F1 | Inför Spanien – Lotus har stora förhoppningar på uppdaterad bil

Heikki Kovalainen

2009: Kval – 18 | Race – DNF

”Det är alltid skönt att komma till Barcelona då det är dit de flesta stallen kommer med deras första stora uppgraderingar. Det är en väldigt snabb bana och de flesta stall spenderar mycket tid där under försäsongen, så vi känner till den väldigt väl, men det är helt tvärtom mot att köra i Monte Carlo. I Barcelona finns det många chanser för att köra om men ingen annan plats har mer glamour och prestige än Monaco. Det händer så mycket på banan där att det inte finns någon chans att slappna av, och det finns inte heller några avkörnings områden så man betalar högt för sina misstag. Jag gillar verkligen gatubanor, man belönas för bra kontroll, så jag ser framemot att komma ut på banan och se vilke steg vi tagit med våra uppdateringar.”

Jarno Trulli, Lotus

2009: Kval – 7 | Race – DNF

”Jag tog mig hem ifrån Kina med ett antal andra förare, men vi kom hem säkert och jag har varit hemma med familjen sen dess. Jag har lyckats få in ett antal bra träningspass, och jag ser framemot att komma tillbaka in i bilen. Jag tycker jag har haft en del otur hittills, men jag är beredd att lägga det bakom mig och se hur mycket vi kan gå framåt med de nya uppdateringarna. Jag har varit i nära kontakt med teamet om de tester bilen har gått igenom, och är uppmuntrad av resultaten de fått. Jag tror vi kommer ta ett bra steg framåt i Spanien.

Jag gillar Barcelona, vi känner alla till varje liten del av den eftersom vi kör mycket tester där, och har kört där under många år. Monaco är uppenbarligen en väldigt speciell plats för mig, många av mina fans kommer att finnas på plats, och jag älskar att komma tillbaka till en plats där jag vunnit, så det kommer bli en hektisk, men bra vecka.”

Mike Gascoyne

Teknisk chef Lotus

”De fyra första borta racen är bakom oss och vi börjar den Europeiska säsongen. Alla stall kommer ha uppgraderingar till Barcelona, men vi hoppas på att våra kommer vara mer betydande än våra konkurrenter, på grund av att vi fick vår inträde så sent och vi var tvungna att frysa specifikationerna till bilen väldigt tidigt i design processen. Vi förväntar oss att den kommer vara ganska märkbar, vi har ett aero paket med omgjorde sidepods, framvingar och bromskanaler och ett antal mekaniska förändringar. Men självklart får vi vänta och se vilka steg framåt våra rivaler också kommer göra. Direkt efter Barcelona åker vi till Monaco vilket är en helt annan utmaning. Det är en unik plats sett till dess konfiguration. Alla kör med maximal downforce och självklart är det en väldigt snäv och ojämn gatubana, men den erfarenhet våra förare har, tillsammans med de framsteg vi gjort på fabriken och på banan, ger mig självförtroende att vi kommer göra bra ifrån oss i båda loppen.”