Intervju: Nico Rosberg & Kazuki Nakajima

Vad har du för förväntningar från stallet den här säsongen?
NR: Regel förändringarna är en fantastisk sak för oss. Vi har börjat från noll och kommer med massor av nya innovativa idéer. När du får en helt ny uppsättning regler att arbeta utifrån ger det dig verkligen en möjlighet att gå och göra något speciellt. Du måste vara påhittig. Vi har många bra människor i våra aerodynamik och design avdelningar och jag har en hel del tro på deras förmåga. Som ett riktigt starkt team i allmänhet är detta ett utmärkt tillfälle för alla på Williams att visa vad vi kan göra.

KN: Jag håller med om Nico’s kommentarer om att regel ändringar är ett bra tillfälle för oss. Det är för tidigt att räkna ut var alla är, vi måste vänta tills vi kommer till Melbourne för att se hur alla ligger till, men teamet har gjort ett bra jobb över vintern och det är definitivt en positiv atmosfär på fabriken , så jag ser fram emot den nya säsongen.

Hur annorlunda är årets bilar mot fjolårets?
NR: Kör mässigt, är årets bilar inte särskilt annorlunda. Vad har ändrats är balansen i bilen. I förhållande till förra året, vi upplever mer överstyrning i kurvor med låg hastighet och det är en av de viktigaste sakerna som kommer att göra en skillnad på varvtiderna. Så om du kan få mer grepp i hörnen, och du kommer att behöva anpassa din körningsstil att uppnå detta, då är det där du kommer att ta igen tiden.

KN: Det finns också en skillnad i cockpit med KERS knappen och den justerbara främre vinge flik-knappen. Vi kan ändra vingen från mellan 0 ° och 6 ° och som verkligen kommer att hjälpa till när vi ligger efter en annan bil. Det är en mycket intressant och användbar enhet.

Kan du tala om hur det är att vara bakom ratten nu – hur mycket mer hjärn kapacitet behöver du under ett varv med alla nya kontroller till ert förfogande?
NR: Ändringarna i cockpit är en av de största förändringarna för förarna det här året. Vi har mycket mer att göra nu. Du kan använda KERS knappen varje varv så det ger chaufförerna en hel del att tänka på. Sedan finns det även knappar för diffen, bromsbalansen, vingen, radion, drycken – det är mycket som händer! I min fars bil, i stallets museum, finns det ratten och växelspaken, That’s it!

Med de främre vingarna betydligt större i år, kommer ni att vara mer försiktig?
KN: Jag tror bara att vi måste vänja oss vid skillnaden. Vi måste vara lite mer försiktiga i de första tävlingarna medan vi gör det, men jag är säker på att alla kommer att vänja sig vid dem ganska snabbt.

Williams är ett team med en lång historia, men har inte lyckats prestera på top under ett par år. Känner du trycket?
NR
: Jag känner det, naturligtvis. Det är ett stall som verkligen andas racing. Det är fantastiskt att varje person i fabriken, oavsett roll, lägger ner så mycket möda på att vad de än gör. Allas förväntningar är så höga och personliga förväntningarna i synnerhet. När de inte vinner, kan du verkligen känna på platsen.

Nico Rosberg, at&t Williams F1
Nico Rosberg, at&t Williams F1

Nico, vad har du för mål med årets säsong?
NR:
För mig är detta ett avgörande år. Jag vill ha framgång, det är vad jag kör för. Senast 2010 vill jag vara i en vinnande bil och jag hoppas verkligen att kan vara med Williams. Det skulle vara fantastiskt att vara en del av ett framgångsrikt Williams team.

Nico, ditt kontrakt går ut i slutet av detta år, någon kommentar om det?
NR: Jag kan inte tänka på mitt kontrakt för tillfället. Jag vill koncentrera mig på den säsong som väntar. Just nu är jag också helt fascinerad av all den nya tekniken så det är förståeligt att det tar upp all min uppmärksamhet.

Nico, det är klart du är otålig för framgång. Känner du att du borde vara högre upp i fältet?
NR: Det är bara så det är. Vissa förare kommer till toppen snabbare än andra. Och det finns en del tur i det och att få rätt bil vid rätt tidpunkt.

Har du någonsin ifrågasatt din förmåga?
NR: Det är ingen lätt sak att komma till en race bana, köra så fort du kan och fortfarande ha känslan du kommer ingenstans. Att veta hur man ska hantera det och få det bästa av vad du har är en viktig inlärningskurva. Mitt mål är tydligt och jag ska ge mitt allt för att komma dit så snart som möjligt.

Kazuki Nakajima, at&t Williams F1
Kazuki Nakajima, at&t Williams F1

Kazuki, du är den enda japanska föraren i start fältet och du har nu ett år under bältet. Vilka är dina mål för 2009?
KN: Det här är ett viktigt år för mig också . Det är för tidigt att prata om bilen och vart vi ligger prestanda mässigt, så jag är verkligen koncentrerad på mig själv och att se till att jag förbereder mig så gott jag kan. Jag lärde mig en hel del förra året och jag kommer att utnyttja den erfarenheten i år. Mina viktigaste mål kommer i synnerhet att vara race konsekvens och att få en djupare förståelse för både bilen och banorna.

Chansen att få bra resultat i Formula One är som bekant svårt. Vad lärde du dig av dina erfarenheter förra året?
NR: Det viktigaste är att lära av de misstag du gör och framsteg. Jag hade fyra möjligheter för ett bra resultat förra året, två lyckades och två inte. Den enda som verkligen gjorde mig frustrerad var Monaco, förutsättningarna var svåra och jag ställde till det.

Kommer du med några nya alement till din strategi i år?
NR: Jag är alltid ute efter att få ut det bästa ur mig i min träning för att bli den bästa möjliga racing föraren. Fitness har alltid varit en viktig fråga i Formel Ett och aldrig mer än i år och med införandet av KERS. På grund av den extra vikt KERS lägger på bilen, har jag koncentrerat mig på min vikt mer än någonsin under denna vinter. Jag skulle inte sätta en siffra på hur många kilo jag har förlorat, men jag har varit ganska strikt med min mat och varit försiktig med hur mycket viktträning jag har gjort för att jag inte bygga för mycket.

Vilka är de viktigaste kraven för att bli en bra Racerförare?
NR: intelligens, medvetenhet, snabba tänkt, positivitet och förmåga att köra bil kreativt är viktiga. Talang är det viktigaste dock och nyckeln till det är bra ögon-hand koordination och förståelse för det snabbaste sättet att ta sig från A till B. Det är en förmåga.

Hur mycket tid spenderar du på fabriken och är det viktig för dig?
NR: Jag bor i Monaco så jag är förmodligen där en gång i månaden. Eftersom jag inte komma över så mycket som jag vill, försöka jag alltid göra det till ett långt besök. När jag kommit över, försöker jag kommer ta tid att vandra runt och träffa alla. Varje gång som jag har gjort det nyligen verkar det finnas en god stämning runt på platsen, som är bra eftersom det ger mig en rejäl skjuts för när jag går ut på banan.

KN: Jag bor i Oxford, så jag tillbringar mycket tid på fabriken. Främst kommer jag dit för att umgås med mina ingenjörer och använda simulatorn, som är viktigare än någonsin nu med test restriktionerna. Under de senaste två veckorna har jag varit på Williams ganska vardagligt så, som svar på din fråga, mycket! Och, precis som Nico, känner jag också den positiva stämningen i fabriken.

Hur användbart är simulatorn?
KN: Vi har alla banor ladddade i vår simulator så jag lägger ner en massa tid på att förbereda mig för Australien och Malaysia, som är bra att kunna göra. Det gjordes lite arbete på den över vintern för att justera för de nya reglerna, men nu är den nästan identisk med bilen på banan så jag använder det för set-up och race simuleringar.

Williams har haft en tuff vinter med nuvarande ekonomiska situation. Och nyheterna om RBS måste vara en besvikelse för stallet?
NR: RBS kontraktet löper ut i slutet av 2010 i vilket fall så jag förstår inte riktigt vad problemet är. Den goda nyheten är att vi fortfarande har två år med en mycket bra partner. Det är en sak med Formerl Ett, sponsorer kommer och går och vi har alltid hittat nya. Det är olyckligt, men det är inte ett stort bekymmer för stallet. Williams ekonomi är sunt just nu. Det var den innan regel ändringarna och är nog mer så nu, så det är inga problem på det området.

Kazuki, hur känns det att Honda lämnar sporten?
KN: För japanska Formel Ett fans, är det en verklig skam. Vi kommer alla att sakna Honda eftersom de har nått så stor framgång i idrott. Men jag tror att på grund av deras nuvarande situation var deras tillbakadragande oundviklig. De kan alltid komma tillbaka ändå.

Vad ska du göra med alla de extra dagar du har nu när du inte kan testa mellan racen?
NR: Jag har ansökt till universitetet! Nej, bara skojar! Jag kom till denna sport eftersom jag ville köra racerbilar och det roliga är att det är den minsta delen av mitt jobb!

KN: Jag ska vara i simulatorn så mycket jag kan!

original artikel: Nico & Kazuki interview