inför: Singapore med Brawn GP

Formel Ett’s första nattrace i Singapore förra året blev en stor succé med strålkastare som lyste upp banan och stadens skyline som skapade en spektakulär och atmosfäriska tävlingshelg. Starttiden kl20:00 kommer återigen att få banan och depån upplyst med 1500 ljusprojektorer som ligger fyra meter ifrån varandra och 10 meter över marken.

Den 5.067km långa Marina Bay Street Circuit ligger helt och hållet på allmänna vägar och körs motsols och rikligt med kurvor som tas i första eller andra växeln inkluderade i de 23 kurvor under ett varv. Start-stopp naturen av banan resulterar i låg genomsnitts hastighet av endast 175km/h och bilarna inställda med max aerodynamisk downforce.

Brawn GP bilen kommer att köra med Canon reklam denna helg som en del av teamets samarbete med Canon Singapore.

Ross Brawn – Stall Chef

Vilka är dina tankar inför Singapores GP?

”Formel Ett’s första nattrace i Singapore förra året var ett fantastiskt tillfälle vilket uppskattades stort av både förare, team och fans.Spektaklet att köra på en barriär omgiven gatubanan under strålkastare fångade verkligen fantasin och bjöd på en helg som Formel Ett och organisatörerna av Singapores Grand Prix borde vara väldigt stolta över. Det är ett evenemang alla på Brawn GP ser framemot att återvända till denna vecka. Stallet och våra förare presterade extremt bra i Monza för att ta första och andra platsen i senaste loppet och vi hoppas att föra över det momentum genom Singapore. Vi har en signifikant aerodynamisk uppgradering till till BGP 001 till helgen vilket borde ge lite mer prestanda till återstående loppen för säsongen. Marina Bay Street Circuits natur är tight, krånglig och väldigt smal i områden med många första och andra växels kurvor som resulterar i låga medelhastigheter så vi kommer köra bilen med en hög aerodynamisk konfigurering.”

Jenson Button

Vad tycker du om din första erfarenhet från Singapores GP förra året?

”Förra året var Singapores Grand Prix en otrolig erfarenhet och det var verkligen en av höjdpunkterna under året. Köra under lamporna var väldigt roligt och sikten var ganska bra även om vissa kurvor som kurva ett och fem var lite mörka och gjorde det svårt att bedöma bromsdistansen. Marina Bay Street Circuit är ganska utmanande och även om den har en start-stopp karaktär vilket normalt inte är min favorit, så tycker jag fortfarande om att köra den. Som förra året, kommer vi vara kvar på att Europeiskt tidsschema för race helgen vilket betyder att man är vaken genom natten och sover mesta av dan för att försäkra att vi är alerta och kroppen är redo att reagera på rätt sätt för kvälls tidstabellen. Jag spenderade lite tid på fabriken förra veckan och körde i simulator vilket hjälper med banlayouten, växlarna och downforce nivån så vi är väl förberedda och ser framemot att komma till Singapore och få igång helgen.”

Rubens Barrichello

Ser du framemot att återkomma till Singapore?

Det första nattracet i Formel Ett i Singapore var väldigt spännande förra året och jag ser verkligen framemot att komma tillbaka denna vecka. Det är alltid bra med nya utmaningar och köra under belysningen för första gången gav verkligen det. Jag tyckte verkligen om banan eftersom den kändes som en proper gatubana borde med allmänna vägar, gupp, barriärer och man passerade vissa av stadens landmärken. Det är en väldigt smal bana och man känner sig ganska instängd speciellt med de starka strålkastarna som lyser ner. Det är en väldigt långsam bana så man behöver hög konfiguration av aerodynamisk downforce på bilen och med så många kurvor måste man behålla koncentrationen hela tiden. Jag har haft en bra tid den senaste månaden med två vinster så vi har ett bra momentum bekom oss när vi nu börjar de sista fyra racen för säsongen.  Jag kan inte vänta på att komma in i bilen igen och fortsätta utmaningen.”