Toro Rosso
Sebastien Buemi (8):
”Jag är mycket glad, teamet gjorde ett super jobb idag så att vi fick ett poäng att ta med oss härifrån. Det gläder mig att i tre tävlingar har jag tagit poäng två gånger. Jag kanske kunde ha gjort lite bättre, men jag är glad ändå. Vi var mycket konkurrenskraftiga i ett tidigt skede och jag kom förbi Räikkönen och dHamilton, men efter det fick jag lite kämpigt. Jag tror att det var ett av mina hårdaste tävlingar någonsin. När det gäller incidenten med Vettel, det hände under säkerhetsbil: Jag såg inte honom och jag försökte vika av till höger, men det var inte nog för att undvika honom. Vi ändrade fram vingen på min bil och jag är glad att jag inte förstörde hans race. ”
Sebastien Bourdais (11):
”Jag började femtonde och slutade elva, även med ett par snurrar. Jag har blandade känslor, för jag tycker inte att vi borde ha kört eftersom det var så mycket vattenplaning. Det faktum att bilarna har mycket mindre downforce i år, förvärrar situationen eftersom det är svårt att få bilen ner på banans yta. Jag kunde ha spunnit 15 eller 20 gånger och Sutil’s krasch visade vad som kunde ha hänt. Det enda positiva är att det nog var en bra show för fansen. ”
Renault
Fernando Alonso (9):
”Det är ett tråkigt slut på en helg där vi visade en hel del potential. Teamet har gjort ett bra jobb för att förbättra bilen, som var mycket konkurrenskraftig, särskilt igår när vi kvalificerade till främre raden. Men i dag hade vi otur och jag tror det är en av de dagar då du tar beslut vid fel tidpunkt och allt verkar vända sig mot dig. Vi trodde att säkerhetsbilen skulle vara ute de närmaste 10 eller 15 varven så vi kom in för att få bränsle och samtidigtkom säkerhetsbilen in så vi befunnit oss sist när loppet började. Vi var på första raden i fältet och plötsligt var vi sist så detta var slutet på vårat race. Bahrain kommer att bli ännu ett stort test och sedan har vi Barcelona så vi måste fortsätta förbättras. ”
Nelson Piquet (16):
”Förutsättningarna var så svåra i dag med mycket dålig sikt och vattenplaning så bara att hålla bilen på banan var inte lätt. Jag hade några stunder under loppet, men lyckades hålla bilen på vägen, även om jag förlorade en massa tid och föll till bakre fältet. Så helgen var en besvikelse, men jag ser nu framemot Bahrain där vi förhoppningsvis kommer att ha ett torrt race och lite utveckling av bilen. ”
Ferrari
Kimi Räikkönen (10):
”I början var det inte så dåligt, men sedan efter mitt depå stopp, tappade jag greppet från däcken och jag kunde inte längre trycka på så hårt som jag ville, eftersom det innebar att bilen gled väldigt mycket. Några gånger, verkade motorn förlora kraft, särskilt när jag befann mig nära bakom andra bilar, men sen försvann problemet på egen hand. Uppenbarligen ser mästerskaps situationen mycket svår ut. Vi har gjort misstag och vi är inte tillräckligt snabba. I Barcelona, kommer vi att ha nya aerodynamiska delar, som bör kunna hjälpa oss få lite av det grepp vi saknar nu. Jag är säker på att vi kan vara konkurrenskraftiga för att vinna igen, men detta arbete kommer att ta tid. Teamet är motiverade, jag är säker på det och vi kommer alla att göra något vår del. Nu är det lätt att kritisera, men vi vet hur man kan vända saker runt. ”
Felipe Massa (DNF):
”Självklart är jag mycket besviken och lite upprörd, men min motivation är fortfarande intakt. Alla vi måste arbeta tillsammans för att komma ur denna situation. Teamet är enad och det finns en verklig vilja att vända saker runt så snart som möjligt . Vi måste snabbt få lite betydande aerodynamisk utveckling, men det är sant att vi måste också reda ut våra tillförlitlighets problem så snart som möjligt, för om vi vill vinna, måste vi först avsluta tävlingarna. Idag hade jag en bra chans att få stå på pallen. Jag var trea och körde på samma tider som ledaren, även om jag hade tillräckligt med bränsle ombord för att köra en enstoppare. Bilen gick bra, utom när man körde bakom säkerhetsbilen: dess tillfällen, fanns det några stunder när kraften verkade försvinna. Sedan, utan förvarning, fungerade inte gaspedalen och bilen tystnade. Jag skulle vilja säga till våra fans att de inte ska ge upp på oss, eftersom det är en svår tid, men mästerskapet är fortfarande långt. ”
BMW Sauber
Nick Heidfeld (12):
”Självklart är jag besviken över resultatet av dagens race, men samtidigt känns det som om jag skulle vara tacksam att jag kunde avsluta den alls. Villkoren i fråga om sikt och vattenplaning var katastrofala. I början, efter säkerhetsbilen stannade, var trycket i mina däck för lågt så jag kämpat mycket. På varv 13 slog Timo Glock mig, som orsakade skador på bilen och hjälpte absolut inte till. Däremot, mot slutet av loppet hade jag chansen att få en eller två poäng, men då fanns det en massa skräp på banan, bland annat ett hjul från Adrian Sutil’s olycka. Jag försökte hitta en väg runt det, men det var oförutsägbart vilket håll det skulle gå och det träffade mig. Efteråt kändes bilen väldigt konstigt och jag förlorade fyra platser. ”
Robert Kubica (13):
” Det var mycket farligt att köra i dag. Vi hade vattenplaning nästan överallt och bristen på sikt var en katastrof. Det fanns en hel del situationer när jag inte kunde se någonting. Allt detta ledde också till min stora olycka med Jarno Trulli. När Jarno bromsad i kurvan körde jag över stående vatten. Även om jag bromsade väldigt hårt accelererade bilen. Jag gick ganska högt upp i luften efter att ha slagit i hans bakdäck, men lyckligtvis blev ingen skadad. Efter depåstoppet var vi tvungna att ändra framvingen en andra gång eftersom jag kände vibrationer och kraftigt mycket grepp. Detta förstörde mitt race. ”
Force Indien
Giancarlo Fisichella (14):
”Det var ett svårt lopp. Regnet var verkligen svårt i början, men mitt största problem var graining på däcken. Med båda set däck hade vi en hel del slitage och bilen bara gled alla på fyra hjul genom några kurvor. Det var mycket svårt bara att hålla bilen på marken och många gånger hade jag ett stort ögonblick. Strategin var bra och jag tycker att vi kan vara nöjda med resultatet i dag. Det är en besvikelse med Adrian som kom så nära att ta stallets första poäng i dag, men vi vet alla hur svårt det var där ute. ”
Adrian Sutil (17):
”Jag hade förberett mig för en hård tävling och det är precis vad det var. Vi tog en risk med strategin med ett mycket tidigt stopp och det var en långt att köra med en uppsättning däck. Sedan började det regna igen och det var mycket svårt att hålla bilen på banan. Ibland även på rakan i fjärde eller femte växeln kämpade jag med vattenplaning och jag var mycket lycklig att hålla bilen på banan så länge. Det är synd – man fokusera så mycket och tror att man kan göra det, men bilen var utom kontroll i slutet. Jag hade samma känsla som Monaco – det är svårt att tro när du är i bilen och sedan plötsligt så förlorar du kontrollen och det hela är slut från en så bra position. Men du måste komma över det, vi hade ett bra resultat i dag. Det är bra för stallet och jag tycker att vi förtjänade de poäng, jag är bara ledsen för alla här. Det var en mycket bra strategi, men det är vad vi var tvunga att göra: ta en risk. ”
Williams
Nico Rosberg, Williams (15):
”Det största problemet jag hade i dag var droppar som fastnade i mitt visir som gjorde det praktiskt taget omöjligt att se. Det är ett problem relaterat med mitt visirs anti-dimm sytem som jag har haft förut, men inte kunnat lösa. 15 varv före slutet av loppet var vi inte i ett så bra läge så jag bad att byta till intermediates eftersom jag tyckte att vi var tvungna att prova något. För de första varven, var de bra. Det såg ut som rätt väg att gå, så jag var ganska nöjd, men tyvärr kom det mer regn och det hela var över igen. Bahrain är bara en vecka bort och ett bra resultat, som alla i laget förtjänar, är väl försenad. ”
Kazuki Nakajima, Williams (DNF):
”Jag hade ett problem med växellådan idag så tyvärr kunde jag inte fortsätta med tävlingen. Det var mycket svårt därute med riktigt dålig sikt. Det var mycket stillastående vatten och det var svårt att hålla bilen på banan, i synnerhet i utgången av den sista kurvan. Jag gjorde några misstag men det var samma för alla. ”