Förare på presskonferensen:
Jenson Button (Brawn GP) | Timo Glock (Toyota) | Nick Heidfeld (BMW Sauber) | Kazuki Nakajima (Williams) | Adrian Sutil (Force India)
Adrian, har du haft viss erfarenhetpå den här banen.
Adrian Sutil: Ja, jag känner banan ganska väl från min tid i Formel Tre här. En mycket trevlig bana och i allmänhet en av mina favoriter. Mycket höga hastigheter. Du behöver mycket grepp här, men även med de långa raksträckorna bjuder den på bra för racing i allmänhet. Jag har haft några bra lopp här och jag är verkligen glad att vara tillbaka.
Har du sett dig omkring för att se vilka förändringar som har gjorts?
AS: Ja, jag hade promenad runt banan idag. Det är inte alltför mycket av en skillnad. Bara den första sektorn. Jag tror att de första två eller tre kurvorna är annorlunda. En ny yta och lite säkrare avkörnings områden, men jag tror att allt annat ser ganska lika ut.
Vissa säger Force India kommer återigen vara väl anpassad till denna bana, men jag trodde att det är ganska hög downforce här, inte sant?
AS: Det är hög downforce, men du behöver också en riktigt bra motor vilket är vad vi har med Mercedes. Det finns också två mycket långa raksträckor, så du behöver någon slags toppfart. Jag skulle säga att det inte är jämförbart med Spa, man har mer downforce definitivt, men jag skulle säga en blandning mellan Spa och Silverstone, så det borde passa oss mycket bättre än den förra.
Så du är ganska optimistisk?
AS: Ja.
Kazuki, berätta om pressen av att köra hemma. Jag tror att du har haft en ganska hektisk tid fram till denna grand prix redan.
Kazuki Nakajima: Tja, egentligen har det inte varit lika upptaget som förra året vilket var ganska trevligt. Jag lyckades få lite ledigt igår och jag lyckades gå till mitt hem, som var på vägen hit från Tokyo. Det finns press, men detta är bara andra gången för mig och första gången i Suzuka, så jag vet inte vad som kommer att hända. Förra året njöt jag av Japans Grand Prix och jag hade inte allt för mycket press, så förhoppningsvis är det samma i år. Eftersom det är första gången jag kör på Suzuka med en F1-bil känner jag mig ganska exalterad. Förhoppningsvis blir vädret bra men det verkar inte som att det blir så för tillfället.
Det ser inte bra ut just nu. Är att lokal kunskap?
KN: Jag har ingen särskild prognos med mig. Vi får se.
Hur mycket racing har du gjort här i andra kategorier?
KN: Jag har kört ganska mycket med F3 eller en typ av GT men det är första gången sedan 2005, så det är en lång tid och jag måste gräva i bakhuvudet för att hitta tillbaka.
Vilka är dina tankar om din framtid, om man ser till F1?
KN: För närvarande finns det inget jag kan säga faktiskt. Jag tror att det är samma för många förare. Jag tycker att situationen verkligen är svår just nu och vi måste bara vänta och se. Resultaten har inte funnits där men jag tror att mina resultat är definitivt bättre än förra året. Det har varit en del bra lopp, så jag hoppas att jag kan göra samma jobb nästa år.
Med Williams eller med ett annat lag?
KN: Ingen aning. Om jag kan stanna hos Williams skulle det vara det bästa men vi får se.
Nick, uppenbarligen var slutet på Singapore Grand Prix en besvikelse men Mario Theissen säger att det finns ganska mycket mer att komma från bilen. Håller du med om det?
Nick Heidfeld: Det är vad vi hoppas. Vi har ingen uppdatering här, men vi hade ett stort paket till Singapore. Men vår känsla är att vår bil inte är den bästa mekaniskt och troligen var det också möjligt att se på TV-bilderna. Vi studsade omkring ganska mycket trots att banan var helt nylagd. Här ska det vara mer av en normal bana och vi hoppas att vårat aero-paket passar det ganska bra, men vi märker väl.
Det är verkligen en favorit bana till dig?
NH: Ja, det har alltid varit min favorit bana. Förra året var det faktiskt Singapore och det är roligt nu, ha två av mina favoriter banor inom en vecka.
Vad är det med denna bana?
NH: Jag tycker alltid att det ganska svårt att förklara varför du tycker om en bana och varför du inte gillar en bana. Du bara kör den och får en speciell känsla. Vad är uppenbart här är att det är en relativt lång bana. Därför finns det massa olika sorts kurvor. Banan har ett fint flöde och särskilt essen är speciella. Varje varv du kommer dit, ser du fram emot det. Det är medelhöga hastigheter – definitivt mer än 200kph – och det är bara en härlig känsla om du får dem rätt.
Och om du får någon av dem fel det förstör det för resten förmodligen?
NH: Tja, det är viktigt att få första rätt eftersom det skapar en dominoeffekt. Men det är också en del av det roliga. Det är mycket svårt att få det helt rätt, så ibland rör man till det i första kurvan lite och då måste ta resten så perfekt som möjligt. Sedan tittar du på sektor tiden och vet om det fungerade eller inte.
Hur hanterar ni motor-straffet nu när du har gått över de åtta motorerna?
NH: Ja, jag är på min nionde motor nu som inte har gjort för många kilometer i Singapore. Troligtvis kommer jag att använda den här och i Brasilien och sen kommer jag att tillåtas att använda en av de äldre motorerna för Abu Dhabi, inte före det, men den kommer inte att ha många kilometer på sig heller. Jag bytte motor i senaste loppet och fick ett straff, men från och med nu tror jag att jag är i ganska gott skick.
Jenson, vi hade ett citat från dig under veckan att du pressar för att säkra titeln här. Vad är policyn?
Jenson Button: Först av allt, God eftermiddag alla. Jag ser fram emot helgen. Detta är en bana som jag har tyckt om väldigt mycket i det förflutna. Det är en mycket snabb, strömmande bana och jag tror att varje förare gillar att köra här. Men jag kommer inte till det här loppet med tanken att jag ska säkra titeln här. Det finns så många möjligheter den här helgen. Det finns fortfarande tre personer som kan utmana om mästerskapet. Jag är en av dem, och det viktigaste för mig att göra är att arbeta så hårt jag kan på fredag och lördag för att få bilen klar till kvalet och loppet och ha ett bra lopp, på samma sätt som alla dessa killar. Jag ska inte tänka på något annat.
Tror du att du har fått kvalet problemen utredda? Du hade haft problem med bakändan av bilen.
JB: Nej, i Singapore var det inte alls det. Det var mitt fel men vi försökte ett par olika saker för att hjälpa balansen i bilen under Q2 vilket troligen var fel sak att göra. Vi gjorde inte två försök med nya däck i Q2 vilket satte en hel del press på den andra körningen och jag bromsade i kurva sju och vid ungefär 280kph slog framdlen på bilen i marken och låste sig. Med två stora ”flatspots” kunde jag verkligen inte göra någon bra varvtid. Nu när vi kommer hit är jag i mycket gott skick. Jag ser fram emot helgen. Förra helgen var en mycket intressant tävling. Jag har fortfarande några blåmärken att visa efter guppen på banan. Men det var en bra helg. Vi kom tillbaka från en mycket tuff lördag och hade en bra söndag, så jag var glad. I helgen ser vädret intressant ut. Jag skulle hellre vilja se att det var torrt hela helgen, men det är vad det är och vi kommer att göra det bästa av det. Såvitt jag vet borde det vara vått imorgon och Lördag, och Söndag snarare torr än blöt.
Väderprognosen enligt Jenson Button.
JB: Ja, 27 grader, några moln på himlen och en svag motvind.
Timo, du är optimistisk när det gäller din framtid i F1? Uppenbarligen ett bra resultat förra helgen, men med alla möjliga rykten som kommer ut om din framtid. Kan du berätta den verkliga situationen?
Timo Glock: Jag tror att artiklarna efter söndagens race var det roligaste jag någonsin läst på Internet. Och att bli sparkad på lördagen efter kvalt är bara skitsnack och det är inte korrekt. Saken är att vi redan haft några diskussioner för ett par veckor sedan och vi är öppna med Toyota, Toyota är öppen medmig. Vi har möjlighet att se oss omkring och det är allt egentligen. Det finns ingenting nytt, det fanns inga diskussioner under helgen om kontrakts situationen eller något annat. Det är det enda som jag kan säga. Det finns rykten som går runt och jag tror kanske att vissa hade det lite tråkigt på lördagen och var tvungna att hitta en historia för söndagen eller efter loppet på söndag.
Självklart ett bra resultat på söndagen, kan du göra det igen här? Hur mycket press har ni fått från Toyota i deras hemma race?
TG: Pressen är normal. Jag tror att du har press på alla race. Sammantaget tycker jag att vi hade ett bra resultat i Singapore. Singapore är helt annorlunda än Suzuka, men de förbättringar som vi hade i Singapore var redan på den positiva sidan. Denna bana bör passa vår bil. Spa såg inte så illa ut för oss, och jag tror Suzuka borde vara i rätt riktning, men vi får se. De andra är starka. Jag tror Brawn och Red Bull kommer att vara starka här, McLaren också och vi får se vad BMW kan göra. Det kommer att vara tajt men jag hoppas att vi bara kan göra ett bra lopp. Det skulle vara bra för mig om det var blött, jag gillar det våta ganska mycket. Vi får se hur det går och jag ska bara försöka att kämpa så hårt som möjligt som jag gjorde i Singapore och sedan får vi se vad resultatet blir.
Du var här 2004 med Jordan, vilka andra erfarenheter har du av denna bana?
TG: Jag känner till den. Det är positivt att jag redan känner till den i vått och torrt underlag, men det var ett par år sedan och det har lagts ny yta sedan dess, så vi får se hur det går imorgon. Jag hoppas att det inte blir en tyfon som år 2004, annars ska resten vara bra.