Intervju: Max Mosley om nya budget taket

Den 17 mars, enades World Motor Sport Council om ett radikalt tillägg till de nuvarande Formel Ett tekniska föreskrifterna att träda i kraft 2010. Syftet är att göra det lättare för nya stall att komma in och även att låta befintliga stall att delta på betydligt mindre budgetar om de så önskar.

Den nya strategin ger teamen ett val. De kan antingen köra under nuvarande tekniska föreskrifter (som ändrats i samråd med FOTA) eller ha större teknisk frihet, men bli föremål för ett strängt och strikt budgettak.

I huvudsak är detta ett val mellan (i) den nuvarande friheten att spendera och fortsatt rättelse efter befintliga tekniska begränsningar och (ii) en ny grad av frihet att förnya tekniskt men med en mycket begränsad budget. De tekniska friheter som ges till lågbudget stallen kommer att justeras med jämna mellanrum för att hålla deras medianplan i prestanda nivå med medianplanet med de andra stallen, utan budget begränsning. Reglerna för ”obegränsade-utgifter” stallen kommer att vara stabil och fast.

Vad är budgeten siffran?

Max Mosley: Preliminärt kommer det att vara 30 miljoner pund per två-bil stall per säsong (för närvarande € 33m eller $ 42m).

Hur kan man möjligen driva et Formula One stall för denna summa av pengar?

MM: Det har noga kostnadsberäknats. Bilarna kommer att vara betydligt mindre raffinerade i detalj, eftersom stallen inte kommer att kunna spendera enorma summor på minut fördelar (till exempel $1200 på en hjulmutter som används endast en gång), men från läktaren eller i TV kommer de inte se eller låta mindre ”Formula One” än de nuvarande, extremt dyra bilarna. De kommer också att vara mer intressanta för de tekniskt sinnade pågrund av de speceilla reglerna som gör det möjligt för dem att konkurrera mot stallen med mycket större budget. Och glöm inte att 30 miljoner pund är fortfarande en massa pengar i den verkliga världen.

Men budgeten är inte ”Formula One”, vad sägs om Formel Etts DNA?

MM: Keith Duckworth sa en gång ”en ingenjör är någon som kan göra för en dollar vad någon idiot kan göra för ett hundra dollar”. Dessa regler kommer att uppmuntra till smart ingenjörsskap – framgången kommer komma till stallen med de bästa idéerna, inte bara de stall med mest pengar.

Vad innehåller/ingår i taket?

MM: Allt utom ’husbilen’ (om stallet har en) och eventuella böter som FIA kan utfärda. Alla kostnader kommer att ingå, även lönerna för förare och team chefen. Om stallet är lönsamt, kan de betala en utdelning till aktieägarna, som mycket väl kan inkludera en chef ingenjör, team chef eller ens en förare. Men vi skulle se till att laget verkligen gjort tillräckliga vinster för att täcka utdelning.

Hur kan ni kolla det? Kommer det inte att finnas massa ”under bordet” betalningar och undvikande gester?

MM: Vi gick in i allt detta mycket noggrant för en tid sedan. Vi konsulterade revisorer från Deloitte & Touche samt finansiella experter från den nuvarande stallen. De allra flesta betalningar kan spåras och alla förmåner kan värderas. Vi hade ett antal möten. Det blev uppenbart att vi kunde göra det. Problemet var för de nuvarande stallen att komma överens om en siffra. Även, de flesta ville ha en massa undantag, som mark och byggnader, stallchefens lön och förare. Vi behöver också rätt att utföra mycket påträngande revisioner och införa hårda straff för överspendering av budgetten. Men dessa problem kommer inte uatt ppstå, eftersom varje stall kommer nu att kunna välja om de ska köra eller inte under budgettaket.

Hur blir det med motorn?

MM: Motorn kommer att följa gällande regler, förutom att det inte blir någon varv begränsning och ingen fryst utveckling. Men hela motorns utgifter kommer att komma ur budgetten. Om motorn har levererats av en extern kommersiell enhet eller ett annat stall, måste vi vara klara över att det inte finns någon dold subvention. Om ett stall har sin egen motor, kommer vi att kontrollera den totala kostnaden, precis som vi kommer göra med resten av bilen. Den nuvarande regeln som begränsar tillverkare att leverera motorer till ett kompletterande team kommer att finnas kvar.

Men detta måste gå i motsatt riktning till era kostnads nedskärningar?

MM: Nej. Om ett stalls totala utgifter är begränsade, så är de pengarna som sparade så att detaljerad reglering som syftar till att spara kostnader inom vissa områden inte längre behövs. Ett stall skulle kunna spendera 20 miljoner pund om året på sin motor, men skulle då endast ha £10 miljoner kvar för allt annat. Det skulle förmodligen inte vara konkurrenskraftigt. Samma sak gäller för andra restriktioner som kommer att sopas undan för kostnadsbegränsade stall såsom gränser för vindtunnelprovning, tester, exotiska material eller jätte datorer (naturligtvis under gällande säkerhetskrav). De kan även lägga på privata jetplan och lyxhotell. Men vad de spenderar måste komma ut från 30 miljoner pund.

Vilka tekniska och andra friheter kommer kostnadsbegränsade stallen ha som inte är tillgängliga för de andra stallen?

MM: En annan (men standard) under kropp, rörliga vingar, ingen motor varvs begränsning, ingen begränsning på antalet eller typen av uppdateringar, inte homologation krav, inga begränsningar för material, testning, simulatorer, vindtunnlar och så vidare – de flesta av de kostnadsbesparande åtgärder som införts under de senaste åren kommer inte att gälla för dessa grupper. Men åtgärder för att spara pengar under race helgen, såsom förbud mot tankning och lördagens parc ferme, kommer att gälla för båda typerna av stall. Vi har också funderat på en mycket större kapacitets KERS för budget stallen. Men allt detta måste omfattas av de 30 miljoner pund – inga undantag och inga gratis eller subventionerad utomstående hjälp. Allt som levereras av en annat stall eller en extern leverantör kommer att inkluderas till sin fulla kommersiella kostnad med undantag för varor som levereras till alla stall till subventionerat pris under ensam leverantörs kontrakt som förhandlats fram av FIA (t.ex. däck), som gör det möjligt för alla stall att dra lika stor nytta av minskade kostnader.

Men är inte det orättvist? Med en speciellt utformad underkropp och rörliga vingar, kommer inte dessa bilar ha en orättvis fördel?

MM: Nej, vi kommer att se till att dessa fördelar inte gör mer än balansera nackdelar budget stallen kommer att få på grund av sin mycket begränsade budget. Som sagt, vi kommer att balansera medianplan i prestanda genom att justera kostnadbegränsade bilarna om det skulle behövas. De andra bilar kommer att ha fasta tekniska föreskrifter i gengäld, som vi förstår FOTA har för avsikt att lämna garantier för fortsatt deltagande fram till 2012, underskrivet av de stora biltillverkarna. FIA har mycket erfarenhet av prestanda justering och likvärdighet.

Kan ett stall använda standard KERS som förslaget av FOTA?

MM: De kan, men det skulle behöva komma ur de 30 miljoner pund. Vi är inte förtjusta i tanken på en standard KERS, eftersom detta är ett område där Formula One kan vara innovativ på ett sätt som är relevant för standard bilar. Men ingenting i våra nuvarande regler stoppar stallen från att komma överens över parametrar för KERS om de vill, eftersom KERS är inte obligatorisk. Kanske kommer de kostnadsbegränsade stallen med innovationer inom detta område, trots deras begränsade budgetar.

Skulle en kostnadsbegränsad bil kunna vinna ett race eller ens mästerskapet?

MM: Det finns ingen anledning till att det inte kan vinna tävlingar. Den massiva och välorganiserade icke kostnadsbegränsade stallet kanske är sannolikare att göra ett bättre jobb för att förbereda för race. De kommer att ha de dyraste race ingenjörenar och taktikerna för att inte nämna högst tjänande förarna. Men racing är (och bör vara) oförutsägbart.

Hur är det med saker ni inte tänkt på?

MM: Vi kommer att ha en ”catch-all” bestämmelse för kostnadsbegränsade stall som gör det möjligt för oss att stoppa något som strider mot anda av budgettaket och göra det möjligt för oss att besluta enhälligt i oförutsedda problem. De kostnadsbegränsade stallen kommer dock att dra nytta av absolut stabila tekniska regler. Regel stabilitet är en del av de ovan nämnda överenskommelse som FOTA håller på att ordna med de stora biltillverkarna.

Nog måste med, FOTA stallens minskade utgifter med 50% under 2010 och ytterligare nedskärningar på gång för 2011, allt detta vara onödigt?

MM: Tillbaka i december när vi mötte stallen i Monaco, skulle vi ha hållt med. Men den globala ekonomiska krisen har försämrats mycket kraftigt sedan dess. Ingen kan säga att situationen inte kommer att försämras ytterligare under de kommande månaderna. Om detta händer kan vi förlora andra tillverkare eller till och med oberoende stall, trots deras bästa avsikter. Om vi väntar och det blir värre kommer det att vara för sent. Omvänt, om de ekonomiska förhållandena plötsligt förbättras, kommer vi åtminstone ha en del nytt blod i Formula One. Det är naturligtvis FIAs skyldighet att försöka planera för det värsta, istället för att bara hoppas på det bästa.

När kommer ni att offentliggöra detaljerade föreskrifter?

MM: Strax efter World Motor Sport Council mötet den 17 mars.

När kommer stallen kunna komma in?

MM: Så snart föreskrifterna publicerats.

Men FOTA har ännu inte slutfört sina detaljerade förslag.

MM: Vi kan inte vänta, för nya stall som vill med till 2010 Mästerskapet måste börja arbeta omedelbart. FOTA har redan har gett oss sina viktigaste idéer, vi förstår att de utelämnade frågorna är mindre. Dessutom, under förutsättning att de uppfyller alla tillämpliga lagar, regler och förordningar och följer andan för idrottslig konkurrens, finns det inget som hindrar vissa FOTA medlemmar att komma överens sinsemellan för att följa vissa regler och konventioner som inte påverkar någon annan.

Vad kommer ni göra om ni får in fler seriösa ansökningar än det finns platser?

MM: Vi kommer att be World Motor Sport Council att komma överens om att öka möjligheten för antalet stall att delta (för närvarande 12) under förutsättning att kommittén är övertygad om att ban säkerheten har utvecklats till den punkt där detta inte skulle innebära några säkerhetsproblem. Varje team som ansöker måste också försäkra oss om att de har en källa för en motor och växellåda.

Är ni inte rädda att sponsorerna kommer att minska sina utbetalningar om de vet att stallen kostar mindre att köra?

MM: Nej. Sponsorer betalar vad varumärks exponeringen är värt för dem. Konkurrenterna inom idrotter som tennis eller golf tjäna stora summor trots att deras kostnader är minimal jämfört med Formel Etts. Sponsorer i det nuvarande klimatet är mer benägna att dra sig tillbaka pågrundav uppenbar slöseri än med ett budgettak.

Kommer kostnadsbegränsade stallen att få poäng och vara berättigade till stöd från FOM på samma villkor som de andra stallen?

MM: Ja, kostnadsbegränsade stallen och förare kommer att delta fullt ut i FIA Formula One World Championship. Vi förstår att FOM kommer att betala kostnadsbegränsade stall på samma basis som andra stall och kommer också att ge 10 miljoner dollar plus standard transport paketet för det 11: e och 12: e stallet som startar 2010.