F1 – Kommentarer från Hamilton & Buttton – McLaren efter Spaniens GP

Jenson Button

[McLaren Mercedes MP4-25A-03 | placering 5 | snabbaste varv 1:25.166]
”Under första varven fungerade inte min display. Teamet sa åt mig över radion att göra saker på ratten men jag kunde inte se om jag gjorde rätt saker. Och jag kunde inte se varv ljusen heller, mesta av tiden var jag ganska nära med mina växlingar, men jag var på gränsen ganska mycket, vilket händer när du får drag och växlar vid olika platser.

Sedan blev jag uppehållen vid mit första depåstopp, det fanns ett problem med kopplingen, så grabbarna fick inte på däcket och fick sedan också hjulspin. När jag var på väg ut visste jag inte var Michael (Schumacher) var. In i kurva ett, svängde han in, och hade jag inte backat av skulle vi nog kraschat in i varandra.

Som alla vet, är det nästan omöjligt att köra om här och Michael körde på ett sätt för att se till jag inte skulle ha någon chans att köra om. Det var frustrerande därför att farten i min bil var riktigt bra den här eftermiddagen, men det spelar ingen roll om du inte kan köra om. Jag försökte så hårt att köra om att jag skadade mina däck ganska mycket, jag flat-spottade ett framdäck och slet nästan sänder bakdäcken.

Femte plats var inte det resultat vi ville ha, och det var inte det resultat vi förtjänade riktigt heller eftersom vi var ganska snabba. Jag antar man kan säga att det var både positivt och negativt, därför att jag inte kunde använda det tempot ordentligt idag.”

Lewis Hamilton

[McLaren Mercedes MP4-25A-04 | bröt | snabbaste varv 1:24.828 ]
”Jag var på god väg att splittra upp Red Bullsen idag, och det hade varit perfekt för oss i båda världsmästerskapen om jag hade kunnat sluta på andra plats denna eftermiddag.

Jag försökte bara få bilen till mållinjen, sedan plötsligt kände jag styrningen försvinna, och nästan samtidigt gick något sönder på höger fram del. Jag kände inget konstigt innan olyckan, bilen kändes fantastisk, så därför var det en överraskning. Vi vet inte vad som gick fel, men vi ska ta tillbaka allt till McLaren Technology Centre [Woking, Surrey, UK] och ta reda på det.

Jag tycker jag körde ett bra lopp. Jag kunde inte hänga med Mark (Webber) med mitt andra set däck, men jag lyckades ta mig före Sebastian (Vettel) när jag kom ut ur depån. Jag måste säga att det var lite problem med bakre gänget idag, det kändes som om vi varvade några av dem fyra eller fram gånger, och några av dem var väldigt dåliga på att flytta sig ur vägen.

Jag inser att det inte alltid är lätt för de där bak, och jag vet från första halvan av förra året hur det känns att varvas,men vissa av dem saktade ner på racinglinjen, och jag kolliderade faktiskt nästan med några av dem på grund av det. Det var ganska svårt stundstals, därför att det var så stor fart skillnad. Jag antar att det kan bli ännu svårare i Monaco.

Men tillbaka till idag, jag är ganska så besviken att olyckan hände så nära slutet av loppet, men sån är racing. Killarna gjorde ett otroligt jobb hela helgen. Det finns många fler race de här säsongen, jag håller huvudet högt. Jag vet att vi fortfarande kan slåss för mästerskapet.”

Martin Whitmarsh

Stallchef Vodafone McLaren Mercedes
”För Lewis var det bara en av de där dagarna. Han körde  brilliant, imponerande disciplinerat men ändå ett spännande kamp prestationmässigt. Och satte racets snabbaste varv, nästan en halv sekund snabbare än nästa snabbate tiden, på sin väg mot vad som skulle ha varit en väl förtjänad andra plats, om han inte hade tvingats bryta med något varv från rutiga flaggan.

Vi ska samla ihop bitarna, skicka dem tillbaka till McLaren Technology Centre och sedan analysera dem minutiöst, så innan vi har gjort det kan vi inte säga något definitivt om vad vi tror kan ha varit orsaken till problemet i främre vänster sidan av hans bil.

Jenson körde ett väldigt bra lopp också, men hämmades lite i början av att displayen i ratten inte fungerade vilket hindrade honom att följa den vanliga start proceduren under sitt depåstopp. Det hela resulterade i att han långsammades ner av hjulspinn vilket gav Michael chansen att smita förbi honom. Efter det kunde han inte riktigt köra om, även om han klart hade potentialen att köra snabbare än Michael.

Naturligt nog, är vi alla på Vodafone McLaren Mercedes lite besvikna över att ha förlorat 18 världsmästerskaps poäng i sista stund, men det finns trots det många positiva saker att ta med sig från den här helgen. Vi visade stark race tempo idag, vi leder fortfarande både förarmästerskapet och konstruktörsmästerskapet, och nästa grand prix är i Monaco, vilken McLaren har vunnit inte mindre än 15 gånger, betydligt fler gånger än andra stall i Formel 1 historien. Vi kommer köra på de kända gatorna i Furstendömet om bara några dagar, och du kan vara säker på att vi kommer allt vi kan för att öka på vår vinst statistik. ”