vara så att några av de stall som hotar med att hoppa av på grund av anledningar nämnda ovan, nu ser sin chans till att dra sig ut för helt andra anledningar som inte har något med de officiellt nämnda att göra. Främst tänker jag kanske på Toyota och Renault, som det gått heta rykten om sedan i vintras att de kanske inte finns kvar från och med nästa år p.g.a ekonomiska skäl. Om sådana diskussioner har förekommit inom företagen, är detta självklart en gyllena chans att försöka ta sig ur utan att förlora ansikte, så att säga.

Även om stallen inom FOTA är överens om att man vill se ändringar till reglerna som FIA presenterat, är inte alla lika entusiastiska på att fly fältet. Williams F1 har sagt att deras anmälan till 2010 kommer att komma in som vanligt och i tid. ”We race.What else can I do?” – Frank Williams, om situationen och kommande säsong.

Idag har också Mercedes sagt att de är försiktiga med att ropa adjö. Kanske beror detta på deras nyligen väldigt milda straff frånFIA för ’lie-gate’ skandalen.
”Alla stallen är överens om att det kan finnas två olika reglementen inom F1” – Norbert Haug, vice-president Mercedes Motorsport, som fortsätter. ”Vi vill uppnå en gemensam lösning på det hela och tror detta är möjligt. Vi ska göra allt för att bidra till detta”.
Men han betonar också att hoten från exempelvis Ferrari är ärliga och inte ett politisk spel bakom kulisserna.

Vi hoppas självklart att inte Red Bull, Ferrari, Renault, Toyota och BMW ska hoppa av. Vi skulle sakna de stora pojkarna, även om det skulle lämna plats för fler nya stall. Och vem vet, med fler mindre stall kanske det skulle bli jämnare. Men samtidigt finns väl risken att FIA då får alldeles för mycket makt och F1 snart blir som GP2, F2 eller även IndyCar, där man kör med samma bilar o.s.v. Inget fel i detta i sig, men det känns som att det räcker med 3 sådana ligor, vi vill ha en liga i toppen där det finns skillnad, man promotar utveckling och innovation. Det i sin tur kräver mycket pengar och engagemang från de som har tillgångar att driva utvecklingen. Och just nu verkar det inte vara någon, eller?!

not: Max Mosley, FIA, har lovat att ha möte med FOTA i veckan.

Vad tycker du om det hela? Diskutera nedan!