inför: Singapore med Scuderia Ferrari

Efter att ha sagt hejdå till den Europeiska delen av säsongen med ännu en pallplats på sitt hemrace i Monza, tar sig Scuderia Ferrari Marlboro an årets sista race kvartet, med start i andra omgången av Singapores Grand Prix.

2008 loppet var inte bara första gången Formel 1 Världsmästerskapet var här, det var också första gången någonsin man körde ett nattlopp i motorsports högsta serie. Även om loppet ar fullt av incidenter och spektakel, visade sig de två största oros momenten för teamen vara mindre svåra att hantera än man förväntat sig. Först av allt belysningen var av så hög standard att det inte fanns några klagomål på sikten från förarna, det var till och med vissa som tyckte det var bättre än dagljus, då det inte fanns någon sol som bländade eller skapade skuggor på banan. Och för det andra, spendera veckan i ”Europeisk tid” för att anpassa till natt schemat verkade faktiskt ge alla mer sömn än vid ett vanligt race. Ett bekymmer hanterades inte förra året, nämligen effekten av sikten under natten vid regn. Som oundvikligt för denna världsdel säger väderrapporten att det finns risk för åska under veckan, men det återstår att se om dessa kommer när man befinner sig på banan. Temperaturerna ska ligga runt 25 till 31 grader Celsius.

Det första grand prixet i Singapore togs allmänt väl emot av stallen, även om det fanns några klagomål på banans yta och vissa kerbs och dessa har åtgärdats med modifikationer, inklusive på avkörnings områden i de första två kurvorna och depå utgången som fick en del kritik förra året. Trots dessa förändringar kommer säkerhetsbilen att spela en stor roll på utgången av loppet, med tanke på att denna bana har mycket mer gemensamt med Monaco än med Valencia till exempel, den senare har större avkörnings områden på viktiga platser på banan. En annan viktig punkt den delar med gatubanor är att en bra startposition är viktigare här än på mer ’vanliga’ racebanor. Detta är viktigt för de som kör KERS, eftersom sträckan ner till första kurvan är relativt kort och därför hinner man inte använda boosten effektivt som på de senaste loppen, men det kan fortfarande vara till hjälp totalt sett till total prestanda.

Redan från första rundan av mästerskapet i Melbourne, tillbaka i Mars, har det varit svårt att förutse utgången av loppen och bilden har blivit än mer komplicerad längst fram allt eftersom säsongen har fortgått. Därför är en grov uppskattning om vilka bilar som är väl anpassade till banan möjlig först efter fredagens fria träning. F60 körd av Räikkönen och Fisichella kommer i princip vara oförändrad sedan förra loppet, förutom downforce nivån på en bana som normalt är hård på bromsarna och däcken.  Bridgestone tar med sig Soft och Super-Soft däck, vilka passar F60’s karaktär bra. Vad gäller motorer, kan vi nu räkna med att köra motorerna bara två lopp under resten av året, vilket är tack vare bra jobb från alla som jobbar på motoravdelningen på Maranello, med tanke på att andra stall kämpar på denna front.

Sedan Italiens Grand Prix, har Kimi spederat tid hemma, i Schweiz. Giancarlo Fisichella har varit mer upptagen, han spenderade förra måndagen i simulatorn på Fiat Research Centre i Turin och var på Maranello i onsdags i möte med ingenjörer innan han tog till banan på Vairano under torsdag, för de säsongens sista aero tester, vilket också gav honom chansen att lära känna kontrollerna i bilen, gå igenom olika procedurer.

Förra året, med start från pole, verkade Felipe Massa ha grepp om vinsten, tills säkerhetsbilen kom ut och Brasilianarens depåstopp gick väldigt fel, då han körde iväg från sitt stopp med bräsnle slangen fortfarande i bilen. Kimi Räikkönen, som startade trea, jagade Hamilton, som kämpade med sin däck och skulle ha gått om under depåstoppen, men Scuderia var tvungen att ta in båda sina förare samtidigt för ett dubbelstopp, som resultat av säkerhetsbilen. Sedan, på en femte plats och medan han jagade Glock, kraschade han med bara några varv kvar innan rutiga flaggan.
Scuderia Ferrari Marlboro och dess förare ser framemot Singapores Grand Prix, vilket bjöd på en intressant och originell upplevelse förra året, även om det finns ytterligare tryck efter loppet, då i år, är det första av av två ’dubbel-helger’, med Japan. Detta betyder att på söndag, redan en sen natt, kommer bli ännu längre för gänget, tack vare att man måste packa alla bilar och utrustning för direkt fraktning till Suzuka.
Ovanligt nog efter att ha spenderat en vecka i  Asiatisk tidszon, kommer alla att behöva ställa om tidsmässigt, eftersom man har bytt ut dag mot natt i Singapore.

Med fyra lipp kvar är målen för Ferrari den man satte för sig själv ganska länge sen, då det blev uppenbart att Mästerskaps titlarna inte längre var ett realistiskt mål. Behålla tredje platsen i Konstruktörs ställningen är det målet och, har demonstrerats under senaste loppen. Om alla element klickar så är en pallplats möjlig. Om den mer självklara kandidaten för detta är Kimi (Räikkönen), så efter bra framsteg sedan hans debut i Monza, förväntar sig Giancarlo (Fisichella) och teamet att han ska bidra till poäng insamlingen denna helg.