hoppa till: Scuderia Ferrari – Sauber Motorsport – Toro Rosso – Williams F1
Scuderia Ferrari
Fernando Alonso
”Vi visste långt innan Hockenheim att vår bil var mycket mer konkurrenskraftig och det var det som gjorde mig så självsäker. Nu måste vi fortsätta i samma riktning, med start denna helg i Budapest. Hungaroring är en speciell bana för mig. Det var här jag vann mitt första F1 lopp 2003 och hade pole-position förra året. Ser man tillbaka 24 Augusti sju år sen, så kommer jag faktiskt inte ihåg så mycket av händelserna, eftersom att det var så känslosamt har jag ett minne av att allt gick väldigt snabbt. Det skulle vara skönt att återuppleva den erfarenheten denna helg bakom ratten i en Ferrari.
Banan kan nästan beskrivas som en go-kart bana för Formel 1 bilar. Kurvorna följer varandra från ena till andra, så det finns ingenstans att slappna av och det är absolut vitalt att ha en bil som klarar av alla gupp och kan hantera kerbsen. Från en fysisk och mental synvinkel är det en ganska krävande bana, så det är viktigt att inte vara för ivrig eller överköra eftersom minsta misstag kan kosta dyrt, speciellt i kvalet. Det bästa är att försöka fokusera och koncentrera på sitt eget jobb, försöka få till en perfekt helg, ett steg i taget. Det är vad vi planerar att göra med start Torsdag. Jag har redan sagt det flera gånger, det är fortfarande långt kvar i mästerskapet.”
Felipe Massa
”Det kommer bli en väldigt helg för mig att återvända till Budapest, för skäl vi alla kan förstå, det var här jag skadade mig allvarligt ett år sen när en fjädring från en annan bil träffade mitt huvud under Q2 på Lördags eftermiddagen. Mitt första möte, när jag kommer till Hungaroring, kommer vara med alla marshals och läkar personalen vilka gjorde ett väldigt bra jobb att få ur mig säkert ur bilen. Jag vill tacka dessa människor, med vilka jag känner ett speciellt band. Jag var tvungen att stanna kvar på sjukhuset en vecka efter olyckan och lärde känna personalen, som alls behandlade mig så väl och ett ovanligt resultat av det hela är att jag nu har många fler fans i Ungern.
Ganska ofta i år, på presskonferenser på banan, frågar journalister mig om jag känner att jag är tilbaka till mitt gamla jag och om jag kör lika bra som förut och mitt svar är alltid det samma: ja, vad gäller mitt jobb, har absolut inget förändrats. Men som person, förändrade olyckan mig. Den fick mig att värdesätta livet mer än förut och jag uppskattar de små vanliga sakerna i livet tio gånger mer och den har satt mitt liv och min hälsa i perspektiv. Att inte ta något för givet och inte bara för mig, utan livet generellt och vad det betyder för alla. Jag vet vad det betyder nu och jag är mycket mer mogen som människa. Däremot, på en professionell nivå har inget förändrats, för ner du drar ner visiret och kör ut på race banan, gör man allt precis som förut utan att tänka på olyckan.
I Tyskland fick vi till ett fantastiskt resultat för stallet och om folk undrade varför Ferrari flera veckor innan envisades med att säga att F10 har förbättrats avsevärt, fick de sitt svar i Hockenheim. Men det betyder inte att vi rullar tummarna, därför att det kommer ännu fler uppgraderingar denna helg och resultat förra helgen är motivation för alla i stallet att fortsätta kämpa ännu hårdare för att fortsätta på framgången race för race. Det finns fler anledningar att vara positiv denna helg, bland annat det faktum att Bridgestone kommer med SUper-Soft och Medium däcken som alltid har passat F10 väldigt bra, så kanske kan vi ha ännu ett konkurrenskraftigt lopp.
Under året har vi sett att flera stalls prestanda har varit väldigt beroende av banans karaktär, med undantag för Red Bull, som varit konkurrenskraftiga överallt. Så vi får se hur det blir på Hungaroring. Personligen har jag aldrig haft bra resultat på den här banan, men det har varit på grund av omständigheter, för jag gillar verkligen att köra här. 2008 till exempel, senast jag faktiskt tävlade här, ledda jag under 60 varv tills min motor gav upp. Allt som allt finns det många skäl till varför jag verkligen ser framemot att komma tillbaka till Budapest om några dagar.”
Sauber Motorsport
Pedro de la Rosa
”Budapest är en av mina favoriter därför att jag tagit min första och, hittills, enda pallplats där. Det var 2006 när jag kom på andra plats. Staden är väldigt intressant och erbjuder en hel del. Arkitekturen i broarna, husen och slotten är bara vacker. När jag var testförare brukade jag gå ut och springa längs floden på Lördagar efter kvalet. Man kan känna all historik, men samtidigt är staden väldigt levande. Det påminner mig om Spanien på ett sätt. Jag skulle vilja beskriva banan som den permanenta versionen av Monacos gatubana. Man behöver maximalt med downforce och en bra bil i långsamma kurvor, medan effektivitet är mindre viktigt. Det är en trevlig bana men väldigt hård på förarna, speciellt när det är varmt, vilket har varit fallet ganska ofta under race helger.
Det kanske inte är den bästa banan för vår bil, men vi har förbättrat den avsevärt för långsamma kurvor och vi har också bevisat att om vi avslutar lopp kan vi slåss för poäng.”
Kamui Kobayashi
”Jag har bra minnen från Hungaroring. Även om jag inte uppnått så bra resultat där, jag gillar att köra på banan. De är trevlig och spännande, och jag tycker verkligen om staden, speciellt restaurangerna vid floden. Banan har också en bra tradition och trevlig atmosfär. Den är väldigt smal och krokig, vilket kan bli tufft för oss i år. Omkörningar är väldigt svårt på banan och därför beror våra chanser på Hungaroring väldigt mycket på om ohc hur mycket vi kan förbättra vår kval prestanda.”
Scuderia Toro Rosso
Jaime Alguersuari
”Förra årets Ungernska GP var min debut i Formel 1 och vad jag minns bäst är faktiskt att komma i mål, därför att det var det tuffaste jag någonsin åstadkommit. Det var riktigt skoj på ett sätt, därför att jag inte brydde mig om varv tider eller min position, jag körde bara bilen. Det var en fantastisk helg och hade inte förväntat mig att avsluta loppet, eftersom Hungaroring är väldigt krävande fysiskt utan några raksträckor och många kurvor så det finns ingenstans att slappna av och hämta andan och ett år sen var jag inte i riktigt den fysiska form som krävs av en Grand Prix förare. Jag ser framemot att komma tillbaka dit den här gången, jag var så oerfaren förra året att det ska bli intressant och se banan igen med ett år av F1 under bältet.”
Sebastien Buemi
”Det är en ovanlig och smal banan vilken liknar Monaco en del, förutom att den inte är i en stad, eftersom man kör med mycket downforce. Maximal fart är inte så viktigt då man vill ha downforce i kurvorna. Det är alltid livligt på banan, då det alltid är en stor publik på plats och vi gillar det. Till det är Budapest en fantastisk stad. Jag gillar verkligen att köra här även om banans yta är väldigt ojämn, vilket gör den fysiskt tuff. Men det är ett roligt race eftersom vi bara har den här typen av banan en gång om året, även om det för racing i sig kan vara lite jobbigt utan några riktiga raksträckor och vänster, höger, vänster, höger kombinations kurvor hela tiden så det finns ingen chans att få slipstream bakom en annan bil för att komma förbi.”
Williams F1
Rubens Barrichello
”Jag gillar Hungaroring och jag har vunnit där förut. Självklart är det mest kritiska att du får att bra kval för att ha ett bra race. Banan kräver en helt annorlunda set-up och banans yta är väldigt guppig. Vi hoppas på att bära med vår momentum till Ungern. Det är inte så att vi hade ett dåligt race förra helgen, det är bara det att rytmen och farten hos alla andra är ganska lika, men vi hamnade i en dålig position på banan efter starten. Jag är säker på att vi fortfarande har farten, vi måste bara jobba hårt i Budapest för att se till att vi är längst fram i gruppen vi är i.”
Nico Hulkenberg, Williams
”Vi har sett att vi är ganska konkurrenskraftiga i kvalet i den grupp av stall som vi slåss i, Renault, Mercedes och Sauber. Ungern sätter stort fokus på kvalet också, så jag hoppas vi kan klara av ett bra jobb på Lördag och kommer före i denna grupp då det skulle sätta oss i en bra position för loppet på Söndag. Jag vann på Hungaroring förra året i GP2, så jag känner mig bekväm med banan även om loppet definieras av mängden av kurvor och den höga temperaturen, vilket gör att det är ett fysisk prov. Jag känner mig väldigt positiv inför helgen framför oss.”