McLaren
Heikki Kovalainen [start: 4 – mål: 6]
Jag är ganska missnöjd med dagen. Mitt race började med en svår start och det kostade mig flera placeringar under första varvet. Sedan kunde jag inte köra tillräckligt hårt under första stinten eftersom mina prime däck inte hade grepp som tillät mig attackera. Det blev bättre under andra stinten med option (de mjukare däcken), men det var för sent att ta igen den tiden jag förlorade under första delen.
Lewis Hamilton [start: 1 – bröt]
Jag hade inte den optimala strategin so jag körde verkligen hårt för att min två stoppsstrategi skulle fungera. Jag fick ut varje tiondel som var möjlig ur bilen och gjorde inga misstag, förrän sista varvet. Det är oturligt men sånt händer, det är en racing incident. Jag körde väldigt hårt på det varvet för att komma nära Jenson (Button) och använda KERS för att komma förbi honom, sedan körde jag ut ur första Lesmo och och bakändan lossna och krascha baklänges in i väggen.
Jag kan bara säga förlåt till stallet, de gjorde ett bra jobb, även om vi inte var riktigt lika snabb som Brawn idag, jag körde hårdare än någonsin så jag kan vara glad för det.
Martin Whitmarsh – Team Chef, Vodafone McLaren Mercedes
Vilken besvikelse, ingen idée att förneka att vi ahde hoppats på mer här i Monza än en sjätte plats och ett brutet lopp.
Ska man se på det positiva dock, så klarade sig Lewis (Hamilton) utan skador tack och lov, från vad som var en ganska hård smäll – helt enkelt ett resultat av hans aldrig-ge-upp attityd, hans osläckbara glöd för att kämpa till sista metrarna av varje varv. Under sista stintenkämpade han allt han kunde, vacker körning just på gränsen i ett försök att fånga Jenson (Button) för andra plats. Han körde lite för hårt och resultatet var att han förlorade bilen i utgången av första Lesmo på sista varvet. Han hade just kört ny bästa tid i första sektorn faktiskt.
Men så är en förare som Lewis, och det finns inte många som honom. Om du ger det 100% varje varv, då och då blir det 101% och resultat blir en avkörning. Men sådant är racing, och Lewis (Hamilton) är definitivt en raceförare, och vi skulle inte vilja ha honom på ett annat sätt.
Så ja vi är besvikna med våra poäng idag, såklart, men vi är också nöjda med att vår race fart var nästan jämn med Brawn och lika snabb eller snababre än alla andra.
Nu, fokuserar vi dock på Singapore, där vi tänkt vara lika konkurrenskraftiga som vi varit här på Monza i helgen.
Norbert Haug – Vice-president Mercedes-Benz Motorsport
Det är så det går ibland i motorsport. Lewis (Hamilton) körde ett utomordentligt lopp och hade farten att komma på pallen. Lewis låg på tredje plats, fem sekunder från ledaren och tog ikapp konstant när han kraschade på sista varvet, ungefär tre kilometer från mållinjen.
Heikki (Kovalainen) startade fyra och slutade på sjätte men tre poäng är naturligtvis inte den belöning Vodafone McLaren Mercedes hade önskat för idag.
Det positiva är att: som Ungern och Valencia, de senaste två racen har Lewis (Hamilton) haft farten att slåss för vinst och vi kommer att bygga på denna prestande under de sista fyra racen av säsongen.
Bra gjort av Adrian Sutil som tog sina första poäng för säsongen me en stark fjärde plats, både han och hans Force India stall gjorde ett utomordentligt jobb.
”Well done to Adrian Sutil for scoring his first points of the season with a strong drive to fourth position – both he and his Force India team did an ypperligt jobb.
Toro Rosso
Sebastien Buemi [start: 19 – bröt]
Loppet blir aldrig lätt när man startar längst bak, men jag känner att mina varvtider var bra och konsekvente, speciellt under andra stinten, så jag är hyffast glad. Från och me nu går vi till banor som är lite långsammare och mer tekniska än här, med mer downforce. Vi får se om det fungerar bättre för oss. Vissa stall har gjort bra framsteg senaste tiden, så vi måste se om vi kan stänga gapet.
Jaime Alguersuari [start: 20 – bröt]
Jag startade från depån, så jag höll mig undan all trubbel i öppningsvarvet iallafall. Efter det gick mitt race ganska bra och jag låg bakom Buemi. Men ett problem i växellådan tvingade mig att bryta. Jag hade lite andra problem under fredagen och när en helg börjar dåligt slutar den ofta dåligt också. Jag besviken att inte komma i mål, eftersom det är väldigt viktigt för mig att köra så många kilometer som möjligt i bilen.
Franz Tost – Toro Rosso Team Chef
Loppet var en bra läxa för Buemi, han kom i mål, gjorde en bra omkörning på Fisichella och, speciellt under hans andra stint på Option (mjukare) däcket, var hans prestande nivå bra. Alguersuari, hade växellåde problem, så vi tog in honom och bröt. Det positiva från helgen var att båda förarna lär sig och förbättras.
Toyota
Timo Glock [start: 16Â – mål: 11]
Det blev inte det resultat vi ville men det var åtminstone underhållande. Jag hade redan slagits med Jarno (Trulli) när jag kom iut från depån, det var ganska tight men han kom före. Sedan mot slutet kunde jag se honom försöka överta Kazuki Nakajima men han slog i kerbsen och studsade brett. Vi hade en bra kamp men höll det rent. Till slut var jag på insidan så jag vann kampen. Vi visste det inte skulle bli lätt att få mycket ur det här racet, men Singapore är en annan bana och vi kommer ha liten nya delar till på bilen så vi borde ha ett bra race.
Jarno Trulli [start: 11 – mål: 14]
Vi förväntade oss ett svårt race och det är vad vi fick. Jag låg bakom Nakajima för mesta delan av racet och jag kände att jag kunde ha gått fortare med det var svårt att köra om. Mot slutet började jag bli lite uttråkad faktiskt och jag försökte verkligen hitta en lucka. Så fort jag såg lite plats dök jag in men bromsade väldigt sent. Försöket var nästan ok men det fanns itne riktigt nog med plats och jag slog tyvärr i kerbsen och sedan hade jag en liten kamp med Timo (Glock). Det var roligt och njöt av det. Jag var hela tiden på utsidan men fortsätta slåss för det är bätre att ha lite action därute och mot slutet spelar det ingen roll oim jag är 11:e eller 14:e. Jag försökte åtminstone för annars var det ett ganska tråkigt race för min del.
Tadashi Yamashina – Toyota Team Chef
Det var ett tråkigt resultat för oss efter ett frustrerande kval men vi vissta att det skulle bli svårt för oss här. Vi bjöd på lite spännande action för fansen i alla fall när Jarno (Trulli) och Timo (Glock) kämpade mot varande i slutet, de visade sin fighting spirit. Monza är en unik bana som sätter unika krav på bilen så jag är säker på att vi kommer att vara bättre till nästa race i Singapore. Det är en helt annan sorts bana och vi ska jobba håtrt för att få till ett bättre resultat där.
Brawn GP
Rubens Barrichello [start: 5 – mål: 1]
Monza har alltid varit en bra bana för mig och det känns underbart att vinna här igen. Vi gjorde några väldigt bra beslut i helgen och det jobb vi gjorde i Fredags är anledningen till resultatet vi fått idag. Vi fick tänka strategiskt i kvalet på grund av KERS bilarna och vår en-stoppsstrategi lönade sig. Jag fick en bra start och kom före Heikki (Kovalainen) och därifrån hade jag farten vi behövde för att slå bilarna framför som gjorde två stopp. Jag vill säga ett stort tack till alla på fabriken, här på banan och Mercedes-Benz High Performance Engines i Brixworth för att ha designat, byggt och utvecklat en så underbar bil och motor. Jag kör en fantastisk bil med en fantastisk Mercedes-Benz motor och teamet gör att fantastiskt jobb. Det ska bli en bra och hälsosamt kamp om mästerskapet de kommande racen och jag ser verkligen framemot det. Två vinster på tre race är ganska bra gjort och jag ska ge mitt allt. Till slut skulle jag vilja dedikera den här vinsten till mina två söner Eduardo och Fernando som båda fyllde år denna månad.
Jenson Button [start: 6 – mål: 2]
Jag hade ett riktigt bra race idag och det är en fantastisk känsla att vara på pallen igen. Teamet och Rubens gjorde att bra jobb denna helg och grattis till Rubens (Barrichello) för hans andra vinst för säsongen. Bilen fungerade väl hela helgen och balansen var bra genom hela racet vilket betydde att jag kunde sätta in snabba varv tider när det behövdes. Strategin vi valde på lördagen för kvalet var perfekt för oss och jag kunde komma föra Heikki (Kovalainen) på första varvet vilket var viktigt för mitt lopp. Lewis (Hamilton) kämpade hårt bakom mig under sista delen av raacet men jag var säker på att jag kunde hålla honom där och det är en svår bana att köra om på även med KERS. Vi har visat att Brawn – Mercedes är en bra bil och ära till teamet för deras jobb med att förbättra bilen under de senaste månaderna. Det kommer bli ett spännande avslut på säsongen och en utmaning vi alla ser framemot.
Ross Brawn – Brawn Team Chef
Vi är alla glada och nöjda över helgens resultat efter två väldigt stabila körningarn av Rubens och Jenson för att uppnå våran fjärde dubbelseger för säsongen. Vi har mycket begåvade månniskor i stallet som har gjort det här resultatet möjligt och jag är väldigt nöjd med hur vår race helg var planerad och utförd här i Monza. Bilen fungerade väl med låg downforce och Mercedes-Benz motorn gav oss den kraft som behövdes på en snabb bana. Helgens resultat har var bra för Brawn GP men det hårda arbetet är ite över. Det är fyra viktiga race som kommer vilka kommer avgöra mästerskapet och vi kommer att vara tillbaka på fabriken i Brackley imorgon för att se framåt mot nästa utmaning i Singapore.
Ferrari
Kimi Raikkonen [start: 3 – mål: 3]
Jag är nöjd över att ha kommit på pallen än en gång, även om jag denna gång behövde en stor dos tur. Det är ett bra resultat, för mästerskapet, för oss och för fansen här i Monza. Jag fick en bra start och klarade nästan att komma förbi Hamilton, men även om jag hade gjort det skulle resultatet varit det samma i slutet. Jag är besviken att jag inte kunde slåss om vinsten, men vi hade inte nog med fart. Allt som allt, strategin vi valde innan racet var den bästa för oss. Min kamp Sutil: jag var aldrig i några problem, jag visste att jag bara var tvungen att inte göra några misstag och köra på ett sätt så att jag fick ut det mesta ur bilen. Däcken? De mjukade passade oss bättre, då vi hade det lite kämpigt med de hårdare, speciellt i början av stinten. I de kommande racen kommer vi att försöka göra vårt bästa och kanske i några kan vi slåss för vinst.
Giancarlo Fisichella [start: 14 – mål: 9]
Jag är väldigt glad med hur saker gick i mitt första race med Ferrari. I starten lyckades jag ta några positioner, sedan hade jag en svår stund med Vettel, som stängde dörren för mig i ingången av Ascari på ett sätt som, låt oss säga, var väldigt bestämt. I första delen av loppet kände jag mig väldigt bekväm med de mjukare däcken, medan jag fick kämpa lite mer med de hårdare, speciellt efter depåstoppet. Det är synd jag just missade en poängplats, me jag gjorde mitt bästa den här eftermiddagen. Jag är upprörd över att jag körde av i T3, vilket hindrade mig att vara så förberedd som jag kunde ha varit för kvalet, om jag startat lite längre upp kanske jag hade kunnat sluta i topp åtta. Från imorgonbitti kommer jag lägga all min koncentration på att förbereda för nästa race i Singapore, en bana jag också gillar väldigt mycket.
Stefano Domenicali – Ferrari Team Chef
En pall plats igen, det femte i rad, denna gång på grund av massor av tur vilket kanske inte varit med oss så mycket andra gånger. Än en gång, denna andra delen av säsongen, körde Kimi (Räikkönen) ett fantastiskt race – jag skulle faktiskt säga att han var fantastisk hela helgen. Han gjorde inga misstag , gav sitt allt och, tillsammans med teamet, fick ut det mesta av bilen.
Giancarlo hade ett bra race, missade poäng just. Hans helg växte och växte och jag är säker på att från nästa race kommerhan kunna ge stallet vad det behöver i form av poäng. Idag var vi itne snabba nog, men vi fick ändå en förare på pallen vilket är bra för moralen och jag tror gladde våra fans. Den Europeiska delen av säsongen är över och det är fortfarande fyra race kvar att åka till och försöka avsluta den här ovanliga säsongen på bästa sätt.
Chris Dyer – Ferrari Chefs Ingenjör
Vi förväntade oss lite mer vad gäller prestande, men vi är nöjda med en pallplats från Räikkönen, även om det var lite tack vare tur. Kimi körde ett otroligt lopp igen, som han alltid gjort den här delen av säsongen. Giancarlo (Fisichella) slutade just utanför poängen, men detta var i vilket fall en positiv helg för honom och vi är säkra på att han kommer göra ett viktigt bidrag till stallet under sista delen av säsongen. Vi gick för en två-stopsstrategi med Kimi (Räikkönen) och det var rätt val, med tanke på farten vi hade. Även med tanke på vår däckslitage, var det rätt val, vår bil led mer än andra av att få ut det mesta av de hårdare däcken, speciellt i de inledande varven med dem.