Italiens GP: Kommentarer från stallen efter racet [uppdaterad]

Force India

Adrian Sutil [start: 2 – mål: 4]
Det var ett bra race och bilens presterade mycket väl. I starten visste vi att det skulle vara svårt att försvara vår position mot Kimi och hans KERS knapp och sedan var jag fast bakom honom resten av loppet. Jag var riktigt snabb men jag kunde bara inte komma förbi honom då KERS hade en så stor effekt på den här banan. Vid mitt andra stopp hade jag en chans att gå om honom i depån och jag kämpade hårt men var lite sen på bromsen in i boxen. Jag tror jag måste be om ursäkt till mekanikerna för att jag körde lite långt! Men de gjorde trots det ett bra jobb. Race farten var annars mycket bra men i slutändan fungerade en stoppsstrategin bättre en två stopparen. I vilket fall vi tog många poäng och jag är riktigt, riktigt glad för min egen skull och alla i teamet på banan, fabriken och vindtunneln.

Vitantonio Liuzzi [start: 7 – bröt]
Äntligen, jag tävlar igen och gav 100%.  Vi gjorde inga misstag och allt var perfekt tills vi var i en perfekt position, men sådant är racing tyvärr. Jag hade ett ovanligt problem, växellådan började göra konstiga ljud och sedan förlorade jag drivet och kunde inte köra. Sånt är racing det var bara synd eftersom vi inte haft tillförlitlighetsproblem förrän nu, men sådant är det.  Vi kommer inte ge upp dock förrän slutet på säsongen, vi vill få massor av poäng och jag är sääker vi kommer lyckas.

Dr Vijay MallyaForce India styrelse och stallchef
Det har varit en ny bra helg för Force India. Vi tänkte en pallplats skulle vara en dröm här innan helgen, och vid slutet av racet var vi mindre än en halv sekund ifrån. Adrian körde ett fantastiskt race och förtjänade verkligen poängen. Tonio hade också nästan en perfekt start på sin Force India karriär, men tyvärr kunde vi inte leverera honom det tillförlitlighet han förtjänade. Men han har visat sig vara en stjärna och jag är säker på att han kommer få sina poäng. Vi kan öka till Singapore med gott humör nu. Vi vet att bilen är bra och med mer att komma utvecklingsväg för nästa race är vi väldigt självsäkra för att formen ska fortsätta.

Renault

Fernando Alonso [start: 8 – mål: 5]
Jag är väldigt nöjd över resultatet idag, även om KERS inte riktigt mötte mina förväntningar vid starten. I loppet hade jag bra fart,  bilen uppförde sig perfekt och vår strategi fungerade väl. Sluta på femte plats är ett bra resultat, men målet för resten av säsongen är en pallplats eller till och med vinst.

Romain Grosjean [start: 12 – mål: 15]
Jag är väldigt besviken med dagens race. Min start var väldigt dålig och jag måste försöka förstå varför. Jag hade lite kontakt i första chikanen och bilens skadades för resten av loppet, vilket gjorde saker väldigt svårt och omöjligt att ta poäng. Utmaningen nu är att fortsätta utvecklas och försöka komma närmare Fernando (Alonso) i kvalet.

Flavio BriatoreRenault stallchef
Idag hade vi en konkurrenskraftig bil och de fyra poäng Fernande (Alonso) tog är ett resultat av perfekt körning. Romain har fått värdefull erfarenhet och fortsätter att lära sig.

Pat SymondsRenault ingenjörs direktör
Båda våra bilar hade ganska ensamma race idag som ofta är fallet på Monza, speciellt med en-stoppstrategier där det inte finns många möjliga val. Fernandos race var stabilt, han körde den fart han behövde och femte platsen är den nivå av prestande vi hade. Romain fick skador på sin bil i första kurvan och däcket blev svårt skuret, vilket kompromissade prestanden i hans bil och gjorde hans jobb väldigt svårt under eftermiddagen.

Remi TaffinRenault chef för motorutveckling
Dagens resultat är ganska positivt då vi tog fyra poäng. Våra starter var inte fantastiska och det betydde att vi inte kunde komma förbi vissa bilar och slåss längre upp. Trots det, bilens prestanda var vad vi förväntade oss. Denna helg använde vi samma motor som i Spa och vi kanske använder dem igen i Singapore. Generellt har vi ingen oro över motor situationen för resten av året så vi skulle kunna använda nya eller begagnade motor för kommande racen. Vi hopas att de kommande racen tillåter oss att avsluta säsongen starkt och med en pallplats.

BMW Sauber

Nick Heidfeld [start:15 – mål: 7]
Jag är glad, det var ett bra race för mig. Komma sjua kanske inte låtar fantastiskt, men från 15 startruta var det det bästa jag kunde göra. Starten i sig var inte bra alls,  jag förlorade nästan positioner. Men sedan i första kurvan lyckades jag överta en bil på utsidan och sedan i chikanen tog jag Jarno Trulli på insidan. På varv tre komjag förbi Giancarlo Fisichella, vilket jag trodde skulle bli omöjligt eftersom han hade KERS i sin bil. När jag hamnade bakom Sebastian Vettel började jag spara bränsle. Efter vårat depåstopp var han bakom mig, och jag var åtta innan Lewis Hamilton kraschade på sista varvet och det gav mig mer poäng.

Robert Kubica [start: 13 – bröt]
Jag gjorde en bra start och var i en bra position innan första broms punkten. Jag var på vänster sida av Mark Webber. Jag antar att han inte såg mig alls. Mark tryckte ut mig på gräset medan jag bromsade. Även om jag lyckades komma tillbaka på banan, tog vi i varandra i kurva ett. I Roggia var han på utsidan och lite före mig. När vi gick in i första apex hade jag svårt att undvika honom än en gång. Det slutade med att jag skadade framvingen, jag vet itne riktigt hur det hände då det kunde ha kommit från träffen med Mark (Webber) eller att jag slog i kerben. Men jag kunde fortsätta och lyckades överta Sebastian Vettel, även med skaden på vingen. För säkerhetsskäl var vi tvungna att byta vingen några varv senare. Men en oljeläcka tvinga mig att bryta.

Mario Theissen BMW Motorsport direktör
Det var ett tufft lopp som hade ett dramatiskt slut på grund av Lewis Hamiltons krasch. Efter otur i kvalet kunde Nick (Heidfeld) göra det bästa av situationen genom att klättra från 15:e till sjunde plats. Till en början av Robert (Kubica) två platser före Nick (Heidfeld), men skadade sedan sin framvinge och blev kalled för ett depåstopp av race ledningen. Kort efter det fick han bryta pågrundav en oljeläcka i växellådan. Vår motor situation för resten av säsongen ser lite svår ut. Men vi ser framemot nästa race i Singapore före vilket vi kommer ha ett större utvecklingsprogram.

Willy RampfBMW Sauber Chefs ingenjör
Både Nick(Heidfeld) och Robert (Kubica) startade racet från ganska hopplösa positioner men kunde ta några placeringar i starten. Robert skadade sin framvinge, för säkerhetsskäl var vi tvunga att ta in honom och byta hans vinge. Några varv senare fick Robert bryta med en läckande växellåda. Nick körde hela tiden bra varvtider och unde klättra i fältet konsekvent till en åttonde plats. När allt kommer omkring är vi glada att ha tagit två poäng.

Red Bull

Sebastian Vettel [start: 9 – mål: 8]
Jag tycker vi hade en bra start och ett bra första varv, men sedan hade jag svårt att hänga med bilarna längst fram. Det största problemet idag var de första fem till tio varven då jag led av väldigt dåligt grepp, jag sladdade en massa och förlora mycket tid. Totalt sett hade vi inte farten och detta kanske inte var den bästa banan för vår bil. Till nästa race ska vi öka downforcen och kanske vi blir bättre, vi får se. Mästerskapet är inte över, vårt mål är att göra vårt bsta, vi är här för att vinna lopp och mästerskapet så vi måste fokusera på det, resten är inte i våra händer.

Mark Webber [start: 10 -  bröt]
Jag hade en hyffsad start, jag försökte hitta en bra linje genom chikanen. Jag hade Sebastian (Vettel) framför mig, så jag var ganska ren eftersom jag inte ville trassla ihop det med honom. Båda kom igenom första chikanen,jag följde Sebastian in i nästa, men hade sedan en racing incident med Robert Kubica. Det verkar som hans fram hjul var innan mitt bakre i andra chikanen, det var svårt att veta att han var där. Vi snuddae vid varandra vilket lyfte bilen en bit i luften och sedan tog nosen i skyddsräcket. Bilen var oskadd men jag kunde inte få ut den tillbaka på banan. Jag kunde inte gjort något annorlunda. Det är frustrerande att behöva bryta på grund av en så liten incident, speciellt när alla killarna har lagt ner så mycket jobb på att förbereda bilen. Det är inte det bästa för förarmästerskapet, men detta är första gången jag bryter iår. Vi kommer studsa tillbaka och göra vad vi kan i resten av loppen.

Christian HornerTeam chef
Starten var en besviklese med Mark (Webber) som knuffades ut av en BMW och Sebastian som tappade ganska mycket tid i första stinten bakom Kubica, som sedan hade en skadad framvinge. Vi hade senare tur nog att få ett poäng efter Hamiltons olycka. Tyvärr var vi inte snabba nog idag, det har varit vår sämsta prestation av året på en banan som har visat några av våra svagheter. Förhoppningsvis passar resten av banorna vår bil bättre.

Fabrice Lom Renault Huvudsaklig Ingenjör, Ban Support
Vilken besvikelse till resultat. Att bara få ett poäng och en brytning är verkligen dåligt för oss. Brawn tog en dubbelseger, så grattis till dem, men vårat resultat är svårt att svälja. Det kommer bli väldigt tufft i båda mästerskapen för oss, men vi ger inte upp vi har fortfarande fyra race där vi kan slåss.

Williams

Kazuki Nakajima [start: 17 – mål: 10]
Vi avslutade på en bra position idag med tanke på vår kval prestande. Jag klarade att ta några positioner i de första kurvorna och det gjorde en stor skillnad. Race farten var inte nog men vi fick in några bra varv och jag tycker det var bra att hålla Glock bakom mig även om han körde längre än mig. Jag tror vi måste hitta mer fart ur bilen men Singapore borde vara ett bra race för oss.

Nico Rosberg [start: 18 – mål: 16]
Detta var en dålig helg för stallet.  För det första, vi saknade fart från första träningen, och hade flera problem under racet också. Jag hade ett bra första varv ohc jag tog fyra positioner passerande folk höger och vänster. Sedan träffades jag i vänstra framhjulet av skrot och bilen kändes väldigt annorlunda, med massor av understyrt så jag antog att jag hade en punktering och bad om att få göra et depåstopp. Men det var aero-balansen som var grovt äventyrad och förstörde greppet, och detta var bara starten på en jobbig eftermiddag. Dagen är en att glömma, tror jag, och vi måste se framåt mot nästa race som borde vara bra.

Patrick HeadWilliams Chefs Ingenjör
Kazuki gjorde ett bra jobb idag, med start från 17:e plats och kom i mål som 10:e, speciellt då han hade skada i karossen men hade också ett problem med bränsle trycket, vilket kostade honom lite kraft. Nico hade flera problem idag som orksakade flera oplanerade depåstopp. Även om Kazuki (Nakajima) ligger vi inte allt för dåligt med tanke på poängen och var vi vill ligga.

mer på del 2 (McLaren, Ferrari, Brawn, Toyota, Toro Rosso)