KinasGP: Kvalet-förarkommentarer del 1

Toyota

Jarno Trulli (6th, Q3 – 1m 36.835s):
”Det var ett hårt kval för mig och jag är lite besviken över resultatet eftersom, efter förmiddagens träning trodde jag att vi hade farten vara längst fram. Men på något sätt, precis som i Australien, greppet halkade iväg mellan denna morgonen och i eftermiddag. Någonting saknades efter det, och bilen var inte längre med och jag var tvungen att kämpa hårt även för att klara till Q3. Ändå var jag nöjd med mitt sista varv och till slut P6 är en rimlig plats att starta. Imorgon bör det bli en bra tävling och det kan bli regn, så det kan blanda upp saker och ting. ”

Timo Glock (14th, Q2 – 1m 36.066s):
”I morse hade jag ettväxellåde problem efter tre eller fyra varv i fria träningen, så vi förlorade en hel session. Så jag hade dåligt med tid på banan inför kvalet. Bilen kändes annorlunda än i går och det var redan mycket svårt att köra i Q1 . Jag kunde inte få till ett varv och jag visste att det skulle vara svårt att komma till Q3 eftersom tiderna var så tighta. Det kändes halt, jag kunde inte riktigt känna mig säker med bilen och på sista varvet gjorde jag ett misstag så det var det. Med straffet så innebär det att vi börjar från bakre raden så nu kan vi bara hoppas på regn i morgon. ”

BMW Sauber

Nick Heidfeld (11th, Q2 – 1m 35.975s):
”Mitt första och snabbaste varv under Q2 var det bästa jag kunde få ur bilen, och det var en riktigt bra en. Jag hade hoppats på att få en ännu bättre varvtid på andra varvet bara för att banans villkor alltid förbättras under kvalets gång . Men sedan av någon anledning med den uppsättning alternativ-däck var greppet inte där. Vi måste ta reda på varför. Jag missade top tio kval platserna med bara en hundradel av en sekund, men ändå är det uppenbart att vi har brist i tempot. Vi hoppas att en aerodynamisk uppdatering, som kommer till Spaniens Grand Prix, ska hjälpa oss. För nu måste vi göra det mesta möjliga av situationen och i morgon finns det en chans för regn som skulle vara bra. Vi kommer att tänka igenom var race strategi väldigt noga nu. När jag är utanför top tio är jag fri att välja min bränsle last. ”

Robert Kubica (18th, Q1 – 1m 36.966s):
”Bilen hade inget grepp och var inte alls lätt att köra. Jag kämpade med de super-mjuka däcken. Efter morgonens session, väntade jag mig inte detta alls, eftersom gapet mellan mjukare och hårdare däcken var större då. Dessutom gjorde jag ett misstag med bromsningen i kurva 12 som kostade mig min varvtid. ”

Force India

Adrian Sutil (19th, Q1 – 1m 37.669s):
”Vi visste att det skulle bli svårt här i dag. Vi kunde inte hitta en balans så vi har inte tillräckligt med downforce ännu. Detta är vår viktigaste fråga och varför det är mycket svårt att köra bilen just nu. Även om idag var tufft, borde vi vara mer konkurrenskraftiga i racet med tanke att farten under fredagen över längre körning var bättre. Vårt mål är nu att avsluta utan några incidenter. Vi vet att vår bil är tillförlitlig så kanske vi kan plocka upp några platser på grund av detta. ”

Giancarlo Fisichella (20th, Q1 – 1m 37.672s):
”Idag kändes det bättre än igår men det var ändå tufft. Vi saknar grepp aerodynamiskt, särskilt i långsamma hörn. Detta race kan vara tufft, men vi vet att det är ytterligare ett steg att komma i Bahrain så målet är att komma i mål. Vi måste ha en bra strategi och försöka göra vad vi kan. ”