Den sjunde omgången i Formel 1-VM äger rum på Istanbul Park Circuit, strax utanför den Turkiska staden. Ett relativt ny plats, som är ett race Scuderia Ferrari Marlboro ser fram emot, med tanke på att the Prancing Horse har varit först förbi den rutiga flaggan tre gånger av totalt av fem Turkiska Grand Prix som hållits hittills.
De vinsterna var resultatet av ett hat-trick för Felipe Massa, med på varandra följande segrar från 2006 till 2008. Fernando Alonso har också varit en frekvent besökare på pallen här och kom tvåa 2005 och 2006, med en tredje plats under 2007.
De logistiska utmaningar som alla stallen mött med den mycket täta tidtabellen i början av den Europeiska säsongen, med det Spanska och Monacos Grand Prix helgen efter varann, har inte upphört än. Trots att det turkiska evenemanget anses som en del av den Europeiska delen av mästerskapet och paddocken har alla de husbilar och lastbilar som används i samband med denna del av kalendern, är avståndet till Istanbul från Maranello och även från alla andra stalls baser mycket lång, så den mest effektiva metoden att komma dit är till sjöss med transport från hamnen i Trieste på Italiens östkust, som lämnade landet i lördags, ett par dagar tidigare än vanligt.
Uppgiften att förbereda för nästa race måste också passas in i en kort tidsperiod eftersom nästa utmaning är att, i år, är nästa runda utanför Europa, i Kanada. All utrustning kommer att vara tillbaka i Maranello på onsdagen efter Turkiets Grand Prix och bara två dagar senare, kommer bilarna och utrustningen vara på ett flyg på väg till Montreal, för att ansluta sig till icke-teknisk utrustning som skickades till sjöss ett antal veckor sedan. Först efter loppet i Quebec kommer logistikavdelning kunna få en andningspaus. Åtminstone verkar den isländska vulkanen, som stört så många F1 resplaner, bete sig för närvarande!
Efter att ha valt att inte köra det nya systemet på bakre vingen på Monacos långsamma gatubana, kommer enheten att göra återkomst i Turkiet och fredagens friaträning kommer att användas för att utvärdera ett nytt förvaltningssystem för denna vinge, även om dess faktiska struktur kvarstår oförändrad . Syftet med förändringen är att göra det mer användarvänligt för förarna. Vanligtvis bör egenskaperna på banan, som går moturs, passa bilen bra.
Bridgestone kommer med sitt mjuka och hårda däck, som i teorin inte har varit bäst lämpade för F10, men mycket arbete har gjorts på detta område för att förbättra situationen och göra bilen konkurrenskraftig oavsett vilka däck val som finns. Man kan också förvänta sig högre temperaturer i helgen än vad som var fallet i Barcelona, sista gången denna kombination av däck användes.
Den 5,338 km långa banan anses vara en av de mest utmanande av den nya generationen banor som erbjuder en bra blandning av låg, medel och hög hastighets kurvor med ett par äkta omkörnings möjligheter. Den kurva som sticker ut är Kurva 8, som faktiskt är fyra vänster hands kurvor i ett. Den laterala G-krafter i den här utmanande kurvan är förmodligen de högsta förarna erfar någonstans på F1 kalendern, med det faktum att banan är motsols lägger en extra belastning på nackmusklerna, som är mer vana att gå tvärtom.
Dessutom kommer årets tankningsförbud innebära en kamp med en mycket tung bil genom svängen i öppnings stadiet av det 58 varv långa loppet. Oavsett det slutliga resultatet för Felipe och Fernando, kommer 2010 Turkiets Grand Prix att bli en mycket speciell dag att skriva in i Ferraris historiebok eftersom denna söndagens tävling kommer att vara 800:e Formel 1 Grand Prixet där en Prancing Horse bil har deltagit, den första var 1950 års Monacos Grand Prix.
Video-Intervju med Felipe Massa inför Turkiet [ferraris hemsida]