Fernando Alonso
“I believe we can be competitive in Singaporeâ€
– Fernando Alonso
Fernando, du hade en stark helg i Monza. Berätta om ditt race?
Med tanke på att jag startade från åttonde startruta, var jag glad med femte platsen i mål, vilket var bättre än vi förutspått innan loppet. Vi använde KERS hela helgen, men jag kunde inte riktigt använda den till min fördel fullt ut, så vi förlorade lite av övertaget in i första kurvan. För resten av loppet hade bilen en bra balansoch min en-stoppsstrategi fungerade väl så vi kunde ta några viktiga poäng.
Nästa race är i Singapore – vad tycker du om banan?
Jag gillar den för att den är ganska utmanande och det finns en del intressanta kurvor såsom den snabba chikanen i kurva 10 där man måste ta med sig massa fart och sedan använda kerbsen. Omkörning är inte lätt i Singapore, men det finns några tillfällen.
Hur kommer R29:an prestera i helgen?
Bilen fungerar väldigt bra på flera banor så jag tror va kan vara konkurrenskraftiga nog att vara nära pallplats, vilket måste vara mitt mål denna helg.
Och hur förbereder du dig för den ovanliga tidtabellen?
Förra året bestämde jag att det var bättre att behålla Europeiska schemat istället för att anpassa sig till lokal tid så jag kommer göra det samma i år eftersom det är bästa sättat att behålla min energi nivå.
Romain Grosjean
“I’m looking forward to racing at nightâ€
– Romain Grosjean
Du hade en mixad helg i Monza. Berätta vad som hände i loppet..?
Jag var besviken med mitt race eftersom jag inte kunde visa potentialen i min bil. Jag förlorade massa positioner i starten och hade lite kontakt i första chikanen, vilket skadade bilen och gjorde det väldigt svårt att köra. Min radio var också sönder vilket försvårade allt ytterligare. Det var bra att avlsuta racet och få lite mer erfarenhet, men jag hade hoppats på bättre resultat.
Ser du framemot att köra i Singapore?
Absolut. Jag gillar gatubanor ban-layouten ser intressant ut. Jag såg loppet på tv förra året och tyckte bilarna såg bra ut under lamporna. Detta är mitt försat nattrace någonsin och jag ser verkligen framemot det.
Hur förbereder du dig för en ny bana?
Jag har gjort massa jobb med min ingenjör och tittat på videos för att försöka lära mig banan så bra som möjligt innan jag kommer dit. Jag kan redan layouten efter att ha studerat en karta, men det är först efter du kört något varv och känner greppet som du börjar första banan.
Vilka är dina mål för helgen?
Mitt mål är att få till en bra helg, att maximera träning, kval och loppet. Jag vill försöka komma så nära Fernando (Alonso) i kvalet som möjligt och förhoppningsvis kämpa om lite poäng.
Bob Bell – Teknisk Chef och tillfällig Stall Chef
“The result in Monza showed the potential of the carâ€
– Bob Bell
Bob, Fernando tog fyra poång i Monza. Hur såg du på hans prestation?
Jag tycker resultatet visade bilens potential och Fernando (Alonso) fick verkligen 100% ur den. Vi var lyckosamma att tjäna några placeringar i loppet, men en femte plats var en rättvis reflektion av vår konkurrenskraftighet och gav oss den sorts poäng vi borde fått från de senaste tävlingarna.
Romain har kört tre race nu. Hur utvecklas han?
Han har kommit in mycket väl och alla ingenjörer som har arbetet med honom har varit väldigt imponerade. Han är uppenbarligen snabb och genom Monza helgen var han bara två eller tre tiondelar efter Fernando, vilket är vad vi hoppades på att se. Han har varit lite oturlig med att inte ha fått något rent lopp så vi har inte kunnat döma hans äkta race fart än, men han har tydligt mycket potential.
Vi går från lite downforce i Monza till högt downforce i Singapore. Kommer R29 anpassa sig lätt?
Som jag har sagt förut, R29:an har ingen specific svag punkt och levererar samma nivå av prestanda med både låg och hög donwforce. Dess svaghet är att den behöver mer generell prestande i form av grepp genom downforce och mekanisk set-up. Vi kommer använda ett liknande paket som vi gjorde i Monaco, men vi kommer att inkorporera de förbättringar vi gjort sedan loppet.
Vilka utmaningar presenterar det ovanliga schemat för de i stallet?
Baserat på vår erfarenhet från förra året, skulle jag säga att natt racing inte orsakat större svårigheter för teamet och faciliteterna och belysningen i Singapore är helt fantastisk. Vi jobbar i princip nattskift i Singapore, men som team är vi kvar i Brittisk tid så det fungerar ganska bra. Stallet håller samma schema som i vilket annat race, förutom att allt flyttas några timmar senare under dagen.
Hur ställer sig stallet till de sista fyra racen på säsongen?
Vi har lite utveckling planerad för de resterande racen och de kommer inom sin tid. Det finns inget större men det är praktiska uppgraderingar som redan är i produktion. Vår huvudsakliga fokus liggar på utvecklingen av R30 och förberedelserna för 2010.