Kommentarer och reaktioner från F1 förarna efter inställt kval

Jenson Button, McLaren

Jag spenderade kval sessionen med att prata med mekanikerna och leka med jo-jo, hopppade in och ut ur bilen ifall banan hade förbättrats så pass att vi kunde köra. Att kvalet flyttas till söndag förändrar inte mina förberedelser riktigt. Det betyder bara att det kommer vara lite närmare loppet, och vi kommer till banan tidigare på Söndag morgon. Men det kommer inte vara något problem att koncentrera på båda kvalet och racet under samma dag. Det är mycket tuffare för mekanikerna, de jobbade på hela natten och kommer tvingas jobba riktigt hårt för att förbereda bilen mellan kvalet och loppet. För förarna är det mindre av ett problem, det är faktiskt ganska roligt att ha något lite annorlunda att göra. Banan borde vara torrare imorgon. Det ska inte regna, bara det blöta från nattens regn. Så jag är ganska säker på att vi kommer kunna köra, och att vi kommer ha ett kval. Det är tråkigt för fansen,de har inte fått se oss köra idag vilket nog är en besvikelse för dem. Men det finns inte mycket vi kan göra i sådana här förhållanden, du kör inte bilen, du flyter!

Lewis Hamilton, McLaren

Jag gillar att köra när det är blött, men för att hålla uppe temperaturen i däcken måste du köra ganska snabbt för att bromsarna ska fungera ordentligt. Jag vattenplanade hela tiden, jag kunde inte köra med gasen i botten. Jag kunde knappt använda halva! Det var nog några av de värsta förhållanden jag upplevt i Formel Ett, floder som rann från andra sidan banan till andra. Och med så mycket vridmoment, även i fjärde växeln, tände bakdelen till, så man försökte trycka på försiktigt för att undvika förlora värmen i däcken. Det var ett bra beslut av stewardse att blåsa av kvalet idag. Ju mer jag kör, dessto gladare är jag.
Jag har knappt kört något den här helgen, så jag ser verkligen framemot imorgon. Jag har inga större förväntningar, med tanke på den begränsade tiden jag haft på banan. Jag vill gå igenom kvalet säkert, få en bra startposition och ta så många poäng jag kan. Det är oturligt för alla fansen, men jag tror morgondagen kan bli en exceptionell dag.

Sakon Yamamoto, HRT

Jag vill tacka fansen som hade tålamod och stannade kvar tills sista beslutet var taget. De väntade i regnet på att bilarna skulle köra, vilket inte var möjligt tyvärr. Vi ser framemot imorgon och det ska bli spännande med kvalet och racet bara timmar mellan varandra.

Bruno Senna, HRT

Som väntat regnade det ganska mycket och det blev bara värre under dagen. Imorgon kommer vi att ha en hektisk dag, med kvalet och racet i vad som ser ut att bli en torr dag. Åskådarna visade stort stöd genom att stanna kvar til slutet, ävennär det regnade väldigt mycket.

Kamui Kobayashi, BMW Sauber

Jag tycker så synd om åskådarna på huvudläktaren. Alla Formel Ett fansen såg väldigt mycket framemot helgen, och dehar knappt sett en bil idag och blev otroligt blöta. Men säkerhet kommer först, det är klart. Vi kan inte köra i dessa förhållanden, vi måste vänta på bättre väder.

Nick Heidfeld, BMW Sauber

Vattenplaning med en Formel Ett bil är i princip samma sak som med en vanlig bil, du blir passagerare. Vi skulle kunna höja bilen för att undvika vattenplaning, vilket orsakas av golvet i bilen,men när det finns en viss mängd vatten på banan flyter däcken eftersom de inte kan trycka undan vattnet åt sidan. En annan säkerhets aspekt är sprayan från framförvarande bil. Om du har 24 bilar på banan under Q1 och en snurrar så har ingen förare chans att se det och undvika att köra in i denne.

Hirohide Hamashima, Bridgestone

Det var väldigt lite aktivitet på banan på grund av de extrema förhålllanden med fortsatt regn genom hela eftermiddagen. Vi såg begränsad körning under morgonträningen medan kvalet först försenades och sköjts sedan upp på grund av mängden vatten på banan. Varje förare gjorde åtminstone ett installationsvarv, och alla rapporterade vattenplaning på grund av de djupa vattenpölarna och mängden vatten som strömmade över banan. Beslutet att skjuta upp kvalet var den rätta eftersom banan var för blöt, även för vår Formel Ett regndäck.
Vi får titta mot himlen. Om det inte regnar kommer vi ha en ren banan efter regnet, men utan fördelen av gummi på banan, så ytan kommer utvecklas under dagen. Om det kommer regna hoppas jag det inte kommer vara lite hårt som idag. Våra regn däck kan tränga undan 61 liter per sekund av vatten när den sitter på en F1 bil som kör i 300 km/t, men i eftermiddags fanns det för mycket vatten även för dessa däck.

Lucas di Grassi, Virgin

Den här lördagen var väldigt ovanlig och jag kunde bara köra ett installations varv i FP3. Vi borde ha en torr Söndag, så vi ska fortsätta vårt arbete från gårdagens fria-träningar och jag är säker på ett vi med de nya uppgraderingarna och bra inställningar kan uppnå ett bra resultat på Söndag.

Timo Glock, Virgin

Fria träningen imorse var väldigt svår eftersom det fanns såmycket stånde vatten och floder som rann tvärs över banan. Jamie Alguersuari och jag var de enda som fick til riktiga varvtider, så vi hade lite mer tid på banna men det fanns inte mycket att ta till sig i dessa förhållanden. Morgondagen kan bli ritkigt spännande, så vi ska göra allt vi kan för att ta tillvara alla möjligheter situationen kan presentera.