inför: Spaniens GP fler förarcitat. Ferrari, Renault, Force

Kimi Räikkönen, Ferrari
(2008 kval – 1:a, race – 1:a )
”Det är lite mer än ett år sedan som jag vann mitt senaste Formel Ett race. I Barcelona hade jag min bästa helg med Ferrari under 2008 : pole position, seger och snabbaste varv. Sedan jag kom väldigt nära flera gånger – jag tänker på Magny-Cours, Montreal och Spa – men av en eller annan anledning kunde jag aldrig klara det. Med detta sagt, en förare förlorar aldrig lusten att vinna och jag vill ha den känslan tillbaka så snart som möjligt. ”
”Efter fyra tävlingar utanför Europa det är alltid trevligt att komma tillbaka till den gamla världen. Dessutom gillar jag verkligen Circuit de Catalunya, bland annat för att jag redan har vunnit två gånger här under min karriär. Jag blev glad av nyheten från stallet att första tecknen från det nya aero paketet är positiva. Det kommer att bli riktigt intressant att ta bilen under fredagens fria träning. Vi körde på denna bana tillbaka i mars iår, men det är alltid mycket svårt att från de testerna veta som som är starkast. Dessutomhar många bilar förändrats ganska mycket sedan dess. Med det nya aerodynamiska paketet får vi mer downforce jämfört med de fyra första tävlingarna, men nästan alla andra kommerockså att dyka upp med några uppdateringar. Vi får se vem som har gjort ett bättre arbete. ”

”Aerodynamisk effektivitet är avgörande på Circuit de Catalunya för en bra varvtid. Det är en mycket krävande bana från teknisk synpunkt och du behöver en bra bil för att vara konkurrenskraftig. Ett bra kval kommer att vara viktigt för att undvika att fastna i området med alla de risker som kommer med en situation som den i starten, vi betalade vårt pris i Bahrain. Omkörning är aldrig lätt i Barcelona, men nu kommer vi att se om KERS kan bidra till att göra det lättare. På ett sådan här bana kan det göra skillnad, särskilt i början. ”

Adrian Sutil, Force Indien
(2008 kval – 20:e, race – DNF)
”Barcelona är en bana vi alla känner till riktigt bra från varv vi gör under vintern. I år körde jag nästan 1000 km där! Det innebär att du kan åka till banan med en set-up som är ganska klar. Jag gillar banan, den flyter riktigt bra, bortsett från chikanen i slutet dock, naturligtvis. Publikhavent är alltid enorma också – det ger dig en kick när man kör runt.”

”Ändringarna i Bahrain fungerade bättre än vi trodde och gav oss fyra tiondelar på ett varv, men vi måste fortsätta att införa flera nya delar för att hänga med de andra. Förra gången var vi med, men alla andra utvecklas framåt, så vi måste fortsätta vara fokuserade och få ut det mesta av vad vi har. ”

Giancarlo Fisichella, Force Indien
(2008 kval – 19:e, race – 10:e)
”Jag tycker om att komma till Barcelona eftersom det är skönt komma tillbaka till Europa, med de banor vi känner mycket väl. Jag har också kört två snabbaste varv där under 1997 och 2005, så jag trivs på banan. Barcelona är i sig en fin bana. Vi känner till den mycket bra eftersom vi har en hel del dagar medvinterntester där. Det finns ett par intressanta kurvor såsom ett och två och några snabba kurvor som tre och nio. Det finns en hårnål i första eller andra växeln i kurva 10 och vid utloppet finns en hel del wheelspin, vilket gör det mycket svårt för däck. Tyvärr har den nya chikanen vid kurva 14 och 15 stört rytmen i varvet, så det är inte lika spännande som det var för ett par år sedan när de två sista hörnen var mycket svåra. Det är alltid bra att komma tillbaka till Europa men – ett bra resultat där sätter dig i bra position för början av den europeiska säsongen.

”I Bahrain visade vi att vi hade en mycket bättre bil än i tidigare lopp men vi behöver ytterligare ett par steg och sedan kommer vi att kunna utmana för poäng. Förra året hade vi en bra tävling och körde in 10:e men som vi har sett har tillförlitligheten hos alla varit väldigt bra så vi borde inte göra alltför stora förutsägelser. Det kommer inte bli lätt eftersom de andra också förbättras, men jag tror att ett bra resultat skulle vara topp 12. ”

Fernando Alonso, Renault
(2008 kval – 2:a, race – DNF)
”Det är alltid väldigt speciellt att tävla i Spanien och jag är lycklig att ha två tävlingar på hemmaplan i år i Barcelona och Valencia. Se stödet av fansen ger mig alltid en knuff och jag hoppas bara att jag kan göra dem glada och har en stark helgen. Det kommer att bli svårt att kämpa för pallen, men förhoppningsvis kan vi få bra resultat och tjäna några poäng i loppet.

”Alla stallen känner banan och vi gör så mycket tester på den på vintern. Vi testade i februari, men naturligtvis har vi utvecklat bilen en hel del sedan dess så vi kommer att behöva arbeta med set-upen under fria träningen. Vi saknar fortfarande en del prestanda, men teamet harredan förbättrat bilen massor den här säsongen så vi går definitivt i rätt riktning. Förhoppningsvis kan vi ta ytterligare ett steg framåt i helgen. ”

Nelson Piquet, Renault
(2008 kval – 10:e, race – DNF)
”(The Circuit de Catalunya) är den bana som jag känner bäst, men det är inte en av mina favoriter eftersom det inte är särskilt utmanande för förarna. Det handlar om att ha ett bra aero paket och en väl balanserad bil för att klara av de snabba kurvorna i hög hastighet. Det är därför svårt att köra om, så du måste kvalificera dig bra och att kunna välja en smart strategi för loppet. Barcelona är verkligen krävande för däcken, så vi måste se hur de olika föreningarna utför under fredagens träningar.

”Vi har definitivt förbättrat bilen genom att montera på den nya diffusorn och teamet gjorde ett bra jobb att reagera snabbt och anpassa bilen. Vi hade också en uppdatering av fram vingen i Bahrain och bilen är nu mycket enklare att köra än den var i början av året. Jag vet att hela teamet arbetar verkligen hårt för att hitta mer prestanda och nu när vi är tillbaka i Europa kommer det att bli lättare att sätta ny utveckling till tävlingar. ”