Detta är Silverstone, platsen för Santander British Grand Prix 2009.
Se videon och åk med varvet runt eller hör Hamilton berätta (finns även här).
Kort Fakta
*det regnade under loppat, därav långsammare tiden. | |
Varv: | 60 |
Varv Längd: | 5.141km |
Distans: | 308.460 km |
Varv Rekord: | 1.18.739 – Michael Schunamcher (2004) |
Pole tid 2008: | 1:21.049 – Heikki Kovalainen (McLaren) |
Snabbaste varv 2008: | 1:32.150* – Kimi Räikkönen (Ferrari) |
Full gas (per varv: | 64% |
Topp fart | 294 km/h |
Däck slitage: | medium/hög |
Broms slitage: | låg |
Downforce nivå: | hög |
Växlingar per varv: | 40 |
På Silverstone banan förlorar man ca 21.8 sekunder på depårakan, bränsle åtgången är ca 2.38kg/5km i jämförelse med 2.42kg på de flesta andra banor un säsongen.
EOS (end of straight) farten, d.v.s den fart man har i slutet på en raksträcka, på Silverstone var 2008 300km/t, vilket är det fjärde lägsta på F1 kalendern.
2008 – Hur gick det.
2008 var definitivt hemma föraren Lewis Hamiltons år. Han vann med 1 minut 8 sekunder före Nick Heidfeld, det var den största vinstmarginalen sedan 1995 då Damon Hill vann i Australien med två varv föra Olivier Panis.
Tävlingen startade på en fuktig bana, med löfte om mer regn. Hamilton körde hjul mot hjul med pole-startande stallkamraten Heikki Kovalainen på varv ett i Copse efter att ha gjort en fantastisk start och trängde sedan förbi honom i Becketts på femte varvet. Därefter var det hans race att förlora, och den mest avgörande stunden kom när både han och Räikkönen, en uppenbar risk i detta skede, gjorde sitt depå stopp på 21: a varvet. Men medans McLaren gav sin man en ny uppsättning standard regn Bridgestones, höll Ferrari sin på samma uppsättning. Hamilton körde ifrån den röda bilen som en raket och Räikkönen halkade stadigt ner för, samtidigt som en stark mitt stint i racet från Nick Heidfeld och Robert Kubica från BMW Sauber satte dem i position för pallplats.
Kraftigt regn i mitten av loppet skapas ytterligare förödelse, då förare efter förare halkade och gled av vägen. Det var där smart strategiskt tänkande från Ross Brawn på Honda riskerade både Rubens Barrichello och Jenson Button för extrem-däck på det 35: e varvet. Brasilienaren gjorde stor nytta av dem och hade möjlighet att köra upp till andra plats före ett sent byte tillbaka till intermediates. Eftersom Heidfeld höll en bra andra plats, efter att ha gjort rätt val, för nya intermediates vid sitt första stopp, Barrichello tog en pallplats vilket var ett stort uppsving för det japanska stallet.
Bakom dem, kämpade Räikkönen upp sig sent i racet i en kamp med Renaults Fernando Alonso och Kovalainenoch sluta till slut på fjärde.
Resultat tabell 2008
Pos. | No | Förare | Stall | Varv | Tid/Avbryt | Start | Poäng |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 22 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 60 | 1:39:09.440 | 4 | 10 |
2 | 3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 60 | +68.5 sek | 5 | 8 |
3 | 17 | Rubens Barrichello | Honda | 60 | +82.2 sek | 16 | 6 |
4 | 1 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 59 | +1 varv | 3 | 5 |
5 | 23 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 59 | +1 varv | 1 | 4 |
6 | 5 | Fernando Alonso | Renault | 59 | +1 varv | 6 | 3 |
7 | 11 | Jarno Trulli | Toyota | 59 | +1 varv | 14 | 2 |
8 | 8 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 59 | +1 varv | 15 | 1 |
9 | 7 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 59 | +1 varv | 20 | |
10 | 10 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 59 | +1 varv | 2 | |
11 | 14 | Sebastien Bourdais | STR-Ferrari | 59 | +1 varv | 13 | |
12 | 12 | Timo Glock | Toyota | 59 | +1 varv | 12 | |
13 | 2 | Felipe Massa | Ferrari | 58 | +2 varv | 9 | |
Avb. | 4 | Robert Kubica | BMW Sauber | 39 | Snurr | 10 | |
Avb. | 16 | Jenson Button | Honda | 38 | Snurr | 17 | |
Avb. | 6 | Nelsinho Piquet | Renault | 35 | Snurr | 7 | |
Avb. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India-Ferrari | 26 | Snurr | 19 | |
Avb. | 20 | Adrian Sutil | Force India-Ferrari | 10 | Snurr | 18 | |
Avb. | 15 | Sebastian Vettel | STR-Ferrari | 0 | Snurr | 8 | |
Avb. | 9 | David Coulthard | Red Bull-Renault | 0 | Snurr | 11 |